3-68-ام زر زور……………………………………………………………………………………… 208
3-69-امیرزاده و عرب زنگی…………………………………………………………………………. 210
3-70-امیر زن است نه مرد، چشمهای امیر تو را کشت……………………………………. 214
3-71-امیر هنرمند………………………………………………………………………………………… 218
3-72-انار خاتون………………………………………………………………………………… 220
3-73-اندرزهای حکیمانه………………………………………………………………………… 223
3-74-انگشتری شاه عباس کبیر…………………………………………………………….. 227
3-75-انگله من، دنگله من، منگله من…………………………………………………. 229
3-76-اوستا ابراهیم…………………………………………………………………………. 230
3-77-اوغچه پرین………………………………………………………………………………. 232
3-78-این بز است یا خر……………………………………………………………….. 234
3-79-این رو میگند بخیل ……………………………………………………………….. 236
3-80-این نمیماند………………………………………………………………………………….. 237
3-81-ای وای……………………………………………………………………………………………. 239
3-82-ای وای های………………………………………………………………………………. 242
3-83-بابا خارکن …………………………………………………………………………………. 244
3-84-بادی که از ورامین نرمهی آردو میبرد……………………………………………… 246
3-85-بازرگان…………………………………………………………………………………… 248
3-86-بازرگان و قاضی و بهلول………………………………………………………… 250
3-87-باغبان و پرندهی کوچک…………………………………………………………… 252
3-88-باغبان و دختر پادشاه………………………………………………………………………. 253
3-89-باغ سیب………………………………………………………………………………………… 255
3-90-باغ گل زرد و باغ گل سرخ………………………………………………………………….. 258
3-91-باقر آهنگر…………………………………………………………………………………………… 261
عنوان صفحه
3-92-باوه بیل بهته………………………………………………………………………………… 263
3-93-باهوشان………………………………………………………………………………………………. 265
3-94-بچه درویش………………………………………………………………………………. 267
3-95-بدکار به سزای خودش میرسد………………………………………………………. 269
3-96-برادر عاقل و برادر دیوانه…………………………………………………………………… 271
3-97-برادر عوض نداره……………………………………………………………………………… 273
3-98-برادر ناتنی و گنج آقا موشه……………………………………………………………….. 275
3-99-برا شیت و برا عاقل………………………………………………………………… 278
3-100-برزگر و خرس…………………………………………………………………………….. 280
3-101-برگ ظلمات…………………………………………………………………………………………. 282
3-102-برگ مروارید…………………………………………………………………………………… 285
3-103-بز بزکان…………………………………………………………………………………………… 288
3-104-بز دروغگو……………………………………………………………………………………. 290
3-105-بزرگمهر………………………………………………………………………………………….. 292
3-106-بز ریش سفید……………………………………………………………………….. 294
3-107-بز زنگوله پا…………………………………………………………………….. 296
3-108-بز فضول……………………………………………………………………………………………… 298
3-109-خر و گوساله و قوچ……………………………………………………………… 300
3-110-بللئوک، آواانداز، شلنگ انداز………………………………………………………. 301
3-111-بلال آقا…………………………………………………………………………………………… 303
3-112-بلبل………………………………………………………………………………………….. 307
3-113-بلبل………………………………………………………………………………………………….. 310
3-114-بلبل خیارک………………………………………………………………………………… 312
3-115-بلبل سر گشته………………………………………………………………………………. 315
3-116-بمونی و اسکندر………………………………………………………………….. 317
3-117-بنهکی…………………………………………………………………………………….. 320
3-118-بوتهی گل محمدی و هفت سرو……………………………………………………… 322
3-119- بوذرجمهر و خزانهدار انوشیروان………………………………………………………… 324
3-120-بوعلی………………………………………………………………………………………….. 326
3-121-بوعلی سینا……………………………………………………………………….. 329
عنوان صفحه
3-122-بوعلی سینا و استاد…………………………………………………………….. 331
3-123- به دنبال فلک…………………………………………………………………………………… 333
3-124-بهرام قهرمان………………………………………………………………………………………… 335
3-125-بهلول و موشهای آهنخوار…………………………………………………………….. 339
3-126-بهلول دانا……………………………………………………………………………………… 341
3-127-بهلول دانا و بازرگان………………………………………………………………………………. 343
3-128-بهلول دانا و خلیفه…………………………………………………………………. 345
3-129-بهلول دانا و خلیفهی بغداد………………………………………………….. 347
3-130-بهلول داننده و بهلول دیوانه…………………………………………………………… 350
این مطلب را هم بخوانید :
3-131-بیبیله و چیچیله………………………………………………………………….. 352
3-132-بیبیلیلی جان……………………………………………………………………………………. 353
3-133-بیبی ناردونه………………………………………………………………………………… 356
3-134-بیبی نگار و میسس قبار………………………………………………………. 359
3-135-بیغم دنیا……………………………………………………………………………………………. 363
فصل چهارم: نتیجه گیری…………………………………………………… 365
منابع و مآخذ……………………………………………………………………… 380
کلیات
1-1-مقدمه
بررسی و مطالعه در هر امری، ابتدا نیاز به شناخت جامع و دقیق از آن امر دارد. برای بررسی فرهنگ عامه به عنوان بخشی از فرهنگ هر جامعهای ابتدا باید تعریفی از فرهنگ ارائه داد. تعریف « فرهنگ» کار دشواری است و هرگز اتفاق نظری دربارهی آن وجود نداشته است.
در واژهنامههای فارسی بهطور ضمنی به دو مفهوم اساسی فرهنگ که «ریشه» و «چشمه» باشد، اشاره شده است. این دو نکته دریافت و برداشتی از اندیشهها و تلقی عامه در بیان کاربرد این کلمه است. در این مورد در بعضی از این واژهنامهها از قبیل فرهنگ جهانگیری، مجمع الفرس، لطایف اللغات، برهان قاطع، برهان جامع، نفیسی و … فرهنگ به شاخهی درختی اطلاق شده است که آن را میخوابانند و روی قسمتی از آن خاک میریزند، به طوری که سر شاخه از خاک بیرون باشد. مدتی به همین طریق میگذرد تا شاخه بیخ برآورد و ریشه بدواند. آنگاه آن شاخه را می کنند و در جای دیگری مینشانند و با این روش درختی ریشهدار و مستقل آمادهی بهره برداری میشود. در بعضی دیگر از کتب لغت، فرهنگ را به معنی کاریز و قنات گرفتهاند، علاوه بر اینها، فرهنگ به معنی ادب، عقل، دانش، بزرگی، حکمت، معرفت، علم، فضیلت و همچنین به کتابی که مشتمل بر لغات و معانی باشد نیز فرهنگ میگویند (بیهقی،1367 :10 و9).
در آغاز سدهی حاضر فرهنگ مفهوم تازهای یافت. ابتدا به مفهوم آموزش و پرورش و برابر کلمهیeducation، اما رفته رفته به مفهوم اصلی خود، یعنی آنچه انگلیسیها culture میگویند، به کار رفت. امروزه کلمهی فرهنگ معادل دقیقی برای کلمهی culture است و تمام سطوح معنایی آن را در برمیگیرد. با این حال در ارائه تعریفی دقیق از آن و اینکه چه مواردی شامل فرهنگ میشود، همواره اختلاف نظر وجود داشته است. شاید بتوان یکی از جامعترین تعریفها را این دانست که
فرهنگ مجموعهی پیچیدهای است شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، آیینها و بالاخره تمام عادات، رفتارها و ضوابطی که فرد به عنوان عضو جامعه از جامعه خود فرامیگیرد و در برابر