3-1- جوامع باستانی. 17
3-2- دوره اسلامی. 20
3-3- دیدگاه های مكاتب كیفری. 22
3-3-1- دیدگاه مکتب کلاسیک… 22
3-3-2- دیدگاه مکتب تحققی. 24
3-3-3- دیدگاه مکتب دفاع اجتماعی. 25
فصل چهارم : قوانین جزایی ایران و اردن در مورد نحوه برخورد با مسولیت كیفری اطفال
4-1- قوانین ایران در دوره قبل از انقلاب اسلامی. 29
4-1-1-قانون مجازات عمومی سال 1304. 29
4-1-2- قانون تشکیل دادگاه اطفال بزهکار. 29
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-1-3- قانون مجازات عمومی اصلاح 1352 و شدت گرایی مقنن. 37
4-2- رفتار با اطفال در قوانین بعد از انقلاب اسلامی. 40
4-2-1- چگونگی مسئولیت جزایی اطفال. 40
4-2-2- موارد منصوص در قانون مجازات اسلامی. 41
4-3- بررسی قوانین جزائی اردن در رابطه با نحوه برخورد با اطفال بزهکار. 42
4-3-1-نحوه ی دادرسی اطفال بزهکار. 42
این مطلب را هم بخوانید :
4-3-1-1- شیوه ی انتخاب قضات اطفال. 42
4-3-1-2- تشکیلات دادگاه های اطفال و مسائل شکلی. 43
4-4- مجازات اطفال در قوانین جزائی اردن. 44
4-4-1- جرائم علیه اموال. 44
4-4-2- جرائم علیه اشخاص… 45
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری. 47
منابع و مآخذ
منابع فارسی. 49
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………..69
چکیده انگلیسی: 71
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نحوه دادرسی و کیفر اطفال به عنوان یکی از شیوه های تربیتی در اسلام و حدود و شرایط آن است. از این رو سوال آغازین این پژوهش عبارت است از: آیا نظام حقوقی و قضایی اسلام و به تبع آن نظامهای حقوقی ایران و اردن، مسئولیت کیفری اطفال را به عنوان یک قاعده پذیرفته اند؟ و آیا مسئولیت کیفری اطفال همچون افراد بزرگسال فایده ای برای جامعه در بر دارد؟ بر این اساس روش تحقیق نیز توصیفی و تحلیلی انتخاب شده است.
نظام قضایی اطفال و نوجوانان در کشور ایران و اردن به دنبال رفاه و آسایش ایشان بوده و هست. و بایستی به گونه ای عمل کند که واکنش های مقامات با موقعیت خاص اطفال و نوجوانان و بزه ارتکابی متناسب باشد و در هر حال تمامی واکنش ها در جهت پرورش ، تربیت و اصلاح و درمان ایشان جهت گیری یابد. کودکان علاوه بر برخورداری از تمامی حقوق انسانی ، حق دارند متناسب با آسیب پذیری های خود، از احترام و حمایت ویژه نیز بهره مند شوند تا بتوانند زندگی همراه با رشد جسمی ، ذهنی ، معنوی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشند . به همین جهت است که تمام تلاش حقوقدانان و جرم شناسان در هر دو کشور ، یافتن نظام قضایی و تربیتی ویژه ای برای بزهکاری خردسال و نوجوان است و این تلاش ها برای راه حل ها و ارائه الگوهای خاصی در جهت تربیت و جایگزینی مجازات است که منجر به تصویب مقررات خاصی در هر دو کشور شده است .