گفتار اول: مقدمه. 76
گفتار دوم: موقعیت و وسعت اكو. 77
گفتار سوم: تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای منطقه اكو. 77
گفتار چهارم: بررسی شاخصها و مؤلفههای اقتصادی اكو در نگاهی كوتاه 80
مبحث پنجم: همكاریهای بینالمللی اكو. 81
مبحث ششم: نگاهی كوتاه به دستآوردهای اكو. 84
فصل چهارم: بررسی روابط حقوقی سازمان همكاری اقتصادی (اكو) 89
مبحث اول: مقدمه. 90
مبحث دوم: چالشهای اقتصادی موجود بر سر راه سند چشمانداز 2.15 اكو. 99
مبحث سوم: نقش و تأثیر قدرتهای خارجی در عدم همگرایی در میان اعضای اكو. 103
گفتار اول: ارزیابی عملكرد سازمان اكو. 104
گفتار دوم: جمهوری آسیای مركزی و قفقاز. 106
مبحث چهارم: نظام حقوقی اتحادیهی اروپا 112
گفتار اول: منابع حقوق.. 113
گفتار دوم: ارتباط بین نظام حقوقی اتحادیه اروپا با نظامهای حقوقی ملی دول عضو. 114
مبحث پنجم: روند قانونگذاری در اتحادیه اروپا 115
مبحث ششم: شخصیت حقوقی اتحادیه اروپا 120
مبحث هفتم: روابط ایران با اتحادیه اروپا: پیشینه و موانع پیش رو. 124
مبحث هشتم: آسیب شناسی روابط ایران و اتحادیه اروپا : پیشنهادهایی برای تنظیم روابط.. 139
مبحث نهم: درسها و آزمونهای اتحادیه اروپا (اروپای متحد) برای ایران. 143
مبحث دهم: تحریمها، موضوع هستهای ایران: مواضع قدرتهای اروپایی در قابل آنها 152
گفتار اول: مواضع سه قدرت بزرگ اروپایی در قبال تحریمها 152
گفتار دوم: دیدگاه شهروندان اروپایی در قبال موضوع هستهای ایران. 154
گفتار سوم: نتیجه. 157
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات.. 158
مبحث اول: نتیجهگیری.. 159
مبحث دوم: پیشنهادات… 175
گفتار اول: مفاد آخرین قطعنامه اتحادیه اروپا علیه ایران و پیشنهادات موجود. 175
فهرست منابع و مآخذ. 180
الف: فارسی.. 180
ب:انگلیسی:…………..183
ج:سایت ها:…..184
Abstract ………………185
چكیده
موفقیت نسبی همگرایی در اروپا، موجب شده است كه سایر مناطق جهان به ایجاد ترتیبات منطقهای، به منظور رشد و توسعه اقتصادی و ترویج صلح و دوستی در منطقه فكر میكنند. یکی از زمینه های اصلی شکل گیری سازمان همکاری اقتصادی(اکو) را نیز می توان این موفقیت در اروپا دانست.وضعیت اقتصادی موجود کشور ووضعیت فعلی جمهوری اسلامی ایران در عرصه ی بین الملل مسئولین را بر آن داشته تا از طریق ایجاد همگرایی در سازمان های بین المللی به نفع خود به رفع موانع موجودی که از طریق کشورهای غربی برای ایران به وجود آمده است اهتمام ورزند.در حال حاضر برخی از مسائل هسته ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ملعبه ی دست اجانب قرار گرفته تا به وسیله ی آن به دشمنی های دیرینه ی خود علیه ایران ادامه داده و تحریم های همه جانبه ی خود را افزایش دهند تا بدینوسیله ایران را مجاب نماید تا به خواسته های معاندانه ی آنان تن دهد.یکی از راه های جلوگیری از این موضوع اثبات حقانیت ایران با نظر مثبت سازمان های بین المللی و همگرایی آنان در سطح فراملی و فرامنظقه ای می باشد و راه حل دیگر التزام علمی و عملی به ضرورت های موجود و راهکاری ارائه شده دراقتصاد مقاومتی می باشد که این راهکارها ضمن معرفی سازمان اکو و اتحادیه ی اروپا و جایگاه ایران در این سازمان ها در این تحقیق گنجانده شده است.
كلید واژه
سازمان همكاری اقتصادی (اكو) ـ اتحادیه اروپا ـ سازمانهای فرامنطقهای-اقتصاد مقاومتی
مبحث اول: مقدمه
ایجاد اروپای واحد، یكی از بزرگترین حوادث تاریخی قرن بیستم بوده است. فرایندی كه بر اساس اهداف و ارزشهای مشترك اروپای مدرن، حفظ صلح، توسعه اقتصادی، پیشرفتهای اجتماعی و برتری بنا شده است. اندیشه همگرایی در اروپا به دوران شارلمان (شارل كبیر) در قرون 8 و 9 میلادی باز میگردد. شارل كبیر معتقد بود كه اروپائیان به دلیل داشتن فرهنگ، دین، زبان، نژاد، هنر و ادبیات نسبتاً مشترك باید متحد شوند تا به صورت قدرتی بزرگ در نظام بینالمللی عمل كنند. همچنین تفكر پیدایش اتحادیه اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و به زمان سخنرانی معروف چرچیل در زوریخ در سپتامبر 1944 بر میگردد كه در آن سخنرانی ایده ایالات متحده اروپا را مطرح كرد.
در ابتدا بازار مشتركی با شش عضو ایجاد شد و به طور كلی تاكنون پنج بار افزایش عضو داشته است. پیوستن دانمارك، ایرلند و انگلستان در 1973، یونان در 1981، پرتغال و اسپانیا در 1986، اتریش، فنلاند و سود در 1995 و قبرس، اسلواكی، استونی، مجارستان، لهستان، جمهوری چك، لتونی، لیتوانی، مالت، اسلوانی در 2004، این اتحادیه در حال حاضر 25 عضو دارد و از ابتدای سال 2007 نیز با پیوستن بلغارستان و رومانی، تعداد اعضای آن به 27 عضو خواهد رسید.
تغییر نام رسمی بازار مشترك اروپا (EEC) به اتحادیه اروپا (EU) و توسعه قلمروی این اتحادیه به 15 عضو، طبق پیمان ماستریخت در 7 فوریه 1992 اعمال شد. از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دهه شصت میلادی را دهه توسعه و عمران كشورهای در حال توسعه اعلام نمود و بر اهمیت همكاری بین كشورهای مختلف در چارچوب منطقهای تأكید كرد. با وجود صف بندیهای سیاسی موجود در این منطقه از جهان، كشورهای ایران، تركیه و پاكستان تصمیم گرفتند تا با توجه به علایق تاریخی، فرهنگی و مرزهای مشترك یک سازمان همكاری چند جانبه تشكیل دهند. وجود برنامههای توسعه اقتصادی و صنعتی مشابه در هر سه كشور، اجرای طرحهای صنعتی به شیوه غربی، نیاز به دریافت تكنولوژی، محدودیت ذخایر ارزی، استفاده از امكانات رفاهی منطقه و قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک سبب شد كه اندیشه ایجاد این سازمان تقویت شود.
این سازمان در سال 1964 میلادی برابر با سال 1343 شمسی به موجب عهدنامه ازمیر به عنوان سازمان همكاری عمران منطقهای با نام اختصاری آر.سی.دی آغاز
این مطلب را هم بخوانید :
پایان نامه برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه ها
به كار كرد.
سازمان همكاری عمران منطقهای در دهه اول تشكیل با موفقیت چندانی روبرو نبود. اما پس از آن كشورها با اجرای طرحهایی مانند مثل تولید آلومینیوم در ایران، كاغذ و بلبرینگ در پاكستان، تدوین اساسنامه بانك سرمایهگذاری و توسعه و نیز تهیه پیشنویس مقررات همكاریهای گمركی و تعرفهای گامهایی را در راستای اهداف این سازمان برداشتند.
با این حال سازمان همكاری عمران منطقهای زیر بنای مناسبی برای افزایش توانایی اقتصادی سه كشور فراهم نساخت. ایران به عنوان كشوری ثروتمند و برخوردار از دلارهای نفتی و رواج فرهنگ مصرفگرایی، برای تأمین نیازهای اقتصادی خود نمیتوانست در كشورهای همجوار مانند تركیه و پاكستان عرصه مناسبی بیابد.
از سوی دیگر كشورهای تركیه و پاكستان فاقد ساختار اقتصادی مناسب تولید و دارای تقاضای مؤثر بودند. لذا برای دریافت كمك با ایران همكاری داشتند. ضعف تفكرات فراملی و همچنین برخی از تعهدات فرامنطقهای برخی كشورهای عضو سازمان موجب شد تشكیلات و سازمان پیشبینی شده نتواند اهداف مورد نظر را تحقق بخشد، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تحولات سیاسی، روند فعالیت سازمان همكاری عمران منطقهای تا چند سال دچار ركود شد.
مبحث دوم: بیان مسئله
ایران از جمله كشورهایی است كه به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهرهمند بوده و با گسترش شبكه حمل و نقل و ارتباطات مطمئن و كارآمد، میتواند از این مزایا