فهرست شکل ها و تصاویر
شماره و عنوان | صفحه | |
شکل (2-1). ساختار کریستالی و آمورف سیلیکا | 9 | |
شکل(2-2). روش های نشان دادن همسایگی اتم های اکسیژن و سیلیسیوم (a) مدل گوی و میله (b) مدل جامد © مدل شبکه ای (d) مدل فضایی | 13 | |
شکل (2-3). (a) سل (b) ژل © رسوب و توده شده | 19 | |
شکل (2-4). تشکیل سل، ژل و پودر سیلیکا از منومر | 21 | |
شکل (2-5). مدل لامر و دینگار | 28 | |
شکل (2-6). تاثیر زمان بر اندازه ذرات | 29 | |
شکل (2-7). تاثیر دما بر اندازه ذرات | 30 | |
شکل (2-8). تاثیر سرعت افزودن ماده اولیه بر اندازه ذرات | 30 | |
شکل (2-9). فلوچارت روش کلوئید سازی | 31 | |
شکل (2-10). فلوچارت روش خنثی سازی توسط اسید جهت تهیه سل سیلیکا | 32 | |
شکل (2-11). فلوچارت روش تبادل یونی برای تولید سل سیلیکا | 32 | |
شکل (2-12). تصاویر میکروسکوپ الکترونی سل سیلیکای تولید شده به روش سل – ژل | 33 | |
شکل (2-13). شماتیک تولید صنعتی سیلیکا بروش تف زاد
|
37 | |
شکل (2-14). کاربردهای SAS در حوزه های گوناگون | 38 | |
شکل (2-15). افزایش کششی در دمای اطاق برای فیلرهای مختلف در لاستیک سیلیکون | 39 | |
شکل (2-16). مصرف SAS در سال 2000 میلادی در اروپا | 45 | |
شکل (2- 17). شماتیک روش مادلر | 47 | |
شکل (2-18). تصاویر SEM از نانو ذرات سیلیکا تصاویر a و b بدون گروه های عاملی و تصاویر c و d با گروه های عاملی | این مطلب را هم بخوانید : مقاله با موضوع تعارضات زناشویی |
48 |
شکل (3-1). فیلتر روغن سیلیکون | 56 | |
شکل (3-2). نمودار مشخصه پمپ | 57 | |
شکل (3-3). پمپ مدل AN47 | 58 | |
شکل (3-4). روتامتر | 59 | |
شکل (3-5). نازل مشعل | 60 | |
شکل (3-6). دریچه تنظیم هوا و نازل سوخت | 61 | |
شکل (3-7). محفظه احتراق در حال ساخت | 62 | |
شکل (3-8). شماتیک سیستم نظیف کننده مرطوب | 63 | |
شکل (3-9). اسکلت کربن- کربن | 65 | |
شکل (3-10). دستگاه اندازه گیری نقطه اشتعال | 69 | |
شکل (3-11). حمام آب گرم | 71 | |
شکل (4-1). تاثیر دما:˚C 600 ، اندازه نانوذرات 4/13 نانومتر | 75 | |
شکل (4-2). تاثیر دما: ˚C800 ، اندازه نانوذرات 3/10 نانومتر | 75 | |
شکل (4-3). تاثیر دما: ˚C900 ، اندازه نانوذرات 5/9 نانومتر | 76 | |
شکل (4-4). تاثیر دما: ˚C 1000 ، اندازه نانوذرات 2/9 نانومتر | 76 | |
شکل (4-5). تاثیر دما: ˚C 1200 ، اندازه نانوذرات 5/15 نانومتر | 77 | |
شکل (4-6). تاثیر دما: ˚C 1300 ، اندازه نانوذرات 2/55 نانومتر | 77 | |
شکل (4-7). نمودار تغییرات اندازه بر حسب دما | 78 | |
شکل (4-8). نمودار غلظت 2 میلی لیتر در دقیقه در دمای 1000 درجه سانتی گراد اندازه 2/9 نانومتر | 80 | |
شکل (4-9). نمودار غلظت 4 میلی لیتر در دقیقه در دمای 1000 درجه سانتی گراد، اندازه 2499 نانومتر | 80 | |
شکل (4-10). نمودار غلظت 6 میلی لیتر در دقیقه در دمای 1000 درجه سانتی گراد، اندازه 3750 نانومتر | 81 | |
شکل (4-11). نمودار غلظت 8 میلی لیتر در دقیقه در دمای 1000 درجه سانتی گراد، بای مودال | 81 | |
شکل(4-12). نمودار تغییرات اندازه بر اساس دبی روغن سیلیکون | 82 | |
شکل (4-13). مایع نظیف کننده آّب است، اندازه ذرات 2/9 نانومتر | 83 | |
شکل (4-14). مایع نظیف کننده تتراکلرید کربن است، اندازه ذرات 2/6 نانومتر | 84 | |
شکل (4-15). نمونه های تولید شده در ابعاد میکرون | 85 | |
شکل (4-16). شروع تشکیل ژل | 86 | |
شکل (4-17). ژل تشکیل شده | 87 | |
شکل (4-18). ژل آماده سازی شده جهت خشک شدن و تبدیل به زروژل شدن | 87 | |
شکل(4-19). ژل در حال خشک شدن | 88 | |
شکل(4-20). زروژل خشک شده | 88 | |
شکل (4-21). تصویر TEM زروژل | 89 |
مقدمه
- مقدمه ای برفناوری نانو
فناوری نانو رشتهای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گستردهای را پوشش میدهد. موضوع اصلی این رویکرد مهار ماده یا دستگاههای در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی (عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک) از خود نشان میدهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میانرشتهای است و به رشتههایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط میشود. تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو ، فناوری زیستی[1] و فناوری اطلاعات[2] سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می دهند [1] نانو تکنولوژی میتواند به عنوان ادامه دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرحریزی دانش کنونی بر پایههایی جدیدتر و امروزیتر باشد.
بر اساس رتبه بندی پایگاه اینترنتی استیت نانو[3] ایران با رتبه 8 در تولید علم نانو، کم ترین سهم را در مشارکت تولید علم در علوم نانو در سال 2012 میلادی داشته و بعد از آن به ترتیب چین، هند، تایوان و کره جنوبی قرار دارند و عربستان سعودی با انتشار 910 مقاله علمی بیشترین میزان مشارکت جهانی را در این حوزه داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اینترنتی استیت نانو در گزارشی سهم مشارکت کشورها در تولید علوم نانو را بر اساس شاخص همکاری بینالمللی بررسی کرده است. مطابق این گزارش همکاری بینالمللی، راهبردی برای تسهیل شرایط جهت رسیدن به اهداف علمی است.
برای بررسی این شاخص، سایت استت نانو با یک عبارت جستجوی ویژه و با بهره گرفتن از بانک اطلاعات[4]، مقالات نانوی کشورهای مختلف و میزان همکاری آنها را در سال 2012 استخراج کرده که نتایج آن در فهرستی که بر روی سایت منتشر شده، آمده است. 30 کشور اول جهان از نظر تعداد مقالات[5]تقریبا 82 درصد علومنانو را در سال 2012 تولید کردهاند.
در این فهرست، چین رتبه اول و آمریکا در مقام دوم قرار دارد. هر چند چین بیشترین تعداد مقالات را در سال 2012 تولید کرده است اما یکی از کم ترین مشارکتها را در میان 30 کشور اول داشته است، به طوری که در میان 96 کشور جهان از نظر مشارکت با 7/19 درصد مشارکت رتبه 93 را به خود اختصاص داده است.
آمریکا نیز با 1/41 درصد، رتبه 83 را کسب کرده است. کره جنوبی که رتبه چهارم را در تولید علم نانو دارد در بخش مشارکت با 9/30 درصد مشارکت رتبه 88 جهان را اشغال کرده است. بر این اساس کشورهای برتر در تولید علم، برای تولید علم کمتر به مشارکت میپردازند در حالی که کشورهای ضعیفتر، تمایل بیشتری به همکاری دارند. در میان 30 کشور اول تولید کننده علم همچنین، ایران با رتبه 8 در تولید علم نانو، کم ترین سهم را در مشارکت (3/17 درصد) داشته و بعد از آن به ترتیب چین، هند، تایوان و کره جنوبی قرار دارند.
وجود مراکز تحقیقاتی مجهز و معتبر، موقعیت جغرافیایی، مجاورت جغرافیایی دو کشور و سابقه تاریخی تعامل کشورها میتواند به عنوان پارامترهای موثر در مشارکت در زمینه تولید علوم نانو، به شمار آیند. به عنوان مثال در هر قاره یک یا چند کشور پیشرو در عرصه نانو وجود دارند که کشورهای دیگر آن ها را به عنوان همکار پروژههای تحقیقاتی خود انتخاب میکنند. همچنین سهولت رفت و آمد، نزدیک بودن فرهنگ و مشترکات فرهنگی و اجتماعی از جمله مزایای همکاری با یک کشور همسایه است. مصداق بارز این موضوع در کشور آذربایجان دیده میشود که به دلیل همسایگی با ایران بیشترین همکاری را با ایران دارد.
به نظر میرسد درصورتیکه مسیر همکاری ایران با کشورهای دیگر هموار شود، ایران آمادگی مشارکت در تولید علوم نانو با دیگر کشورها را دارد. مصداق بارز این موضوع کشور مالزی است که در سالهای گذشته همکاری قابل توجهی با ایران داشته است. مالزی قوانین و مسیر تبادل دانشجو با ایران را هموار کرده است؛ بهطوریکه مقصد تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی شده است. این امر موجب شده تا ایران اولین گزینه مشارکت برای مالزی در تولید علوم نانو باشد [2] و از این رو اهمیت این رشته در کشور بارز می گردد و امید است که ایران بتواند رتبه خود را ارتقا دهد.
از دید تاریخی در حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، دموکریتوس فیلسوف یونانی، برای اولین بار واژه اتم را که در زبان یونانی به معنی تقسیم نشدنی است، برای توصیف ذرات سازنده مواد به کار برد. از این رو شاید بتوان او را پدر فناوری و علوم نانو دانست [1] و در دوران جدید اولین بار ریچارد فاینمن برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1965 و یکی از مشهورترین فیزیکدان های دهه 60 میلادی که ملقب به پدر نانو فناوری است، در سال 1960 در همایش جامعه فیزیک آمریکا طی سخنرانی، پیش بینی انقلابی و جذابی را بیان کرد. وی گفت که فضای زیادی در پایین وجود دارد. همین مطلب پایه علم نانو فناوری شد، وی در آن سخنرانی این نکته را مطرح ساخت که اصول علم فیزیک چیزی جز امکان ساختن اتم به اتم اشیاء را بیان نمی کنند. فاینمن پیشنهاد کرد که می توان اتم های مجزا را دستکاری کرده تا مواد و ساختارهای کوچکی تولید نمود که خواص متفاوتی داشته باشند [3].
واژه فناوری نانو، اولین بار در سال 1974 توسط نوریو تانیگوچی استاد علوم دانشگاه توکیو مطرح شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که ابعاد آن ها در حد نانومتر می باشد، به کار برد. پیشوند نانو در اصل یک کلمه یونانی است. معادل لاتین این کلمه، دوارف[6] که به معنی کوتوله و قد کوتاه است.
دو تعریف استاندارد را می توان برای فناوری نانو ارائه داد که عبارتند از :
- به طراحی، تعیین ویژگی ها، تولید و کاربرد مواد، ابزار آلات و سیستمها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس نانو می گویند [1، 3].
- به دستکاری کنترل شده، جاگیری دقیق، اندازه گیری، مدلسازی و تولید مواد در مقیاس نانو می گویند و هدف آن تولید مواد، ابزار و سیستم هایی با ویژگیهای بنیادی و عملکردهای جدید می باشدپس علم نانو علمی برای زندگی است [1، 4].