3-2-2- برآورد رسوب جاده با SEDMODL ………………………………………………………..
3-2-3- برآورد رسوب جاده با WARSEM …………………………………………………………..
3-2-4- اندازهگیری میدانی رسوب ……………………………………………………………………………..
3-2-5- محاسبات آماری …………………………………………………………………………………………….
فصل چهارم: نتایج
4-1-موقعیت جاده وسگمنتها ………………………………………………………………………………………..
4-2- مقایسه و ارزیابی دو مدل WARSEM و SEDMODL ……………………………………
4-2-1- محاسبه فرسایش …………………………………………………………………………………………………..
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث…………………………………………………………………………………………………………………………..
5-2- نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………….
5-3- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………..
مقدمه
در سطح جهانی پس از دهههای 60 و 70 میلادی علاوه بر ارزیابیها و مطالعات فنی و اقتصادی برای پروژههای عمرانی از جمله راهسازی، ارزیابی زیست محیطی آغاز گردید. اما در کشور ما جز در سالهای اخیر توجه چندانی به شناخت و ارزیابی پیامدهای اجتماعی – اقتصادی و زیست محیطی نشده است. با توجه به اینکه انجام ارزیابی زیست محیطی پروژههای راهسازی باعث شناخت و پیشبینی هرچه دقیقتر پیامدها و اثرات اجرای این پروژها بر جوانب مختلف اجتماعی- اقتصادی وبه خصوص محیطهای طبیعی، گیاهی، جانوری، آب، خاک و هوا گزینههای مناسبتر برای کاهش این اثرات نامطلوب را ارائه می کند و برنامههای مدیریت و پایش زیستمحیطی را مد نظر قرار میدهد (بی نام،1386).
جنگلهای پهن برگ مناطق معتدله دارای اهمیت فراوانی از جهت بهبود كیفیت آب و تولید چوب هستند. برای دسترسی و مدیریت هر چه بهتر این جنگلها وجود
این مطلب را هم بخوانید :
بایگانیهای فایل های رشته مدیریت - دانش روز - یادگیری سریع ، آسان و کاربردی
جادههای جنگلی ضروری بوده ولی از طرفی جادههای جنگلی با عملكرد اكولوژیكی و هیدرولوژیكی این جنگلها در تضاد میباشد. جادههای جنگلی باعث به هم خوردن مسیر و سرعت آبهای سطحی و زیر سطحی شده و سبب تغییر الگوی توزیع آب می شوند. افزایش سرعت رواناب در سطح جادهها و كاهش پوشش گیاهی باعث تولید رسوب و انتقال آن به آبراهههای پایین دست شده و در نتیجه باعث آلودگی منابع و زیستگاههای آبی میشود (راهبری سی سخت و عبدی، 1389). هدر رفت خاک پدیدهای است که در صورت بروز در هر منطقه، حاصلخیزی خاک، دوام و پایداری ابنیه فنی و سازههای مختلف، پایداری دیوارههای خاکی، کیفیت منابع آب سطحی، توازن بوم شناختی و منظره طبیعت را به مخاطره میاندازد (پارساخو 1391).
طراحی سطح جاده های جنگلی از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوری که درجاده های تثبیت نشده سطح جاده پتانسیل تولید رسوب بالایی دارد، عبور و مرور وسایل نقلیه باعث خرد شدن مواد سطحی جاده میشود و آنها را به ذرات ریز قابل حمل تبدیل می کند. همچنین رد چرخهای وسایل نقلیه افزایش میزان فرسایش و حمل رسوبات را به دنبال دارد تمرکز آب در این مکانها باعث افزایش انرژی رواناب و قدرت جریان رواناب شده و قدرت حمل ذرات درشت را افزایش میدهد، تناوب عملیات حفاظتی و نگهداری جاده نیز میتواند در افزایش و یا کاهش میزان تولید رسوب از سطح جادهها موثر باشد عملیات مسطح سازی جاده میتواند مکانهای تجمع هرز آب (شیارها و رد چرخها) را از بین ببرد و فرسایش را کاهش دهد. اما از طرف دیگر باعث خرد شدن مواد سخت سطح جاده شده و آنها را به ذرات ریز قابل حمل تبدیل میکند(بهزادفر،1383). سطح جاده میتواند به شکلی طراحی شود که شیب داخلی یا شیب خارجی داشته باشد و یا به شکل گرده ماهی باشد جادههایی که دارای شیب داخلی هستند رواناب را به سمت جوی کناری هدایت میکنند در حالی شیب بیرونی رواناب را به سمت دیواره خاکریزی هدایت میکند و شکل گرده ماهی تلفیقی از دو عمل بالا را انجام میدهد تا رواناب کمتری در سطح جاده جریان داشته باشد (ارهان کاسکن، 2012).
جادههای جنگلی تاثیر زیادی روی آب و منابع آبی وتولید رسوب دارند به همین جهت میتوان با شناسایی بخشهایی از جاده که توان تولید رسوب بالایی را دارند این اثرات را به مقدار زیادی کاهش داد. تا کنون مدیران جنگل نتوانستند رسوب جاده جنگلی را اندازهگیری کنند ولی امروزه به کمک متغیرهایی نظیر خصوصیات مواد سطحی جاده، شدت ترافیک، شیب، روش ساخت جاده و بارندگی میتوان تولید رسوب را مدل سازی واز آن در جهت احیا و نگهداری جادههای جنگلی استفاده نمود (بهزادفر،1383).
- مساله
فرسایش آبی یک فرایندی طبیعی است که طی آن ذرات خاک در اثر برخورد قطرات باران از بستر اصلی خود جدا شده و به کمک رواناب به مکانی دیگر حمل میشوند(هدر رفت خاک).کاهش توان تولید مزارع، جنگلها و مراتع فقط بخشی از مسئله تاسف بار فرسایش را بازگو می کند. ذرات خاک شسته شده و یا باد رفته از مناطق فرسایشی بعداً در جای دیگر مانند اراضی پست مجاور رودخانهها و نهرها و یا در مخازن ته نشین میشوند. مواد خاکی جابجا شده سبب آلودگی آب و هوا شده و هزینه سنگین اقتصادی و اجتماعی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه دهههای اخیر پیشرفتهای زیادی در فهم سازوکار فرسایش و ابداع روشهایی که می توانند به طور موثر و توجیه پذیر از جنبه اقتصادی هدر رفت خاک را در اکثر موارد مهار کنند، صورت گرفته است.در گذشته طراحی شبکه جاده بستگی زیادی به مسائل اجتماعی و اقتصادی داشته است، در سالهای اخیر نحوه نگهداری ساختمان جادههای جنگلی، وضعیت رسوبدهی جادهها، حجم ترافیک، آلودگی صوتی و تنوع زیستی گیاهان و جانوران حاشیه جاده مورد بحث و بررسی محققین قرار گرفته است(آکای و همکاران، 2007)[1] وجود جادهها و اهمیت آنها در جنگل ضروری و غیر قابل اجتناب است استقرار جاده در جنگل خسارتهایی را به اکوسیستم جنگل وارد میکند که غیر قابل محاسبه است رسوب تولیدی ناشی از احداث جاده موجب از دست رفتن خاک و مانع از استقرار گونههای گیاهی جنگلی می شود(خلیل پور و حسینی ، 2008)[2].
مدیریت اقتصادی جادههای جنگلی نه تنها شامل مدیریت هزینههای کل جاده بلکه شامل مدیریت هزینههای خسارت زیست محیطی ایجاد شده طی مراحل ساخت جاده و استفاده از آن نیز میشود. همچنین کارایی وسایل سنگین جادهسازی بایستی مورد مطالعه قرار گیرد تا از بهترین آنها برای ساخت جاده استفاده گردد(پارساخو و همکاران، 2009). در یک جاده با میزان فاکتور ترافیک بالا معمولاً کیفیت مواد روسازی به کار رفته خوب است و در نتیجه تولید رسوب کاهش مییابد(آکای و همکاران، 2007). مدلهای مختلفی برای پیش بینی میزان رسوب دهی وجود دارد که میتوانند به کارشناسان جهت پیشبینی میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی کمک کنند. هم چنین به منظور تجزیه و تحلیل طرح سیستم زهكشی عرضی و كاستن از حجم تحویل رسوب حاصل از جادههای جنگلی به رودخانه، نرم افزارها و مدلهای مختلفی طراحی شده است(آکای وسیسان، 2005)[3]. مدلهای مختلفی مانند[4]WEPP،SEDMODL ، STJ-EROS،WARSEM، [5]FROSAM، CULSEDو … برای پیش بینی میزان رسوبدهی وجود دارد که میتوانند به کارشناسان جهت پیش بینی میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی کمک کنند. در این مطالعه ازمدلهای پیش بینی تولید رسوب WARSEM[6] و SEDMODL برای تخمین میزان متوسط