3-1-1- اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن 75
3-1-2- اهمیت طلاق از دیدگاه روایات 80
3-2- بخش دوم: احکام طلاق 80
3-2-1- طلاق 80
3-2-2- طلاقدهنده و شرایط آن 85
3-2-3- صیغه ی طلاق 88
3-2-4-انواع طلاق 90
3-2-5- حكم محلل در صورت طلاق سوم 96
3-2-6- وقوع نُه طلاق عده ای 97
3-2-7- احکام متفرقه ی طلاق 98
3-2-8- عده ها: 100
فصل چهارم: بحث ارث
4- بحث ارث 108
4-1- بخش اول: اهمیت ارث از دیدگاه قرآن و روایات 108
4-1-1- اهمیت ارث از دیدگاه قرآن 108
4-1-2- اهمیت ارث از دیدگاه روایات 115
4-2- بخش دوم: احکام ارث 116
4-2-1- چه کسانی بواسته خویشی ارث میبرند 116
4-2-2- ارث زن و شوهر 121
4-2-3- ارث فردی که تغییر جنسیت داده، از والدین و فرزندان 134
4-2-4- حکم محرمیت، نسب، ارث و حلال زاده بودن فرزند پرورشگاهی 137
4-2-5- به ارث رسیدن اموال شبهه ناک یا حرام 137
4-2-6- توارث مسلمان و کافر 138
4-2-7- ارث و استطاعت در حج 141
4-2-8- مسائل متفرقه ی ارث 141
فصل پنجم: مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره)
5- مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) 145
5-1- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ازدواج 145
5-2- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد طلاق 148
5-3- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ارث 148
بحث و نتیجه گیری 150
یشنهادها…………..155
فهرست منابع و مآخذ……………156
چکیده
این مطلب را هم بخوانید :
مهمترین و اصلیترین ویژگیهای ازدواج، قانونمند بودن آن است. از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است که بسیار پسندیده و مطلوب است. اسلام با تشریح ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار میسازد، بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعیترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می کند. امام خمینی (رحمهالله) میفرمایند: شرط است که عقد ازدواج به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. صادقی تهرانی (رحمهالله) میفرماید: عقد ازدواج به هر زبانی که باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ویژهاش که «أنکَحتُ» باشد، مثلا اگر مرد بگوید: «قبول داری زن من باشی؟» و زن بگوید: «قبول کردم»، به همین سادگی عقد ازدواج انجام شده و زن و مرد بر یکدیگر محرم میشوند. طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. امام خمینی میفرمایند: طلاق باید به صیغهی عربی خوانده شود، ولی تهرانی میفرمایند: در اجرای طلاق لفظ عربی شرط نیست. امام خمینی می فرماید: برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، ولی صادقی تهرانی می فرمایند: در رجوع بر خلاف عقد بایستی بر این رجوع دو شاهد بگیرد. ارث به باقی ماندن اموال میت گفته میشود، که در اسلام بین ورثه میت، که به دو دسته نسبی و سببی می باشند تقسیم میشود که گروه نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و در صورت نبود فرزندان، فرزند آنان هرچه پایین رود، پدربزرگ و مادربزرگ هرچه بالا روند برادر و خواهر