4-2-5-1-1-1-1-3-1. در سطح محدود ………………………………. 103
4-2-5-1-1-1-1-3-2. در سطح وسیع ………………………………… 103
4-2-5-1-1-1-1-3-2-1. كاركرد نمادین …………………………….. 104
4-2-5-1-1-1-2. ساختار تصویری …………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-1. استعاره ……………………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-2. ایجاز ………………………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-3. تكرار …………………………………………………. 106
4-2-5-1-1-1-3. اشاره به امور مبهم ؛ ابهام در تصویر…………….. 106
4-2-5-1-1-1-4. زمان ………………………………………………………. 108
4-2-5-1-1-1-4-1. زمان در ارتباط با تصاویر ……………………… 108
4-2-5-1-1-1-4-2. زمان گردشی ………………………………………. 109
4-2-5-1-1-2. موسیقی ………………………………………………………. 109
4-2-5-1-1-2-1. تداعی …………………………………………………….. 109
4-2-5-1-1-2-2. تكرار حروف مشابه …………………………………. 110
4-2-5-1-1-2-2-1. مصوت های كشیده …………………………….. 110
4-2-5-1-1-2-3. تكرار كلمات …………………………………………… 112
4-2-5-1-1-3. پرسش های فلسفی ، قید های مطلق ………………. 112
4-2-5-2. تحلیل ویژگی های متن ………………………………………… 113
4-2-5-2-1. مقایسه با شعر منثور …………………………………………. 113
4-2-5-2-1-1. مكتب رمانتیک …………………………………………… 115
4-2-5-2-1-1-1. اصالت دنیای درون ………………………………….. 115
4-2-5-2-1-1-1-1. یگانگی با طبیعت ………………………………… 115
4-2-5-2-1-1-2. اندوه فلسفی ………………………………………….. 116
4-2-5-2-1-2. سورئالیسم ………………………………………………….. 116
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1. انقلاب مشروطه؛ زمینه ی حكومت پهلوی ……………………………………………….. 118
5-2. رضا شاه و حكومت پهلوی …………………………………………………………………….. 119
5-2-1. روشن فكران نسل جدید ……………………………………………………………… 119
5-2-1-1 ………………………………………………………………………………………… 119
5-2-1-1-1……………………………………………………………………….. 120
5-2-1-2…………………………………………………………………………… 120
5-2-1-2-1……………………………………………………………………….. 120
5-2-2. طبقه ی روشن فكران درون گرا ……………………………………………………. 121
5-3. تأثیر جهان نگری بر متن ……………………………………………………………….. 122
5-3-1 ………………………………………………………………………………………………….. 122
5-3-1-1…………………………………………………………………………… 122
منابع …………………………………………………………………………………………….. 124
چكیده انگلیسی …………………………………………………………………………….. 127
چکیده:
محققانی كه در زمینه ی نقد ادبی آثاری نگاشته اند عمدتاً در گروه جای می گیرند؛ گروه نخست، تنها به محتوای اثرتأكید می ورزندوبه متن بی توجهند.به نظرآنها هدف از مطالعه ی اثر ادبی، تنها درك مقصود ومنظور نویسنده است. گروه دیگر كه در نقطه ی مقابل این گروه جای دارند، تنها به زبان متن اهمیت می دهند. به نظر آنها معنای آثار ادبی پیوسته در زمان های مختلف تكرار می شود وآن چه متن را ادبی می سازد، تنها شیوه های گوناگون به كارگیری زبان برای بیان این مفاهیم است. در مقابل این دو گروه، اشخاصی هم بودند كه مخالف تقسیم متن به لفظ ومعنی ( جهان نگری و … ) بودند. لوسین گلدمن ـ جامعه شناس ماركسیست مجارستانی ـ یكی از آن هاست. وی نظریه ی خود را ساختار گرایی تكوینی نامید. مطابق این نظریه كه متأثر از اندیشه ی ماركسیستی است، محتوا(ساختار) وصورت (فعالیت بشر) بر هم تأثیر متقابل دارند.
در این پایان نامه سعی داریم بر اساس این نظریه ، رابطه ی متقابل متن رمان بوف كور و جهان نگری مطرح در آن، یعنی جهان نگری متعلق به طبقه ی اجتماعی نویسنده ی آن را مورد بررسی قرار دهیم.
فصل اول: مقدمه
1-1- تعریف مسأله
بررسی و نقد آثار ادبی از منظر نظریه های جامعه شناسی ، از مهم ترین رویکردهای نقد ادبی محسوب می شود . نقد جامعه شناختی ، اثر ادبی را مولود شرایط اجتماعی می داند . از این رو رابطه ی مؤلف وجامعه را با متن و اثر ادبی، رابطه یی علی و معلولی در نظر می گیرد . در برابر چنین دیدگاهی ، نگرشهای متن محور قرار می گیرند که اثر ادبی را تنها یک مسأله و اتفاق زبانی قلمداد می کنند و صرفاً به ادبیت متن توجه می نمایند .
لوسین گلدمن جامعه شناس نوگرای مجارستانی سعی می کند نقد جامعه شناختی کلاسیک را تلطیف نماید. وی به تأثیر متقابل ادبیات و ساختار اجتماعی توجه می کند . (دربخش كلیات ، مستندات ارائه خواهد شد .)
این محقق در مقاله ی «پیوند آفرینش ادبی با زندگی اجتماعی (1376) » به تفصیل ، نظرات خود را بیان کرده است . او برای لفظ و معنی رابطه یی متقابل در نظر می
این مطلب را هم بخوانید :
دانلود پایان نامه نظام حقوقی ایران، کارشناسی ارشد
گیرد و بر اساس نظریه ی « ساختار گرایی تکوینی » سعی می کند رابطه ی متقابل میان متن اثر (فرم) و جهان نگری پدیدآورنده ی آن (محتوا ) را بنمایاند. وی در کتاب «خدای پنهان » از این منظر به بررسی چند رمان پرداخته است .
در این پایان نامه در نظر است یکی از داستان های صادق هدایت (بوف كور) با توجه به مؤلفه های نظریه ی «ساختارگرایی تکوینی» لوسین گلدمن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد .
در این تحقیق سعی می شود اجزای متن این داستان مورد مطالعه قرار گیرد و رابطه ی متقابل میان این اجزا برای نیل به ساختار معنادار آن کشف گردد . پس از کشف ساختار معنادار این اثر ، جهان نگری و سپهر فکری هدایت آشکار می شود . در مرحله ی بعدی سعی می شود که این ساختار معنادار ، در ساختاری گسترده تر قرار گیرد یعنی طبقه ی اجتماعی که نویسنده متعلق به آن می باشد و مرحله ی بعدی انعکاس جهان نگری این طبقه می باشد بر درون مایه و ساختار این اثر.
2-1- چهارچوب محتوایی
محققانی که در زمینه ی نقد ادبی آثاری نگاشته اند در دو گروه عمده جای می گیرند . گروه اول تنها بر محتوای این آثار تأکید می ورزند و به متن بی توجهند . به نظر آنها هدف از مطالعه ی آثار ادبی ، تنها درک مقصود و منظور نویسنده است . گروه دیگر که در نقطه ی مقابل این گروه جای می گیرند، ادبیات را تنها یک مسأله ی زبانی قلمداد می کنند . از نظر این ها مفاهیم مختلف در زمان ها و آثار ادبی مختلف تکرار می شوند ولی زبان آنها به سبب به کارگیری شیوه های مختلف بیان مانند تشبیه ، استعاره ، ایهام و … متفاوت است و ادبیت متن هم در نتیجه ی به کارگیری این شیوه های مختلف است . از مهم ترین شاخه های این گروه ، فرمالیسم است . «به اعتقاد فرمالیست ها ، ادبیات صرفاً یک مسأله ی زبانی است و لذا می توان گفت که زبان ادبی یکی از انواع زبان هاست و باید به آن از دید زبان شناسی – نگریست . آنان اثر ادبی را شکل (فرم ) محض می دانستند و اساساً مخالف تقسیم متن به صورت و محتوا بودند …( به اعتقاد آنها) ادبیات در فرم و ساخت است نه در روح و فکر … » (شمیسا، 1383 : 147- 148)
این شیوه اگر چه عملی است ولی نقایصی دارد مثل توجه نکردن به معنای کلی اثر .
در مقابل این دو گروه، کسانی بودند که مخالف تقسیم متن به صورت و محتوا بودند . لوسین گلدمن یکی از آنهاست .
قصد ما در این پروژه اثبات این امر( رابطه ی متقابل لفظ و معنی ) است بر اساس نظریه ی ساختار گرایی تکوینی او، از طریق نمایاندن رابطه ی متقابل میان متن اثر (صورت) و جهان- نگری پدید آورنده ی آن (محتوا ) .
درزمان گلدمن دوشیوه درنقد متون رایج بود. یکی شیوه ی پوزیتویستی که همان شیوه ی مشاهده ی تجربی است که تنها متن و جزئیات آن را در مرکز توجه خود قرار می دهد.روش دیگر ، ذات مفهومی است که