7-3-3- گزارش دهی معاملات مشکوک………………………………………………………………………….59
8-3-3- مشاغل و حرفه های غیرمالی معین……………………………………………………………………60
9-3-3- واحد عملیاتی و مرجع اعمال قانون……………………………………………………………………..65
10-3-3- الزامات کلی………………………………………………………………………………………………67
11-3-3- مجازات ها…………………………………………………………………………………………………68
12-3-3- همکاری های بین المللی……………………………………………………………………………….68
فصل چهارم: مبارزه با تامین مالی تروریسم در حقوق ایران
1-4- وضعیت الحاق ایران به کنوانسیون های بین المللی……………………………………………………..76
1-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون های سازمان ملل متحد برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر…..76
2-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون های سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم………………..76
3-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون های سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد………………..78
4-2-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم…………………………………78
5-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون بین المللی علیه گروگان گیری…………………………………79
6-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت
هواپیمایی کشور…………………………………………………………………………………………………….80
7-1-4- بررسی وضعیت ایران در پروتکل جلوگیری از اعمال غیرقانونی خشونت آمیز در فرودگاه هایی که
در خدمت هواپیمایی کشوری بین المللی می باشند…………………………………………………………..81
8-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون توکیو راجع به جرایم و برخی اعمال ارتکابی در هواپیما………81
9-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون مقابله با اعمال غیرقانونی علیه ایمنی دریانوردی و پروتکل
مقابله با اعمال غیرقانونی علیه ایمنی سکوهای ثابت واقع در فلات قاره…………………………………….82
10-1-4-بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون علامت گذاری مواد منفجره پلاستیکی به منظور شناسایی..83
11-1-4- بررسی وضعیت ایران در کنوانسیون راجع به جلوگیری و مجازات علیه جرائم علیه اشخاص مورد
حمایت بین المللی منجمله مأمورین سیاسی……………………………………………………………………84
2-4- قانون مجازات اسلامی…………………………………………………………………………………………84
3-4- قانون مبارزه با پولشویی……………………………………………………………………………………….87
4-4- آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی…………………………………………………………………..90
5-4- سایر قوانین و مقررات موجود………………………………………………………………………………….91
6-4- جمعبندی جایگاه ایران در مبارزه با تأمین مالی تروریسم…………………………………………………..91
نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….96
پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………….100
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………..102
الف) منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………102
ب) منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………103
ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………..105
چکیده:
یکی از راههای مبارزه با پدیدة تروریسم، مبارزه با تأمین مالی آن است. به این منظور کشورها خود بطور مستقیم یا از طریق سازمان ملل متحد مبادرت به تهیه اسناد و مقرراتی جهت مسدود نمودن راههای تأمین مالی تروریسم نمودهاند.از جمله آنها قطعنامههای شورای امنیت، به ویژه قطعنامة 1373 مصوب 2001، کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1999) تدوین شده توسط سازمان ملل متحد، توصیههای ویژة هشتگانه و نیز برخی از توصیههای مرتبط چهلگانة گروه اقدام مالی میباشد.
کشور ایران تاکنون عضو بسیاری از کمیسونهای مبارزه با تامین مالی تروریسم شده است علاوه بر این قانون مبارزه با پولشویی (1386) و همچنین آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی (1388) را تصویب نموده است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر بیانگر این است که حقوق ایران با حقوق بین الملل در زمینه تامین مالی تروریسم منافاتی ندارد و ایران با وجود اینکه از مجموع 11 کنوانسیون بین المللی موجود در زمینه تامین مالی تروریسم تنها به عضویت کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(7 اکتبر 1999) درنیامده است اما مفاد آن کنوانسیون را نیز رعایت می نماید.
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
به منظور مبارزه با تأمین مالی تروریسم، هنجارها و بایستههای بینالمللی گوناگونی پیش روی کشورهاست. این قواعد و مقررات بینالمللی طیف گستردهای دارند برخی (مانند قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز کنوانسیونهای بینالمللی متضمن قواعد آمره) الزامآورند و برخی دیگر بایستههای اختیاری هستند که به طور هماهنگ توسط گروه های مختلفی از کشورها ایجاد شدهاند (به طور مثال توصیههای ویژه چهل گانه گروه اقدام مالی در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم). در عین حال که در این هنجارهای بینالمللی، مقررات مشترکی هم وجود دارد ولی دامنة شمول و قدرت الزامآور هر یک با دیگری متفاوت است. اجرای برخی از آنها مستلزم تصویب قانونگذار است ولی در سایر موارد، چنین استلزامی وجود ندارد و از راه های دیگر میتوان آنها را به اجرا گذاشت.
هرکشوری برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم لازم است سه هدف اولیه را در نظر داشته باشد. نخست ترساندن و برحذر داشتن پولشویان و تأمین کنندگان مالی تروریسم از به کارگیری سیستم مالی کشور برای اهداف غیرقانونی، دوم کشف پولشویی و تأمین مالی تروریسم در هرزمان و هرجاییکه اتفاق می افتد و سوم مجازات کسانی که مرتکب چنین اعمالی می شوند.
برای هر کشوری, داشتن یک نظام مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به دلایل متعدد مهم است. البته احتمالاً اولویت های دست اندرکاران نظام در بخش دولتی هر کشوری تا حدودی متفاوت است، زیرا دست اندرکاران شامل افراد و نهادهای مختلفی هستند. از آن جمله: سیاستگذاران، مقامات دولتی و قانونگذاری، قوه قضاییه، نهادهای مجری قانون، واحد اطلاعات مالی و مقام های نظارتی و تنظیم مالی.
از جمله دلایل ضرورت وجود یک برنامه داخلی پیشرفته در مورد مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در هر کشوری عبارت از افزایش امنیت و ثبات عملیات
این مطلب را هم بخوانید :
بانکی در آن کشور و اجتناب یا به حداقل رساندن آثار بین المللی منفی پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.
1-1- بیان مسأله
یکی از راههای مبارزه با پدیدة تروریسم، مبارزه با تأمین مالی آن است. به این منظور کشورها خود بطور مستقیم یا از طریق سازمان ملل متحد مبادرت به تهیه اسناد و مقرراتی جهت مسدود نمودن راههای تأمین مالی تروریسم نمودهاند. این قواعد و مقررات بینالمللی طیف گستردهای دارند؛ برخی مانند قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز کنوانسیونهای بینالمللی متضمن قواعد آمره الزامآورند و برخی دیگر بایستههای اختیاری هستند که به طور هماهنگ توسط گروه های مختلفی از کشورها ایجاد شدهاند، مانند توصیههای ویژه هشتگانه گروه اقدام مالی در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم. در عین حال که در این هنجارهای بینالمللی، مقررات مشترکی هم وجود دارد ولی دامنة شمول و قدرت الزامآور هر یک با دیگری متفاوت است. اجرای برخی از آنها مستلزم تصویب قانونگذار است ولی در سایر موارد، چنین استلزامی وجود ندارد و از راه های دیگر میتوان آنها را به اجرا گذاشت.
تلاش جامعه بینالمللی جهت جلوگیری و مجازات تأمین مالی تروریسم، بخشی از تلاش جامعتری است که به منظور مبارزه با تمامی جنبههای تروریسم صورت میگیرد. این اقدامات و تلاشها در سطوح مختلف جهانی و منطقهای انجام گرفته است. بر این اساس میتوان مهمترین الزامهای بینالمللی موجود را به ترتیب اهمیت در سه بخش طبقهبندی و معرفی نمود: 1) قطعنامههای شورای امنیت ملل متحد، به ویژه قطعنامه 1373؛ 2) کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1999)؛ و 3) توصیههای گروه اقدام مالی.
از حیث اهمیت و اعتبار شکلی و وصف الزامآور آنها، قطعنامههای شورای امنیت، به ویژه قطعنامة 1373 مصوب 2001، در وهلة اول اهمیت قرار دارند؛ در وهلة دوم، کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1999) تدوین شده توسط سازمان ملل متحد است؛ سپس، توصیههای ویژة هشتگانه و نیز برخی از توصیههای مرتبط چهلگانة گروه اقدام مالی میباشد. اگرچه توصیههای گروه اقدام مالی برخلاف قطعنامة 1373 از پشتوانه ماده 25 منشور ملل متحد برخوردار نیستند، ولی از نظر عملی واجد اهمیت بسیارند. مفاد این اسناد به گونهای تنظیم شده که هریک مکمل و در مواردی تکرار دیگری است. به گونهای که طبق ماده 25 منشور ملل متحد، اجرای قطعنامة 1373 اجباری است؛ از طرف دیگر، طبق این قطعنامه از کشورهای عضو ملل متحد خواسته شده تا به کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم ملحق شوند. تصویب و اجرای کنوانسیون نیز مستلزم تصویب قانونی داخلی است که باید مطابق قواعد و استانداردهای مقرر در کنوانسیون تدوین شده باشد. علاوه بر اینها، ملاحظات عملی مربوط به حفظ رابطه کارگزاری با بانکهای خارجی نیز مستلزم اجرای توصیههای گروه اقدام مالی است.
اما مهمترین مقرراتی که در ایران برای مبارزه با تامین مالی تروریسم انجام شده است لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم است که در تاریخ 29/4/1389 توسط هیات وزیران تصویب شد در مقدمه این لایحه آمده