4-3-3-آزمون فرضیهها با بهره گرفتن از روابط ساختار یافته خطی : 89
4-3-3-1- نتیجه بدست آمده از تحلیل فرضیههای تحقیق: 91
فصل پنجم: بحث ونتیجهگیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 99
5-2- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق.. …………………………………………………………………………………104
5-2-1- فرضیه ی اول: 99
5-2-2- فرضیهی دوم: 99
5-2-3- فرضیهی سوم: 100
5-2-4- فرضیهی چهارم: 100
5-2-5- فرضیهی پنجم: 101
5-2-6- فرضیهی ششم: 101
5-4- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………102
5-5- محدودیتهای تحقیق.. ………………………………………………………………………………………………………..103
منابع و مآخذ:………………………………………………………………………………………………………………… 104
چکیده
هدف این تحقیق «تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات واحدهای سازمانی با توجه به نقش میانجی تسهیم دانش مورد مطالعهای بانکهای دولتی محلات» میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی- مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان و کارمندان بانکهای دولتی میباشد که تعداد جوامع مشتریان نامحدود ، با توجه به فرمول کوکران 384 نمونه، و کارمندان با توجه به نمونه 79 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده كه روایی آن را اساتید متخصص تأیید کرده و پایایی آن با بهره گرفتن از آلفای كرونباخ 0.88 بدست آمده است كه نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نهایتاً مجموعه داده ها به کمک نرمافزار LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان دادند که بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات تاثیر مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش، و همچنین بین تسهیم دانش و کیفیت خدمات تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی، تسهیم دانش، کیفیت خدمات
1-1مقدمه
مزیت رقابتی و شیوه رسیدن به آن یکی از مهمترین مباحث سازمان و مدیریت و به ویژه مدیریت استراتژیک است در همین راستا محققان مدیریت مدلهای مختلفی
این مطلب را هم بخوانید :
چگونه رینگتون رایگان برای موبایل خود پیدا کنیم؟
برای دستیابی به مزیت رقابتی ارائه نمودهاند در دهه 1980 عمده این مباحث حول آرای مایکل پورتر قرار داشت. مایکل پورتر از رویکردی تحلیلی و مبتنی بر سازمانهای صنعتی استفاده کرده بود هر چند آرای پورتر به عناون نظریههای بنیادین مدیریت استراتژیک مطرحاند، انتقاداتی نیز به آنها وارد شده است. مثلا از مدل پنج نیروی پورتر، به سبب نادیده گرفتن ویژگیهای خاص سامان در رسیدن به مزیت رقابتی و موفقیت در عرصه رقابت ، انتقاد شد (ژاک، 1999). در اوایل دهه 1990 دهه رویکرد منبع محور برای پاسخ به این انتقاد مطرح شد و محققان سعی کردند. از طریق رویکرد به تببین مزیت رقابتی و شیوه رسیدن به آن بپردازند. دیدگاه منبعمحور سازمانها را مجموعهای از منابع و توانمندیها در نظر میگیرد که امکان دستیابی به مزیت رقابتی را برای سازمان فراهم میآورند (بارنی، 1991). بر این اساس منبع به هر چیزی اشاره میکند که میتواند نقطه قوت یا نقطه ضعف در سازمان تلقی شود. به عبارت بهر منابع یک سازمان داراییهای ملموس و ناملموسی است که تقریبا به طور دائمی در اختیار سازمان است (ورنرفلت، 1984) نکته بسیار مهمی که در این رویکرد باید در نظر داشت این است که منابع به خودی خود نمیتوانند مولد باشند بلکه سازمان باید ظرفیت بهرهگیری مولد از منابع را داشته باشد؛ عامل اصلی که این ظرفیت مولد را برای سازمان فراهم میسازد دانش و مدیریت است (گرنت، 2005) نقش انکار ناپذیر دانش در استفاده مولد از منابع باعث شد برخی از محققان، از جمله پراهالاد و همل (1990) و نوناکا، تویاما و ناگاتا (2000)، دیدگاه منبع محور را بازنگری کنند و دیدگاه دانش محور را مطرح نمایند. در دیدگاه دانش محور به دانش همچون یک منبع کلیدی در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار توجه میشود. به عبارت دیگر سازمانها پدیدههایی اجتماعیاند که در آنها تخصص فردی و جمعی با بهره گرفتن از