حاکم بر ماهیت دعوی ، اسلوب داوری در مقایسه با رسیدگی قضایی بسیار قابل انعطاف است.
مع ذلک آنچه این پژوهش در صدد رسیدن به آن است ، بررسی شیوه های تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی که منجر به فیصله ماهیت اختلاف به عنوان علت و هدف غایی داوری می شود، می باشد. به عبارت دیگر هنگامی که داوران بر اساس سیستم حاکم بر یک نظام حقوقی ملی ، دعوی را فیصله می دهند از چه روش یا روش هایی استفاده می نمایند و حتی در مواردی که بر اساس نظام حقوقی فراملی ، دعوی حل و فصل می گردد از چه شیوه یا شیوه هایی بهره گرفته می شود.علی ایحال به نظر می رسد آزادی طرفین در انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی در اکثر نظام های حقوقی ملی و بین المللی پذیرفته شده است. ضمنا در رویه داوری های تجاری بین المللی و بسیاری از نظام های حقوقی ملی در صورت سکوت طرفین ،آزادی داوران در تعیین قانون حاکم بر اساس معیارهای مختلف پذیرفته شده است.
مقدمه:
آنچه که در این پایاننامه مورد پژوهش و بررسی واقع خواهد شد قانون حاکم بر ماهیت دعوی در داوریهای تجاری بینالمللی میباشد.
تحولات وسیع در روابط و مناسبات تجاری درچند دهه اخیر موجب توسعه یافتن حقوق تجارت در بسیاری از کشورها گردیده است. در حال حاضر توسعه مبادلات تجاری و سرمایهگذاری خارجی مورد توجه جدی قرار گرفته و لذا بحث توسعه و تنوع قواعد و مقررات تجاری از اهمیت زیادی در بسیاری ازکشورها برخوردار شده است.
دراین میان نقش نهادداوری در وضع حقوق تجارت بینالملل تا آن جا مهم تلقی شده است که حتی بعضی از آن به عنوان اساس توسعه در حقوق تجارت بینالمللی یاد کردهاند زیرا واقعیت این است که داوری بینالمللی از موقعیت بسیار ممتازی در حل اختلافات تجاری برخوردار است.
بطور خلاصه تحولات مهم چند سال اخیردولت ایران که حاکی از اعتماد بیشتر این کشور به نظام تجاری بینالمللی میباشد را فهرست وار ذکر مینمائیم:
1- تصویب قانون داوری تجاری بینالمللی ایران در سال 1376
2- ایجاد مرکز داوری اتاق ایران در تهران بر مبنای تصویب قانون و آئیننامههای داخلی آن در سال 1380
3- محلق شدن به کنوانسیون 1958 نیویورک درمورد شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در سال 1380
4- تقاضای عضویت واظهار علاقه شدید دولت ایران جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO)
5- تصویب قانون جدید سرمایه گذاری خارجی در سال 1381 والحاق ایران به کنوانسیون حل و فصل اختلافات راجع به سرمایهگذاری (ایکسید).
6- تصویب قانون تجارت الکترونیک ایران در سال 1382
بنابراین موارد فوق نشان دهندهی رویکرد تازه دولت ایران نسبت به نهاد داوری میباشد و احساس میشود که دورنمای توسعهی نهاد داوری در ایران بسیار امیدوار
کننده است.
داوری در تمامی مراحل خود با مسأله تعیین قانون حاکم مواجه میشود که از این جمله عبارتنداز:
قانون حاکم بر شرایط اعتبار قرارداد داوری- قانون حاکم بر آئین داوری- قانون حاکم بر ماهیت دعوی- قانون حاکم بر شناسایی و اجرای رأی داوری.
لازم به ذکر است که در این پایاننامه، تنها قانون حاکم بر ماهیت دعوی که علت غایی و هدف نهایی آن همان حل و فصل دعوای موجود میباشد را مورد پژوهش قرار میدهیم.
در این پایاننامه انگیزه و تلاش بر این میباشد که در وهلهی اول فرهنگ مراجعه به داوری را در کشور توسعه دهیم و سپس با بهره گرفتن از منابع حقوقی خارجی از جمله کتب حقوقی خارجی، کنوانسیون بینالمللی مربوطه و رویه قضایی داخلی و بینالمللی در این زمینه پژوهشی عمیق انجام داده و با مقایسه تطبیقی با حقوق ایران، بر نوآوری در مطالب بیفزائیم.
مع ذلک اهداف تحقیق که در جهت نیل به آنها گام بر میداریم به شرح ذیل میباشد:
1- توسعه فرهنگ مراجعه به داوری در کشور و جامعهی حقوقی
2- نوآوری در مطالب و ترسیم سیمای شفاف و آشکار از قانون حاکم بر ماهیت دعوی در داوریهای تجاری بینالمللی
3- استفاده خاص از منابع حقوقی خارجی از جمله کتب و مقالات حقوقی خارجی.
4- ذکر رویه قضایی پیرامون موضوع مطروحه هم از دیدگاه حقوق داخلی و هم از دیدگاه بینالمللی که امری تازه و ابتکاری میباشد.
5- استفاده از نظرات مراجع مهم داوریهای سازمانی در عرصههای داخلی و بینالمللی
بطور خاص: مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و دیوان داوری اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)
6- رفع ابهامات و پیچیدگیها و نارسائیهای موجود در حقوق ایران با مقایسه قواعد و مقررات بینالمللی
علی ایحال آنچه که بطور کلی موجب اهمیت بسیار زیاد نهاد داوری گردیده است کاربردی است که این طریقهی حل وفصل در حوزهی دعاوی تجاری بینالمللی دارد علت این اهمیت نیز به خصوصی بودن داوری، انتخابی بودن داوران، تشریفاتی نبودن رسیدگیها، سرعت بیشتر و هزینه کمتر و بسیاری دلایل دیگر بر میگردد.
انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی در داوری برای حل و فصل اختلاف مسأله مهمی است.
بطور خلاصه باید ذکر گردد که در داوریهای تجاری بینالمللی، اراده طرفین مبنا واساس کار است و به همین جهت است که در تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی نهایت احترام به اصل حاکمیت اراده گذارده میشود منتهی هر گاه قانون حاکم بر ماهیت دعوی بوسیلهی طرفین تعیین نشده باشد آن جاست که اختلاف نظر بوجود میآید و داورها باید تعیین کنند که چه قانونی و بر اساس چه معیاری حاکم بر ماهیت این دعوی میشود بنابراین در این جاست که اهمیت و ضرورت بررسی شیوهی تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی مشخص میگردد زیرا تا هنگامی که قانون حاکم بر ماهیت دعوی تعیین نشود داورهاو نهاد داوری به رسالت و هدف اصلیشان که همان حل و فصل و فیصله اختلاف موجود میباشد نائل نمیگردند.
ضمناً در این پژوهش سعی میشود که با نگرش جامع اشکالات، پیچیدگیها و نارسائیهای موجود حتیالامکان رفع گردد به طوری که در پایان بحث بتوان یک سیمای روشن و شفاف از این موضوع بسیار جالب به دست آورد.
حال مهمترین ابهامات و پرسشهایی که در این زمینه وجود دارد و در این پژوهش سعی شده است که به آنها پاسخهایی در خور توجه داده شود عبارتند از:
1- چه شیوههایی در زمینه تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی از نظر بینالمللی وجود دارد؟
این مطلب را هم بخوانید :
2- حقوق ایران در تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی از کدام شیوه یا شیوهها استفاده میکند؟
3- کدام شیوه یا شیوهها در زمینهی تعیین قانون حاکم بر ماهیت دعوی در داوریهای تجاری بینالمللی، منطقیتر و مناسبتر و دقیقتر میباشد؟
به هر حال منطق، اصول و یا روشی که درانجام این پایاننامه از آن بهره گرفتیم، روش کتابخانهای بود و ما با مراجعه به کتابخانههای مختلف، منابع قابل استفاده برای پژوهش خود را شناسایی و گردآوری کردیم.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز روش توصیفی میباشد یعنی توصیف و تشریح عینی و واقعی و منظم خصوصیات موضوع. به عبارت دیگر قانون حاکم بر ماهیت دعوی را توصیف میکنیم و بیان مینمائیم که این قانون چه خصوصیاتی دارد یعنی در این تحقیق وضع موجود را بررسی کرده و وضعیت فعلی را به صورت منظم توصیف میکنیم و نتایج عین آن را گزارش میدهیم.
البته لازم به ذکر است از آنجایی که این موضوع نوپا و بدیع میباشد و ضمناً اکثر منابع آن به زبان انگلیسی و فرانسوی بوده لذا به طور جامع نهاد داوری تجاری بینالمللی در جامعهی حقوقی ایران مورد بررسی