4-7-6. طلب رحمت از حق………………………………………. 175
4-7-7. طلب عفو و یاری خواستن در برابر موانع و آفتها ……..175
4-8. نتیجه…………………………………………………………. 177
فصل پنجم: سلوک عاشقان وعارفان در ادعیه و مناجاتها
5-1. مقدمه……………………………………………………… 179
5-2. سلوک عارفان در ادعیه و مناجاتها…………………………. 179
5-2-1. ضرورت سلوک…………………………………………… 179
5-2-1-1. انواع نیازها ………………………………………………..179
5-2-2. هدف از سلوک……………………………………………… 181
5-2-2-1. دیدگاه عرفا………………………………………………. 181
5-2-2-2. دیدگاه فلاسفه…………………………………………….. 181
5-2-2-3. دیدگاه اهل اشراق………………………………………. 182
5-2-2-4. دیدگاه علماء اخلاق……………………………………..182
5-2-2-5. از دیدگاه قرآن…………………………………………….182
5-3. مراحل عبودیت و سلوك…………………………………. 185
5-3-1. خلوت و توجه………………………………………………. 185
2-3-2. شناخت معبودها…………………………………………. 186
5-3-3. ایمان و انتخاب………………………………………… 187
5-3-3-1. شکر و شکرگزاری……………………………………….. 188
5-3-4. جهاد و مبارزه………………………………………. 189
5-3-5. بلاها و ضربهها……………………………………… 189
5-3-6. عجز و اضطرار………………………………………. 190
5-3-6-1. عجز در معرفت………………………………………… 191
5-3-6-2. عجز در قرب………………………………………… 191
5-3-7. اعتصام و استعانت………………………………………… 191
5-3-8. صراط………………………………………………………. 193
5-4. نگاه دوم………………………………………………….. 193
5-4-1. اسلام………………………………………………….. 194
5-4-2. ایمان…………………………………………………… 194
5-4-3. تقوی………………………………………………….. 194
5-4-4. احسان…………………………………………………… 194
5-4-5. اخبات……………………………………………………. 195
5-4-5-1. راه رسیدن به اخبات……………………………… 196
5-4-6. سبقت……………………………………………………. 198
5-4-7. قرب……………………………………………………. 199
5-4-8. لقاء………………………………………………….. 199
5-4-9. رضا…………………………………………………. 200
5-4-10. رضوان…………………………………………………… 200
5-5. مرکبهای سلوک…………………………………………….. 201
5-5-1. هدایت……………………………………………………. 202
5-5-1-1. موانع هدایت…………………………………………… 203
5-5-2. شکر………………………………………………….. 204
5-5-3-1. معنای شکر………………………………………………….. 204
5-5-3. بلا…………………………………………………… 205
5-5-3-1. حالت سالک در برابر بلا…………………………… 205
5-5-4. تمحیص…………………………………………………….. 206
5-6. موانع و آفات……………………………………………….. 207
5-6-1. موانع و آفات کلی و دست اول………………………… 209
5-6-1-1. اهتمام به غیرحق و عمل در غیر مسیر حق……….. 210
5-6-1-2. اشتغال به غیر اهم………………………………………… 211
5-6-1-3. اکتساب دنیا…………………………………………………. 211
5-6-1-4. درگیریها…………………………………………………. 212
5-6-3. آفتها و موانع دست دوم……………………………………. 212
5-7. سلوک از نگاه عارفان…………………………………….. 213
5-7-1. هدف سلوک………………………………………………. 213
5-7-2. اقسام سیر و سلوک الی الله……………………………… 214
5-7-3. مراحل و مراتب سلوک از نگاه عرفا …………………………….215
5-7-4. منازل و مقامات سیر و سلوک……………………………….. 216
5-7-4-1. توبه…………………………………………………………… 217
5-7-4-2. مقام ورع (پرهیز)…………………………………………. 217
5-7-4-3. زهد…………………………………………………………..218
5-7-4-4. فقر……………………………………………………………218
5-7-4-5. صبر…………………………………………………………… 219
5-7-4-6. شکر…………………………………………………………… 219
5-7-4-7. خوف…………………………………………………………. 220
5-7-4-8. مقام رجاء…………………………………………………. 220
5-7-4-9. مقام توکل……………………………………………….. 221
5-7-4-10. مقام رضا…………………………………………… 222
5-7-5. احوال……………………………………………………….. 222
5-7-5-1. محبت……………………………………………………. 222
5-7-5-2. شوق………………………………………………………. 223
5-7-5-3. غیرت……………………………………………………… 224
5-7-5-4. قرب………………………………………………………. 224
5-7-5-5. حیا………………………………………………………. 225
5-7-5-6. انس و هیبت………………………………………….. 225
5-7-5-7. قبض و بسط…………………………………………… 226
5-7-5-8. فنا و بقا…………………………………………………… 226
5-7-5-9. اتصال……………………………………………………… 227
5-8. موانع و آفتهای سلوک در مناجات شاعران……………. 227
5-8-1. گناه و جرم…………………………………………………… 228
5-8-2. نفس………………………………………………………… 229
5-8-3. شیطان……………………………………………………….. 230
5-8-4. غفلت………………………………………………………… 231
5-8-5. آز، حرص و غرور…………………………………………… 231
5-9. دیگر موانع و آفات سلوک در آثار شعرا………………….. 232
5-10. نتیجه………………………………………………………….. 233
نتیجه گیری……………………………………………………. 235
منابع………………………………………………………………. 241
فهرست کتب………………………………………………………… 241
فهرست مقالات……………………………………………………… 247
چکیده:
دراین نوشته نیایش و مناجات در مثنویهای مولوی و عطار و حدیقهی سنایی مورد بررسی قرار گرفتهاست؛ ضمناً گونه های مختلف آن را به مخاطب نمودهایم. در عین حال این مناجاتها و نیایشها با مناجاتهای موجود در متون شیعه مقایسه گردیدهاست؛ ابتدا به تعریف دعا و نیایش و مناجات پرداخته ایم و تفاوتهای آنها را بررسی کردهایم، سپس انواع دعا از دیدگاه های مختلف بررسی شد؛ در ادامه صفات و اسماء الحسنای الهی در مناجاتها و ادعیه بررسی شد و نسبت خواستهها با
این مطلب را هم بخوانید :
پایان نامه رایگان درمورد ارزیابی عملکرد
نامها مقایسه گردید؛ همچنین در باره نسبت بندگان با خدا در ادعیه و مناجاتها از دیدگاه فلاسفه و متکلمین و عرفا و قرآن، نكاتی ارائه گردید. بعد از آن نظام اخلاقی در ادعیه و مناجاتها مورد بررسی قرار گرفته و در آخر موانع سلوك در ادعیه و مناجاتها ارائه شده است وضمن اشاره به تفاوتهای دعا و مناجات، پی بردیم كه ادعیهی شیعه نسبت به مناجاتهای شاعران جامعیت بیشتری دارد و همهی ابعاد وجودی انسان را در بر میگیرد.در بحث اسماء و صفات حسنای الهی به این نتیجه رسیدیم که این اسماء و صفات میتوانند به ارادهی الهی در انسان متجلی گردند. در ادعیهی شیعه، بین این اسماء با خواسته های فرد رابطه مستقیم وجود دارد در حالیکه این ارتباط در اشعار شاعران کمتر به چشم میخورد.در بررسی نسبت بندگان با خدا در ادعیهی شیعه و مناجاتهای شاعران تفاوتی دیده نشد. از طرفی در ادعیهی شیعه مراحل و مراتب نظام اخلاقی به صورت منسجم بررسی شده است؛ در حالیکه شاعران به صورت پراکنده به این مراحل اشارهکردهاند. در فصل پنجم مراحل و موانع و اهداف سلوک از دیدگاه ادعیه شیعه و عارفان بررسی شد و تفاوتها و شباهتهای آن ذکر گردید.
مقدمه:
دعا، نیایش و مناجات مفاهیمی آشنا در فرهنگ دینی ادیان مختلف است. قدیمیترین متونی كه از اقوام مختلف به جا مانده است در خود نمونههایی از دعا و مناجات را گنجانده است، انسان با دعا و مناجات علاوه بر آنكه تنهایی خود را در خلقت با ارتباط با خداوند سامان میدهد، در عین حال نیازها و خواستههای خود را با معبود در میان میگذارد. در بسیاری از نوشتههایی که از دورانهای گذشته باقی مانده است، به دعا و مناجات اهمیت داده شده و به آن توجه ویژهای داشتهاند.
ادبیات فارسی یكی از جلوههای توجه به خداوند و شناخت اوست. كتابهایی نظیر مثنوی معنوی، حدیقه سنایی و آثار عطار از جمله مواردی است كه در آنها میتوان نمونههایی غنی از مناجات و نیایش را یافت. بیشك مناجاتها و نیایشها از اعتقاد و جهانبینی شاعران و نویسندگان آنها سرچشمه گرفته است، شاعرانی كه پرورش یافتگان تربیت اسلامی هستند. با نگاهی به نمونههای دعا و نیایش در این آثار میتوان این گونه اشعار را دستهبندی كرد و در باره گونههای مختلف این موضوع به بحث نشست. ازسوی دیگر متون و معارف شیعه، از گنجینههای مهم دعا و نیایش محسوب میشود و به جرئت میتوان گفت هیچ یک از ادیان و مذاهب الهی به اندازه شیعه چه از جهت حجم و چه از نظر محتوا، به دعا و نیایش توجه نداشته است. برای مثال كتابی چون صحیفه سجادیه از امام چهارم شیعیان تماماً درباره نیایش و مناجات است. یا كتاب مهمی چون مفاتیح الجنان، اثری نیایشی است و تقریباً همراه قرآن در اغلب منازل و مساجد دیده میشود. همچنین در كتاب آسمانی ما قرآن نیز نمونههایی از مناجات و دعا را میتوان مشاهده كرد.
این نوشته بر آن است ضمن بررسی دعا و نیایش در آثار شاعران قرن هفتم، با تكیه بر مثنوی مولوی، آثار عطار و حدیقه سنایی به نكات مشترك و همچنین تفاوتهای آن با ادعیه شیعه نیز بپردازد. در این رساله ابتدا به تعاریف دعا، مناجات و نیایش پرداخته شده، سپس مقایسهای بین آنها صورت گرفته شده است و پس از آن انواع دعا را از دیدگاههای مختلف بررسی و تحقیق میکند.
در فصل دوم ابتدا تعاریف و معانی اسماء و صفات حق تعالی آمده است؛ یعنی اسماء براساس فراوانی تکرار در ادعیه و مناجاتها تنظیم شده و همچنین تناسب اسامی خداوند با خواستهها مورد مطالعه قرار گرفته است.
در فصل سوم نسبت بین بندگان با خداوند از دیدگاه عرفا و فلاسفه و اهل كلام بررسی شده و پس از آن به نسبت بین خدا و بندگان در ادعیه و مناجات پرداخته شده و سپس مقایسهای میان آن نسبتها صورت گرفته است.
در فصل چهارم ادعیه و مناجات از نظر برخورداری از نظام اخلاقی، مطالعه شده و تحقیق صورت گرفته شده است. در فصل پنجم سلوك عاشقان در ادعیه و مناجاتهای شاعران و همچنین موانع سلوک بررسی شده است. سؤالاتی كه در مقایسه مناجاتهای شاعران و ادعیه ممكن است مطرح شود، از این قرار است:
1- چه تفاوتی میان ویژگیها و صفات خداوند كه در ادعیه شیعه و مناجاتهای مثنویهای فارسی ذكر شده است، دیده میشود؟
2- تفاوت میان نسبت بندگان و خدا در منابع یاد شده چگونه است؟
3- موانع سلوك در ادعیه شیعه چه هستند؟
4- موانع سلوك در مناجات مثنویهای عرفانی چه هستند؟
5- چه نظام اخلاقی در ادعیه شیعه و مناجات شاعران دیده میشود؟
فرضیهها:
فرضیههایی که میتو ان در رابطه با این سوالات بیان کرد، عبارت است از:
1- میان صفات خداوند در این منابع تفاوت اساسی دیده میشود؛
2- تفاوت اساسی میان نسبت بندگان و خداوند در منابع یادشده دیده نمی شود.
3- اهتمام به غیر حق، اشتغال به غیر اهم، درگیریها، كبر، غرور و عجب و عناد و گناه از موانع مطرح در ادعیه شیعه است؛
4- اشتغال به غیر حق، گناه و پلیدیهای باطنی از قبیل حرص و منیت، از موانع سلوك در مناجات مثنویهای فارسی است؛
5- در معارف و ادعیه شیعه به نظامی اخلاقی مبتنی بر تركیب معرفت و عشق با یقین و ایمان میتوان دست یافت كه زمینه تبدیل بدیها به خوبیها میشود؛ ولی در مناجات مثنویهای فارسی مراحلی از نظام اخلاقی دیده نمیشود.
ضرورت تحقیق:
كنكاش در دعاها و مناجاتهای ادبیات فارسی، میتواند این فرصت را برای هر خواننده فراهم آورد و دریابد كه اولاً رابطه شاعران با خالق چگونه بوده است و در عین حال مجالی فراهم آورد تا این متون بهصورت بهتری معرفی شود. ازسوی دیگر بررسی همانندیها و تفاوتهای مناجاتها و نیایشهای این منظومهها با دعاهای شیعه، شناخت بهتری از جایگاه این مقوله، در فرهنگ ما مطرح میکند و تلاش كنیم تا سره را از ناسره بازشناسیم ضمن اینكه می دانیم شباهتهای فراوانی میان این منظومه ها با دعاها در منابع شیعه وجود دارد به اصالت منابع شیعه پی ببریم و به این نكته برسیم كه همیشه نیازمند منابع شیعه هستیم.
روش تحقیق:
برای تهیه این پژوهش، از روش كتابخانهای، مراجعه به منابع ادبی، سایتها و مقالههای علمی استفاده شده است. ابتدا جمع آوری متون و منابع مربوط به موضوع در مطالعه آنها، سپس به بررسی ادعیه و مناجاتها و مقایسه آنها پرداخته شده است.
هدف تحقیق:
هدف این رساله در واقع شناساندن راه سالمتر و صحیحتر سلوك و بازنمایی سلوك سالم از سلوكی است كه راه به سقر میبرد و اینکه در جهان تشیع بتوانیم راه صحیح و مبتنی بر معارف شیعه را از راههایی كه شبیه و نظیر هستند، باز شناسیم و همچنین آثار شاعران عارف پارسیگو را به صورت بهتری معرفی كنیم.
پیشینه تحقیق:
منابعی چند، درباره مناجاتهای شاعران یافت میشود، اما بیشتر آنها بهصورت جمع آوری مناجاتها است و مجموعهای از نیایشهای منظوم تدوین کردهاند و برای ادعیه نیز منابع فراوانی وجود دارد كه به تفسیر دعاها پرداخته و یا تعریف دعا و انواع آن و چگونگی تاثیر بیشتر دعا و برآوردهشدن حوایج و نیز موانع استجابت دعا بررسی شده اند. برای نمونه به آثاری از استاد علی صفایی حایری درباره دعا وسیر و سلوک میتوان اشاره کرد که در آنها هدف و شیوه دعاکردن و مضامین بلند دعاهایی چون ابوحمزه ثمالی، دعاهای روزانه حضرت زهرا٬ دعای مکارم الاخلاق ودعای کمیل و… به صورت مفصل بررسی شده و با مطالعه آنها نمودار و تصویری از ادعیه در ذهن خواننده ایجاد میشود از آثار ایشان: «بشنو از نی، اخبات، انتظار، نامههای بلوغ نظام اخلاقی اسلام، قیام و روش نقد و… را میتوان نام برد، ولی تاكنون پژوهشی با این اهداف و به ا ین شیوه صورت نگرفته است.
لازم است در پایان این نكته را متذكر شوم كه آنچه در جریان تحقیق باعث تأخیر در پیشرفت كار می شد این بود كه در ادعیه شیعه باوجود منابع فراوان، موضوعات و مضامین عمدتاً تكراری بود، اما در خصوص مناجات های مثنوی های عرفانی با كمبود منابع مواجه شدم كه یاری خداوند و راهنمایی های هوشمندانه و مفید استاد گرامی ام جناب دكتر اسكندری راهگشای بنده در این مهم گردید كه لازم می دانم از ایشان سپاسگزاری نمایم.
فصل اول: دعا و مناجات
1-1- مقدمه
در این فصل كلیاتی درباره دعا و مناجات و نیایش آمده است. در ضمن این تعاریف٬ تفاوتها و شباهتهای این واژهها بررسی شده و پس از آن دعا از زاویههای مختلف به انواع مختلفی تقسیمبندی شده است و هر کدام از انواع ادعیه، از منظرهای مختلف بررسی و تفاوتها و شباهتهای آنها در ادعیه ومناجاتهای شاعران بررسی شده است.
2-1- پیشینه دعا و مناجات