2-19-2- تبدیل ۳۰ درصد درآمد حاصل از تغییرات تدریجی به سود عملیاتی……. 61
2-19-3- دو برابر کردن سود هر سهم…………………… 61
2-20- سنگ بنای پیروزی……………………. 63
2-20-1- حمایت مدیریت ارشد…………………… 64
2-20-2- مدیریت پروژه…………………..64
2-21- چالشهای کارت امتیازی متوازن در مقام عمل…………………… 65
2-22- سیستم جامع مدیریتی کارت امتیازی متوازن برای پیوند استراتژی با عملیات…… 66
2-22-1 – تنظیم استراتژی……………………. 66
2-22-2- برنامه ریزی استراتژیک…………………….. 67
2-22-3- همسویی سازمان با استراتژی……………………. 69
2-22-4- برنامه ریزی عملیات……………………. 69
2-22-5- کنترل، نظارت و یادگیری……………………. 70
2-22-6- سنجش و سازگار کردن استراتژی……………………. 70
2-23- بعضی از كاستیهای كارت امتیازی متوازن…………………… 71
2-24-تحقیقات انجام شده در مورد کارت امتیازی متوازن…………………..72
2-24-1- تحقیقات خارجی……………………. 72
2-24-2- تحقیقات داخلی……………………. 76
2-3- نتیجه گیری……………………. 79
فصل سوم: مواد و روشها و روششناسی تحقیق یا روش اجرای تحقیق…… 81
3-1- مقدمه…………………… 82
3-2 – روش تحقیق…………………… 82
3-2-1- برحسب هدف……………………. 83
3-2-2- برحسب نحوه گردآوری داده ها………………….. 84
3-3- جامعه آماری تحقیق…………………… 87
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه…………………… 87
3-5- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری داده ها……… 87
3 -6- روش سنجش اعتبار (روایی) و پایایی…………………..91
3-6-1- روایی پرسشنامه تحقیق…………………… 91
3-6-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه…………………… 92
3 -7- روش تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه ها………………….. 93
3-7-1- نرمافزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها …………………..94
3-7-2- مقایسه رتبه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن……………………. 94
3-7-3- آزمون كای –دو برای جدولهای یک بعدی……………………. 95
3-7-4- آزمون نسبت (دو جمله ای)………………….. 95
3-8-چهارچوب نظری و مدل تحقیق: مدل كارت امتیازی متوازن……… 96
3-8-1- مانع اول…………………… 96
3-8-2- مانع دوم…………………… 96
3-8-3- مانع سوم…………………… 96
3-8-4- مانع چهارم…………………… 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………….. 100
4-1- مقدمه…………………… 101
4-2- ویژگیهای جمعیت شناسی جامعه مورد مطالعه………… 101
4-2-1- جامعه مورد مطالعه از لحاظ جنسیت……………………. 102
4-2-2- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سن……………………. 102
4-2-3- جامعه مورد مطالعه از لحاظ تحصیلات……………………. 103
4-2-4- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سابقه كار در سازمان…….. 104
4-3 – آزمون فرضیات……………………. 105
4-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق…………………… 105
4-3-1-1- آزمون کای – دو…………………… 106
4-3-1-2- آزمون نسبت (دو جمله ای) …………………..108
4-4- آزمونهای مربوط به فرضیه اول…………………… 110
4-4-1- آزمون کای – دو…………………… 110
4-4-2- آزمون نسبت (دو جمله ای)………………….. 112
4-5- آزمون مربوط به فرضیه دوم…………………… 114
4-5-1- آزمون كای –دو…………………… 114
4-5-2- آزمون نسبت (دو جمله ای) …………………..116
4-6- آزمون مربوط به فرضیه سوم…………………… 118
4-6-1- آزمون كای – دو…………………… 118
4-6-2- آزمون نسبت (دو جمله ای) …………………..120
4-7- آزمون مربوط به فرضیه چهارم…………………… 121
4-7-1- آزمون كای –دو…………………… 121
4-7-2- آزمون نسبت (دو جمله ای)………………….. 123
4-8- آزمون مربوط به فرضیه پنجم…………………… 124
4-8-1- آزمون كای –دو…………………… 124
4-8-2-آزمون نسبت (دو جمله ای) …………………..126
فصل پنجم: نتایج تحقیق…………………… 128
5-1- مقدمه…………………… 129
5-2- خلاصه تحقیق…………………… 129
5-3- نتایج آزمون فرضیات و تفسیر آنها………………….. 130
5-3-1- آزمون كای-دو…………………… 131
5-3-2- آزمون نسبت (دو جمله ای)………………….. 131
5-4- پیشنهادات براساس نتایج به دست آمده………………….. 134
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی……………………. 134
این مطلب را هم بخوانید :
5-6- محدودیتهای تحقیق…………………… 134
منابع و مآخذ…………………… 136
پیوستها …………………..147
Abstract…………………..
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی امكان بكارگیری كارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژیهای آن در شركت خودروسازی سایپا است. كارت امتیازی متوازن یكی از تكنیكهای ارزیابی عملكرد سازمانها میباشد كه سازمان را از چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد مورد ارزیابی قرار میدهد. عمدهترین مشكل در سازمانها اجرای استراتژی تدوین شده میباشد. كارت امتیازی متوازن فاصلهای كه ما بین تدوین و اجرای استراتژی وجود دارد از بین میبرد. محل تحقیق شركت سایپا و جامعه آماری شامل 58 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی، اجرائی شاغل در شركت سایپا میباشند. روش تحقیق توصیفی– پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و مطالعات كتابخانهای بوده و روش آماری، آمار استنباطی میباشد. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است كه امكان اجرای ارزیابی متوازن با بكارگیری كارت امتیازی متوازن در شركت سایپا وجود دارد. و با بهره گرفتن از این تكنیک امكان غلبه بر موانع اجرای استراتژی در شركت سایپا وجود دارد.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
در مورد سازمان تعاریف بسیاری ارائه شده است. کلاسیکها بر نقش ساختار در سازمان تاکید می کنند و نئوکلاسیکها به انسان توجه اساسی دارند. سازمانهای مکانیکی، سازمانهای ارگانیکی، سازمان یادگیرنده، سازمان به مثابه فرهنگ و انواع مختلفی از تعاریف دیگر که هریک از زوایهای خاص به سازمان مینگرند. اما یکی از استعارههای جالب در مورد سازمان، تشبیه سازمان به انسان است، در این تفکر به سازمان به مثابه موجودی زنده نگریسته میشود. اما در همه موجودات زنده، بویژه انسان، فاکتورهایی وجود دارد که از آنها به عنوان علایم حیاتی نام برده میشود.! آیا سازمان نیز علایم حیاتی دارد؟ آیا آنچنان که فشار خون و نبض انسان حامل پیام مرگ و زندگی می توانند باشند، میتوان با اندازه گیری نبض و فشار خون سازمان نسبت به سلامت یا عدم سلامت آن آگاهی یافت؟ چارچوب کارت ارزیابی متوزان یکی از روشهای نوین و مفیدی است که کنترل استراتژیک در سازمان را برمبنای عوامل حیاتی آن امکانپذیر میسازد.
2-1- عنوان تحقیق
بررسی امكان بكارگیری كارت امتیازی متوازن جهت اجرای استارتژیهای آن در شركت خودروسازی سایپا.
3-1- بیان مسئله
تا چند دهه قبل برنامهریزی استراتژیک و تدوین استراتژی برای سازمانها معنا و مفهومی نداشت و سازمانها فقط به برنامهریزی عملیاتی میپرداختند و شاید موفقیتهایی نیز كسب نموده باشند. ولی بعد از آن دوران،