فصل دوم: ماهیت آفرینش 54
2-1-نظریه های مختلف درباب آفرینش…. 55
2-1-1-دیدگاه متکلمین وعلت مخالفت مشائین با آن.. 56
2-1-1-1-اشکالات وارد بردیدگاه متکلمین.. 57
2-1-2-حلول وهمه خدایی.. 58
2-1-3-نظریهی تطوّرو تکامل.. 58
2-1-4-تجلّی.. 58
2-1-5-فیض…. 58
2-2-ماهیت آفرینش از نگاه نهج البلاغه. 59
2-2-1-علم الهی و چگونگی ایجاد موجودات… 60
2-3-ماهیت آفرینش ازنگاه ابن سینا 61
2-3-1-منشأ پیدایش نظریهی فیض…. 61
2-3-2-تفسیرنظریهی فیض…. 63
2-3-2-1-کیفیت صدور کثرت از وحدت… 65
2-4-نقد دیدگاه ابن سینا در باب آفرینش بر اساس نهج البلاغه. 67
2-5- مقایسه نظریهی فیض و تجلّی.. 67
2-5-1-کیفیت تجلی و تشأن.. 69
2-6-تطابق دیدگاه صدرا با دیدگاه امام J… 70
نتیجه فصل.. 71
فصل سوم: علل آفرینش….. 72
3-1-اصل علیت در تفکر علوی.. 76
3-2-اقسام علت… 78
3-2-1-علل وجود. 80
3-2-1-1-علت فاعلی.. 80
3-2-1-1-1-علت فاعلی طبیعی.. 81
3-2-1-1-2-علت فاعلی الهی.. 81
3-2-1-1-3-اقسام فاعل.. 82
3-2-1-1-3-1-فاعل بالعنایه. 83
3-2-1-1-3-1-1-تفسیرعنایت الهی.. 83
3-2-1-1-3-2-فاعل بالتجلّی.. 85
3-2-1-2-علت غایی.. 86
3-2-1-2-1-علت غایی در طبیعت… 86
3-2-1-2-1-1-نظریهی ارسطو دربارهی علت غایى.. 86
3-2-1-2-2-علت غایی خداوند ازخلقت… 88
3-2-1-2-2-1-غایتمندی با توجه به غایت فاعل.. 89
3-2-1-2-3-1-1-غنای پروردگار 89
3-2-1-2-2-1-2-غرض از خلقت، علم و عشق ذاتی خدا به خیر و کمال.. 91
3-2-1-2-2-2-غایتمندی با توجه به غایت فعل.. 92
3-2-1-2-2-2-1-خداوند غایت الغایات است… 93
3-2-1-2-2-2-2-وصف غایت الغایات درکلام امیرالمؤمنین G.. 96
3-2-1-2-2-2-3-خدای حکیم و غایتمندی در نهج البلاغه. 97
3-2-1-3-رابطه علت غایی با علت فاعلی.. 98
3-2-2-علل ماهیت… 99
3-2-2-1-1-ملاک نیاز معلول به علت… 100
3-2-2-1-2-نظریهی امکان ماهوی.. 100
3-2-2-1-3-ریشه یابی نظریهی فقروجودی درحکمت سینوی.. 102
3-2-2-1-3-1-فاصله گرفتن ابن سینا ازتفسیر ارسطویی علیت… 102
3-2-2-1-3-2-گامی ازامکان ذاتی به سوی فقروجودی.. 104
3-2-2-2-علت مادی.. 108
3-2-2-2-1-اثبات هیولا ی اولی.. 112
3-2-2-2-2-علت مادی عالم درنهج البلاغه. 113
3-2-2-3-علت صوری.. 115
نتیجه فصل.. 117
فصل چهارم: مراتب آفرینش….. 118
4-1-اقسام موجودات… 119
4-2-(قاعدهی الواحد) یا ربط کثیر به واحد. 121
4-3-قاعده الواحد ونقدآن براساس نهج البلاغه. 123
4-4-عقول وافلاک کثیر. 126
4-5-عالم عقول در حکمت سینوی.. 128
4-5-1-عقل اول.. 129
4-5-2-تطبیق عقل اول در روایات با عقل اول در آثار ابن سینا 130
4-5-3-نظریهی افلاک نهگانه. 131
4-6- عالم عقول یا فرشتگان درنهج البلاغه. 133
4-6-1-ملائکه در نهج البلاغه. 133
4-6-1-1-تجرد ملائکه. 134
4-6-1-2-زمان خلقت ملائکه. 134
4-6-1-3-رؤیت فرشتگان.. 138
4-6-1-4-خواب فرشتگان.. 140
4-7-نقد نظریهی افلاک نه گانه و عقول عشره بر اساس نهج البلاغه. 143
این مطلب را هم بخوانید :
4-7-1-آسمانهاى هفتگانه. 144
4-8-عالم مثال.. 146
4-8-1-دیدگاه حکماء مشاء 148
4-9-عالم ماده 148
4-9-1-نقش عقل فعال در حیات مادی.. 148
4-9-2-حدوث وقدم جهان.. 149
4-9-2-1-اقسام حدوث و قدم. 149
4-9-2-1-ادلهی متکلمان بر حدوث جهان.. 150
4-9-2-2-استدلال ابن سینا بر قدم زمانی عالم.. 151
4-9-2-3- پذیرش حدوث ذاتی عالم ودلایل آن.. 152
4-9-3-حدوث عالم از دیدگاه نهج البلاغه. 154
4-9-4-کیفیت پیدایش عالم محسوس یا مادی.. 156
4-9-4-1-عالم طبیعت… 158
4-9-4-1-1-طبیعت کل.. 159
4-9-4-1-2-عنصر کل.. 159
4-9-4-1-3-ماهیت جسم.. 160
4-9-4-1-3-1-اقوال مختلف در حقیقت جسم.. 164
4-9-5-عالم نفوس…. 165