4-9-2- بیمه و تعلیق آن…………………………………………………………………………………….80
5-9-2- بیمه و سفهی بودن آن…………………………………………………………………………….81
6-9-2- بیمه و ربا…………………………………………………………………………………………….82
7-9-2- بیمه و قمار…………………………………………………………………………………………..84
8-9-2- بیمه و ضمان ما لم یجب……………………………………………………………………………85
10-2- بیمه و عقود معین……………………………………………………………………………………85
1-10-2- تطبیق بیمه با عقد مضاربه……………………………………………………………………….86
1-1-10-2- اشکال های انطباق بیمه با مضاربه…………………………………………………………..88
2-10-2- بیمه و عقد صلح…………………………………………………………………………………..88
1-2-10-2- صلح، عقد مستقل……………………………………………………………………………..90
2-2-10-2- تطبیق بیمه با عقد صلح……………………………………………………………………….90
3-10-2- تطبیق قرارداد بیمه با عقد هبه معوض…………………………………………………………92
1-3-10-2- نقد نظریه انطباق بیمه با عقد هبه معوض………………………………………………….93
4-10-2- انطباق بیمه با جعاله…………………………………………………………………………….93
1-4-10-2- نقد انطباق جعاله با بیمه…………………………………………………………………….94
5-10-2- نقد نظریه انطباق بیمه با قرض………………………………………………………………..96
11-2- اشاره ای به مبانی و پیشینه بیمه در اسلام………………………………………………….97
12-2- نمونه های تاریخی………………………………………………………………………………..97
1-12-2- حلف الفضول…………………………………………………………………………………….97
2-12-2- معاهده مدینه…………………………………………………………………………………..98
13-2- پیشینه بیمه در حقوق اسلامی………………………………………………………………..99
1-13-2- بیمه و ضمان جریره…………………………………………………………………………..101
14-2- دیدگاه علما در مقایسه بیمه با ضمان جریره (عقد موالات)………………………………..102
1-14-2- دلایل موافقین…………………………………………………………………………………102
2-14-2- دلایل مخالفین………………………………………………………………………………..103
15-2- بیمه و التزام مالایلزم…………………………………………………………………………..104
16-2- دلیل بر بطلان ضمان مالم یجب………………………………………………………………107
17-2- بررسی ادله بطلان ادله «ضمان ما لم یجب»………………………………………………107
18-2- جمع بندی………………………………………………………………………………………111
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………….112
چکیده:
مسئولیت مدنى به معناى الزام به جبران زیانى است كه شخص با فعل یا ترك غیرعمدی خود مستقیم یا غیرمستقیم به دیگری وارد كرده است و به عبارتى در قبال او ضامن است. در فقه اسلامى و حقوق موضوعه به جاى مسئولیت از واژه ضمان استفاده شده است. هدف اصلى از ایجاد مسئولیت و ضمان, جبران زیان و برقرارى عدالت اسلامى است. برای رسیدن به این هدف در صدر اسلام ضمان جریره مورد امضای شرع قرار گرفت تا خاطی برای جبران خطایش تنها نباشد و زیان متضرر جبران شود. این مسأله در قوانین امروز با عنوان بیمه شکل گرفته است. در ضمان جریره و بیمه، دیه را خطاکار پرداخت نمی کند بلکه ضامن جریره و بیمه گر که هیچ گونه مباشرتی در جنایت ندارند می پردازند. از آن جایی که بیمه از جمله مسایل مستحدث است بسیاری از فقها و حقوقدانان برای اثبات مشروعیت بیمه از موضوعاتی چون ضمان عاقله و ضمان جریره استفاده کرده اند. هدف ما در این تحقیق بررسی مستندات فقهی ضمان جریره و مقایسه آن با بیمه مسئولیت یا همان شخص ثالث است و از تطبیق ضمان جریره با بیمه مسئولیت به این نتیجه رسیدیم که بیمه مسئولیت تنها در بعضی از موارد با ضمان جریره تفاوت دارد اما به طور کلی شبیه ضمان جریره و مشروع است و اشکال های ضمان ما لم یجب و… پذیرفته نیست و بیمه نیز همانند ضمان جریره عقدی مستقل است و از مصادیق معامله غرری، حرجی، ضرری، سفهی، ربوی و… نیست بلکه از جمله عقودی است که عقلا آن را پذیرفته اند.
مقدمه
1- تبیین موضوع
دین مقدس اسلام همکاری و کمک متقابل را توصیه کرده است. یکی از مصادیق این همکاری، ضمان جریره بود که جامعه امروزی به آن عنوان بیمه مسئولیت را داده است.
ضمان جریره و عقد موالات قراردادی بود که به موجب آن یکی از طرفین که او را «ضامن» یا «ولی» می نامیدند متعهد می شد که هرگاه طرف دیگر (مضمون) از روی
این مطلب را هم بخوانید :
مفهوم درماندگی آموخته شده:/پایان نامه درباره اضطراب امتحان - جستجو گران نیکنام
خطا یا جرم غیر عمدی خویش، ضرر و زیانی به جان و مال اشخاص دیگر وارد کند، ضامن، همه خسارات حاصله را جبران نماید و در عوض، پس از وفات مضمون، وارث وی به حساب آمده و از او ارث ببرد و ضمانت هر دو طرف از همدیگر نیز اشکال نداشت.
هم اکنون بیمه نیز استمداد از دیگران برای کم کردن خسارت و مصائب است که یکی از اقسام بیمه، بیمه مسئولیت است. در این قرارداد بیمه گر بیمه گذار را در مقابل ضرر و زیانی که امکان دارد به دیگران وارد کند بیمه می کند.
2- اهمیت موضوع
بیمه مسأله جدیدی است که اکثریت قریب به اتفاق جامعه با آن روبرو هستند. ضمان جریره نیز مسأله ای است که در صدر اسلام مطرح بوده و مورد پذیرش فقه اسلامی قرار گرفته است و گروهی بیمه را به ضمان جریره شباهت داده اند به همین دلیل شایستگی دارد که بیمه با ضمان جریره مقایسه شود و تحقیق شود که آیا مستندات شرعی آن در بیمه نیز قابل تعمیم است؟ هدف ما در این تحقیق بررسی مستندات فقهی ضمان جریره و مقایسه آن با بیمه مسئولیت است.
3- سؤال اصلی
1- آیا ضمان جریره و بیمه از لحاظ ماهیت و شرایط با یکدیگر مطابق هستند؟
4- سؤالات فرعی
1- ضمان جریره از احکام تأسیسی است یا امضایی؟
2- فلسفه وجودی ضمان جریره چیست؟