4-5-2-وضعیت متغیر مشتری مداری…………………………………………………………………… 85
4-5-3-وضعیت متغیر گرایش کارآفرینانه……………………………………………………………… 86
4-6- تحلیل عاملی تاییدی………………………………………………………………………………. 86
4-6-1- ارزیابی بخش اندازه گیری مدل……………………………………………………………….. 87
4-6-2-تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول متغیر عدم اطمینان محیطی………………………………. 87
4-6-3- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم متغیر عدم اطمینان محیطی…………………………….. 93
4-6-4- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول متغیر مشتری مداری……………………………………. 98
4-6-5- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم متغیر مشتری مداری…………………………………….. 101
4-6-6- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول متغیر گرایش کارآفرینانه………………………………… 104
4-6-7- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم متغیر گرایش کارآفرینانه……………………………….. 107
4-7- مدل سازی معادلات ساختاری……………………………………………………………………. 110
4-8- آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………….. 112
4-9- تحلیل ضریب R2………………………………………………………………………………….. 113
4-10-آزمون فرضیات فرعی تحقیق …………………………………………………………………… 114
4-11- جمع بندی …………………………………………………………………………………………… 142
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری
1-5 جمع بندی …………………………………………………………………………………………….. 144
- نتایج حاصل از تحقیق ………………………………………………………………………………. 144
- پیشنهاد های برخواسته از نتایج ……………………………………………………………………. 146
4-5 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………. 146
پیوست ………………………………………………………………………………………………………… 147
منابع و مأخذ………………………………………………………………………………………………….. 153
چکیده لاتین …………………………………………………………………………………………………. 157
چکیده
این تحقیق دسته ای از گویه های بر آمده از کنکاش در مبانی ارزیابی تحقیقاتی در خصوص تأثیر شرایط محیطی بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان می باشد.
در تحقیق حاضر نیز تأثیر شرایط محیطی بر بانکهای خصوصی استان اصفهان برپایه مدلهای گرایش کارآفرینانه بررسی شده است که شامل 3 فرضیه اصلی و 16 فرضیه فرعی می باشد .
جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانکهای خصوصی استان اصفهان در سال 1391 می باشد .
ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد که برای روایی و پایایی پرسشنامه ابزار گردآوری به صورت آزمایشی بین 30 نفر از کارمندان بانک توزیع گردید و براساس ضریب آلفای کرونباخ، همسانی درونی پرسشنامهها مورد بازبینی قرار گرفت .
بر اساس نتایج تحقیق تنها فرضیه اصلی سوم پژوهش پذیرفته نمی شود و فرضیه فرعی اول تا سیزدهم پژوهش مورد تائید قرار می گیرد و چهاردهم تا شانزدهم رد گردیده. بنابراین شرایط محیطی تاثیر معنی داری بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان دارد و مشتری مداری بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تاثیر معنی داری ندارد.
کلمات کلیدی:شرایط محیطی،مشتری مداری،گرایش کارافرینانه.
-1- مقدمه
امروزه شركتها و سازمانها در محیطی پویا، پرابهام و پیچیده فعالیت میكنند. در اصل، تغییرات و تحولات شگرف و مداوم در طرز تفكر، ارزشهای اجتماعی، روشهای انجام كار و بسیاری از پدیدههای دیگر زندگی، یكی از بارزترین ویژگیهای عصر حاضر است و این تغییرات در دنیای رقابت افزای كنونی هر نوع مقاومتی را از سوی سازمانها در هم كوبیده و همه را با خود به جلو میبرد. وسعت و تنوع تغییراتی كه بر سازمانها تحمیل میشود به قدری زیاد است كه برای آنها چارهای جز انطباق و پاسخگویی به این تغییرات وجود ندارد. در چنین شرایطی که از آن به عنوان “عدم اطمینان محیطی”[1] یاد میشود، چنانچه سازمان با بهره گرفتن از رویه های جدید به تغییرات محیطی پاسخ ندهد و نیازهای مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مشتری مدارانه جوابگو نباشد و در مقابل آن حالت منفعلانه به خود بگیرد، از قافله رقابت و توسعه عقب خواهد ماند. براین اساس، شركتها و سازمانها سعی دارند تا در روند نوآوری[2] و کارآفرینی[3] پیشتاز میدان بوده و از این طریق بتوانند نسبت به تغییر و تحولات بازار رقابتی انعطافپذیری خود را حفظ کرده و فرصتهای موجود در بازار را به دست آوردند. در واقع، سازمانهای امروزی در جهت ارائه محصولات جدید، فرایندهای جدید و نظامهای سازمانی نوین حرکت کرده و انقلاب جدیدی به سوی تسهیل، تسریع و گسترش فرایند سازمانی ایجاد کردهاند تا از طریق کارآفرینی پیشتاز میدان باشند (کردنائیج و همکاران، 1386).
در سالهای اخیر با ورود بانکهای خصوصی به عرصه صنعت بانکداری ایران و بطور مضاعف خصوصی شدن برخی از بانکهای دولتی ازجمله بانک تجارت، صادرات و ملّت، رقابت در این صنعت به طور چشمگیری افزایش یافته و نیاز به کارآفرینی سازمانی در نظام خدمات بانکی بیش از پیش احساس میشود. در نگاهی به فعالیتهای صنعت بانکداری، پیدایش و ورود خدماتی نظیر پروژههای کارت سوخت (پرداخت وجه سوخت از طریق POS)، طرح خرید نقدی گندم کشاورزان، بستههای خدماتی اصناف، پزشکان و مهندسان و … نمونههایی از کارآفرینی در این صنعت است که برخی از این خدمات برخاسته از نوآوری و برخی دیگر نشأت گرفته از قابلیتهای خطرپذیری و فعالیت پیشتازانه بانکها میباشد.
این مطلب را هم بخوانید :
مرور ادبیات کارآفرینی نشان میدهد که محققان برای تجهیز بدنه سازمانها و شرکتها به ابزار کارآفرینی در دو جریان اصلی حرکت نموده اند که شامل رویکردهای کارآفرینی سازمانی[4] (گاث و گینزبرگ[5]، 1990؛ زهرا[6]، 1993، 1991) و گرایش کارآفرینانه[7] (میلر، 1983؛ کوین و اسلوین، 1988؛ لامپکین و دس[8]، 1996) میباشد. کارآفرینی سازمانی به بازسازی استراتژیك، به معنی تعریف مجدد استراتژی و سازماندهی شركت اشاره دارد، در حالی که گرایش كارآفرینانه از تحقیقاتی نشات گرفته كه تعیین استراتژی را بر حسب الگوهای عمل یا سبكهای تصمیم گیری ملاحظه نموده است. البته تحقیقات نشان میدهد، عوامل مختلفی نظیر محیط خارج سازمان، استراتژی سازمان و فعالیتهای مدیریت عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی سازمانی میباشند (گاث و گینزبرگ، 1990؛ میلر، 1983؛ کاراتکو و همکاران[9]، 1990؛ هینونن[10]، 1999). در تعدادی از مطالعات سعی برآن بوده است تا با گسترش مدلهای نظری عوامل تأثیرگذار در توسعه کارآفرینی سازمانی و مکانیسم تأثیرات آن بر عملکرد سازمانی طبقه بندی شود. به عنوان مثال، لامپكین و دس (1996) در مدل مفهومی خود برای کارآفرینی سازمانی، عوامل گرایش كارآفرینانه، عوامل سازمانی، عوامل محیطی را بر عملكرد سازمان مد نظر قرار دادهاند. در مدل آنتونسیك[11] (2000) ویژگیهای كارآفرینی سازمانی (كسب و كار جدید، كسب و كار مخاطره آمیز جدید، نوآوری در خدمات و محصولات، نوآوری در فرایند، نوسازی، ریسكپذیری و در نهایت فوق فعال و تهاجم رقابتی) و همچنین عوامل موثر بر آن (ویژگیهای سازمان، ویژگیهای واحدها و بخشها و ویژگیهای محیط) در بررسی کارآفرینی سازمانی مدنظر قرار گرفته است. همچنین، مقیمی (2005) عوامل موثر بر كارآفرینی سازمانی را براساس مدل سه شاخهای (میرزایی، 1378) در سه گروه ساختاری (متغیرهای مربوط به ساختار و سیستمهای درون سازمان به جز عوامل انسانی)، رفتاری (مدیران و كاركنان و نگرش های آنها در سازمان) و زمینهای (محیط سازمان) طبقه بندی می کند. جارنا و کایسو[12] (2006) با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی گزارش کردند که سه گروه عمده از عوامل شامل فعالیتهای مدیریت و فرهنگ سازمانی، ساختار سازمان و در نهایت مهارتها و گرایشهای كاركنان، عوامل بالقوه و پیش نیاز در ایجاد و توسعه فرایند کارآفرینی سازمانی به شمار میروند. با وجود رویکردهای مختلف برای تحلیل کارآفرینی در سطح سازمانی، امروزه اکثر تحقیقات عامل توسعه کارآفرینی در سطح سازمان را در مفهوم گرایش کارآفرینانه جستجو میکنند. براین اساس، در تحقیق حاضر نیز تأثیر شرایط محیطی بر بانکهای خصوصی استان اصفهان برپایه مدلهای گرایش کارآفرینانه بررسی شده است.
1-2- بیان مسأله
محیط خارجی هر سازمان منحصر به فرد و سیال بوده و با ایجاد عدم اطمینان ممکن است سبب محدودیت فرصتهای سازمان شود (پنروس[13]، 1995). رابینز[14] (1991) عدم اطمینان محیطی را یکی از