فصل سوم. 60
3-1. مقدمه. 61
3-2.جامعه آماری و حجم نمونه. 62
3-3.روش نمونه گیری.. 63
3-3-1. نمونه گیری تصادفی ساده. 63
3-3-2. نمونه گیری طبقه ای.. 64
3-3-3. نمونه گیری خوشه ای.. 64
3-4.ابزارهای اندازه گیری.. 66
3-4-1.مطالعات کتابخانه ای(اسنادی) 66
3-4-2.بررسی اسنادومدارک(کتاب-آرشیو) 66
3-4-3.مصاحبه. 66
3-4-4.پرسشنامه. 67
3-5. اعتبار ابزار اندازه گیری.. 67
3-6. روش تجزیه و تحلیل داده ها 68
3-7. محدوده تحقیق.. 69
3-7-1 .قلمرو مكانی تحقیق.. 69
3-7-2. قلمرو زمانی.. 69
3-7-3. قلمرو موضوعی.. 69
3-8 .واحد تجزیه و تحلیل.. 70
این مطلب را هم بخوانید :
فصل چهارم. 71
4-1.مقدمه. 72
4-2.آمار توصیفی.. 73
4-2-1.سن پاسخگویان. 73
4-2-2.جنسیت پاسخگویان. 74
4-2-3. وضعیت تاهل.. 75
4-2-4.سطح تحصیلات… 76
4-2-5.سابقه کار. 77
4-3.آمار استنباطی.. 79
4-3-1.آمار استنباطی مربوط به میزان تحقق اهداف… 79
4-3-1-1.فرضیه اول. 79
4-3-1-2.فرضیه دوم. 79
4-3-1-3. فرضیه سوم. 80
4-3-1-3.فرضیه چهارم. 81
4-3-2.آمار استنباطی مربوط به رتبه بندی شاخص های کارت امتیازی متوازن. 82
4-3-2-1. فرضیه پنجم پژوهش…. 84
4-3-2-2. فرضیه ششم پژوهش…. 84
4-3-2-3. فرضیه هفتم پژوهش…. 85
4-3-2-4. فرضیه هشتم پژوهش…. 86
4-3-2-5. فرضیه نهم پژوهش…. 86
4-3-2-6. فرضیه دهم پژوهش…. 87
فصل پنجم.. 89
5-1.مقدمه. 90
5-2.خلاصه فرایند تحقیق.. 91
5-3.نتایج توصیفی پژوهش…. 92
5-4.نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش…. 92
5-4.جمع بندی و نتیجه گیری.. 95
5-4.پیشنهادات تحقیق.. 96
5-4-1.پیشنهادات کاربردی.. 96
5-4-2. پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 97
5-5. محدودیت های پژوهش…. 98
منابع فارسی.. 100
منابع انگلیسی.. 104
منابع اینترنتی.. 105
پرسشنامه شماره 1. 106
پرسشنامه شماره 2. 107
پیوست… 108
مقدمه
در سالهای پایانی 1980مقالات متعددی در نشریات مدیریتی اروپا وامریکا درمورد ناکارآمدی روشهای ارزیابی عملکرد شرکتها منتشر شد.
سیستم های سنتی ارزیابی عملکرد عمدتا متکی برسنجههای مالی بوده وامورمالی شرکتها مسئول انجام این ارزیابیها بودند. در عصر اقتصاد صنعتی معیارهای مالی شاخصهای خوبی برای سنجش موفقیت شرکتها بودند،چراکه مزیتهای رقابتی آن عصر عمدتا مبتنی برکاهش بهای تمام شدهی ناشی از صرفه های مقیاس و تولید انبوه بود . پیچیده ترشدن مناسبات اقتصادی و مسائل کسب و کار در آستانه ی قرن 21،اتکای شرکت ها به سنجه های مالی برای ارزیابی عملکرد و نشان دادن نقاط قوت و ضعف انها،کم رنگ شد و نارسایی سنجشهای مالی صرف بیش ازپیش نمایان گردید :
1)در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش ،فعالیت های ارزش آفرین سازمان ها فقط متکی به داراییهای مشهود آنها نیست . امروزه دانش وقابلیت کارکنان،روابط با مشتریان و تامینکنندگان کیفیت محصولات وخدمات ،فناوریهای اطلاعات و فرهنگ سازمانی داراییهای به مراتب ارزشمندتر از داراییهای فیزیکی اند .
2)سنجههای مالی در زمینههایی که قادر به ارزیابی آنها هستند ،نشان دهندهی رویدادهای تاریخی و گذشتهاند. 3)ارزیابی های عملکرد مبتنی برسنجههای مالی،وزن بیش ازحدی به سود و زیان کوتاه مدت شرکت داده و عوامل موثر بر ارقام سود را عمده می کنند .
4)گزارشهای مالی اصولا در طبیعت خود نشان دهندهی خلاصه وسرجمع عملیات و فعالیت های یک سازماناند .
5)صورت های مالی سنتی حتی در سطوح بسیار پیشرفتهی خود فقط قادر به انعکاس عملکرد واحدها و بخشهای مختلف یک سازماناند که از تجمیع آنها عملکرد کل سازمان بدست میآید .
با توجه به محدودیت هایی که به برخی ازآنها اشاره شد ،روش سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا بر سنجه های مالی استوار بود ،نه تنها درانعکاس کامل دلایل توفیق و یا عدم توفیق شرکت ها کفایت لازم رانداشتند، بلکه ارتباطی منطقی وعلت ومعلولی بین عوامل محرکهی توفیق و دستاورد های حاصله نیز برقرار نمیکردند .
بدین ترتیب کاپلان و نورتون اعلام کردندکه برای ارزیابی کامل ازعملکرد سازمان میبایست این عملکرد از چهار زاویه مورد ارزیابی قرارگیرد :
1)منظر مالی 2)منظر مشتری 3)منظر فرایند های داخلی 4 )منظر یادگیری و رشد
کاپلان و نورتون این روش ارزیابی عملکردرا Balanced Scorecard یا روش ارزیابی متوازن نامیدند (پرویز بختیاری ،1383،ص1تا26).
1-2.تعریف موضوع پژوهش
در این مطالعه تلاش شده است تا با بهره گرفتن از روش ارزیابی امتیازی عملکرد سازمان تامین اجتماعی استان زنجان را از چهار منظر مالی ،مشتری ،فرایند های داخلی و رشد و یادگیری ارزیابی نموده و ضمن رتبه بندی شاخص ها، اولویت های آنها مشخص گردد .
1-3. تشریح و بیان مسئله
درسالهای پایانی دهه ی 1980بسیاری از سازمان های و شرکت ها از پیاده سازی استراتژی خود ناامید شده بودند.
در نتایج تحقیقی که در سال 1982توسط دیوید انجام شده نشانگراین است که فقط 10درصد استراتژیهایی که به خوبی فرموله شده اند ،درعمل با موفقیت پیاده میشوند. درچنین شرایطی مدیران به دنبال ابزاری