4.2.1 مدل ریاضی سیستم عکسبرداری……………………………… 75
4.3 روش پیشنهادی جهت موزائیک زدایی چند فریمی………… 78
4.3.1 جمله وفاداری……………………………… 80
4.3.2 جمله جریمه روشنایی……………………………… 80
4.3.3 جمله جریمه رنگ………………………………. 81
4.3.4 جمله جریمه وابستگیهای رنگی……………………………… 82
4.4 تابع هزینه کلی……………………………… 83
4.5 آزمایشها …………………………….84
4.5.1 بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی در برابر خطاهای ثبت……… 86
4.5.2 بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی در برابر پرتیها………………. 87
5 فصل پنجم جمعبندی و نتیجه گیری……………………………… 95
5.1 نتیجه گیری……………………………… 96
5.2 پیشنهادهایی برای کارهای آتی……………………………… 97
منابع و مراجع……………………………… 101
پیوستها……………………………. 115
چکیده:
در سالهای اخیر، پیشرفتهای گستردهای در زمینه سنسورهای تصویر و سیستمهای تصویربرداری دیجیتال صورت گرفتهاست، اما هنوز محدودیتهای تئوری و عملی بر روی وضوح تصاویر گرفته شده با این دوربینها اثر میگذارد. تکنیکهای فراتفکیکپذیری (سوپر رزولوشن) به منظور غلبه بر این محدودیتها در سالهای اخیر گسترش یافتهاند. این تکنیکها با بهره گرفتن از یک و یا چند تصویر کم وضوح، تصویری با وضوح بالاتر ایجاد می کنند. کارهای اخیر در زمینه فراتفکیکپذیری (که اغلب بر روی تصاویر خاکستری متمرکز شدهاست)، به منظور کاهش پیچیدگی محاسباتی و افزایش مقاومت در برابر خطاهای مدلسازی و نویز انجام شدهاست. از سویی دیگر، روشهای موزائیک زدایی متعددی به منظور کاهش مصنوعات رنگی، که در نتیجهی استفاده از دوربینهای تک CCD است، مطرح شدهاست.
در این پایان نامه ، با بهره گرفتن از روشهای آماری در پردازش سیگنال، چارچوب مقاومی را برای ترکیب تصاویر کم وضوح به منظور ایجاد تصویری با وضوح بالا پیشنهاد میدهیم. در این روش، با بهره گرفتن از معیار مقاوم به خطا در تابع هدف و تطبیق فرایند تخمین برای هر تصویر کم وضوح متناسب با دقت پارامترهای مدل و سطح نویز آن، بازسازی مقاومی را ایجاد نمودهایم. همچنین با تعمیم این روش در حوزه رنگ، و ادغام فرایند تفکیکپذیری و دموزانیک تصویر، توانستهایم علاوه بر افزایش وضوح تصاویر رنگی، موزائیک زدایی تصویر را نیز به طور همزمان انجام دهیم. آزمایشهای انجام شده نیز عملکرد خوب الگوریتم پیشنهادی را در مقابل نویز و خطا تصدیق می کند.
فصل اول: مقدمه
مقدمه:
استفاده از فیلمها و تصاویری با قدرت تفکیکپذیری بالا، در اکثر کاربردهای الکترونیکی مورد نیاز است. تمایل برای استفاده از تصاویری با وضوح بالا از دو زمینه اصلی
این مطلب را هم بخوانید :
دانلود پایان نامه روانشناسی درباره الگوهای فعال درونی
نشات میگیرد: بهبود اطلاعات تصویری برای تفسیر انسان؛ و کمک به درک دستگاههای خودکار. وضوح تصویر، جزئیات موجود در تصویر را توصیف می کند. در وضوح بالاتر، جزئیات تصویر بیشتر است. وضوح یک تصویر دیجیتال را میتوان در بسیاری از زمینه های مختلف طبقه بندی کرد: وضوح پیکسلی، وضوح فضایی، وضوح طیفی، وضوح زمانی و وضوح رادیومتری [1]. در این پایان نامه ، مباحث در حوزه وضوح فضایی مطرح میشود.
وضوح فضایی: یک تصویر دیجیتال از عناصر تصویر کوچکی به نام پیکسل ساخته شده است. وضوح فضایی، به تراکم پیکسلها در یک تصویر اشاره دارد و معیار سنجش آن پیکسل در واحد سطح است.
شکل 1-1 آزمون کلاسیک برای تعیین وضوح فضایی یک سیستم تصویربرداری را نشان میدهد. وضوح فضایی تصویر ابتدا توسط حسگرهای تصویربرداری و یا دستگاه اکتساب تصویر محدود میشود. در دوربین دیجیتال، تصویربرداری بر روی فیلم صورت نمیگیرد بلکه توسط یک حسگر حساس (دستگاه جفتکننده بار (CCD) [1] یا نیمرسانای اکسید فلزی مکمل (CMOS) [2] ) انجام میپذیرد. این حسگرها معمولاً در یک آرایه دو بعدی، برای گرفتن سیگنال تصویر دو بعدی مرتب شده اند. در وهله اول، اندازه حسگر و یا به طور معادل تعداد عناصر حسگر به ازای هر واحد سطح، وضوح فضایی تصویر را تعیین می کند. حسگرها با تراکم بالاتر، وضوح فضایی بیشتری را برای سیستم تصویربرداری ممکن میسازد. سیستم تصویربرداری با آشکارسازهای ناکافی، تصاویری کم وضوح با اثرات بلوکی ایجاد می کند که ناشی از