فصل سوم : روش تحقیق……………………. 157
تعریف روش تحقیق………………….. 158
طرح اولیه تحقیق………………….. 158
انواع تحقیق………………….. 159
انواع متغیرها…………………. 162
انواع فرضیه های تحقیق………………….. 164
روش های نمونه گیری…………………… 165
روش تعیین حجم نمونه………………….. 166
ابزار جمع آوری داده ها…………………. 166
مقیاس های اندازه گیری…………………… 166
روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها…………………. 167
فصل چهارم : محاسبات و یافته های تحقیق……………………. 170
مقدمه………………….. 171
تحلیل توصیفی………………….. 171
تحلیل استنباطی…………………..174
سوالات اصلی و فرعی تحقیق………………….. 175
فرضیات تحقیق………………….. 176
مدل تجربی تحقیق در قالب چند مدل………………….. 178
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات……………………. 183
مقدمه………………….. 184
تبیین فرضیات تحقیق………………….. 184
دستیابی به سایر اهداف تحقیق………………….. 186
پیشنهادات و راهكارها ………………….187
پیشنهادات اجرایی معماری برند:…………………. 187
محدودیتهای تحقیق………………….. 189
پیوست یک : پرسشنامه………………….. 190
پرسشنامه : ………………….191
منابع و ماخذ…………………… 210
چکیده انگلیسی……………………. 212
چکیده:
این تحقیق به دنبال استخراج مدلی برای انتخاب و گزینش استراتژی های توسعه برند است . در این تحقیق سعی می شود تا شیوه های مختلف توسعه برند که در حال حاضر توسط موسسات و بنگاه های اقتصادی و غیر اقتصادی استفاده می شود بررسی گردد ، سپس به ارائه مدلی جامع برای انتخاب استراتژی توسعه برند با توجه به استراتژی های بازاریابی در هر مرحله از چرخه عمر بازار ، اهداف برندسازی، نوع برند و سایر پارامترهای تاثیر گذار اقدام می شود . در نهایت مدلی که ارائه خواهد شد ، در صنعت لوازم خانگی و در استان تهران آزمون می گردد و نتایج به دست آمده جهت توسعه مدل و ارائه پیشنهادات استفاده می گردد.
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
مقدمه:
امروزه سرمایه اصلی بسیاری از کسب و کارها ، نام های تجاری آن هاست . برای دهه ها ، ارزش یک شرکت برحسب املاک ، سپس دارایی های ملموس ، کارخانه ها و تجهیزاتش اندازه گیری می شد. با این حال ، اخیرا به این نتیجه رسیده اند که ارزش واقعی یک شرکت، جایی بیرون از آن، یعنی در ذهن مصرف کنندگان و مشتریان قراردارد.
یک نام تجاری چکیده ای از هویت، اصالت، ویژگی ها و تفاوت هاست. یک نام تجاری این اطلاعات را که در یک کلمه متمرکز شده است، دربرمی گیرد.
نام تجاری نام ونمادی است كه:
1- با هدف استقرار دربازار،فروش بیشتر و سهم بازار بالاتر به كار گرفته می شود.
2- نه فقط درصدد ایجاد ارزش برای مشتریان بلكه در تعقیب ایجاد ارزش برای همه افراد ذینفع است.
3- دامنه گسترده ای ازفعالیت ها،شئون و ویژگی های كالا یا بنگاه اقتصادی رادر بر می گیرد.
4- هویت و شخصیت سازمان و كالاست.
5- بخشی از پرداختی مشتری به خاطر وجود آن است.
6- تابعی از كلیه رفتارهای اداری،تجاری، خدماتی ، سیاسی و اجتماعی مؤسسین،مدیران،كاركنان وحتی نمایندگان وفروشندگان مؤسسه است.
7- مجموعه برداشت هایی است كه در ذهن افراد ذینفع نسبت به كالا یا سازمان شكل گرفته است.
این مطلب را هم بخوانید :
به بیان دیگر برند، مجموعه ای از تمام ارتباطات و تجاربی است که توسط مشتری یا مصرف کننده نهایی از کالایی دریافت شده و در آنها یک تصویر ذهنی مشخص ایجاد کرده است. این تصویر ذهنی اساسا بر پایه منافع عملیاتی یا احساسی درک شده است.
در بازارهایی که فناوری و مُد ، حکم می کنند که انتخاب ها مرتبا متحول شوند ، نام های تجاری مأمنی برای ثبات و ترسیم یک هویت می شوند و وعده ی فایده هاو راهنمایی هایی معین می دهند.
آی بی ام مترادف ایمنی است ، مرسدس با قابلیت اعتماد و کمال آلمانی ،مک دونالدز با صمیمیت و خدمات.
نام و نشان تجاری دارای چنان اهمیتی شده است که شاید امروزه نتوان محصولی بدون نام و نشان تجاری پیدا کرد. نمک در پاکت های دارای نام و نشان تجاری بسته بندی می شود ، پیچ و مهره دارای برچسب شرکت توزیع کننده است و قطعات یدکی خودرو(شمع ، لاستیک ، فیلتر) دارای برند هستند.
تعریف مسئله
محققان حوزه برند به انواع معماری های برند موجود پرداخته ، مزایا و معایب هر دسته از معماری ها را و در بعضی مواقع شرایط استفاده از هر کدام را بیان کرده اند. اما آن چه از تحقیقات گذشته مشخص است آن است که هیچ کدام از تحقیقات قبلی تلاشی جهت پیوند زدن مفاهیم معماری برند به سایر مفاهیم بازاریابی نکرده اند. به طور مشخص مشکل آن جاست که در مباحث بازاریابی ، مطالبی در حوزه های برند ، برنامه