الگوی سوم”شخصیت های قراردادی،نوعی و…”………………………………………………………………………….. 94
2-2-4-3-1 شخصیت های نوعی در داستان های صادقی………………………………………………………….. 94
2-2-4-3-2 شخصیت های قراردادی در داستان های صادقی……………………………………………………… 100
2-2-4-3-3 شخصیت های تمثیلی در داستان های صادقی……………………………………………………….. 101
2-2-4-3-4 شخصیت های همه جانبه در داستان های صادقی………………………………………………….. 103
2-2-5 شگردهای شخصیت پردازی در داستان های كوتاه صادقی……………………………………………….. 104
2-2-5-1 معرفی شخصیت ها به صورت غیر مستقیم…………………………………………………………………. 104
2-2-5-1-1 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق عمل داستانی آن ها………………………. 104
2-2-5-1-2 معرفی شخصیت ها به نحو غیرمستقیم از طریق گفتگو…………………………………………… 107
2-2-5-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم………………………………………………………………………. 110
2-2-5-2-1 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق توضیح نویسنده…………………………. 111
2-2-5-2-2 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق گفتگو………………………………………….. 111
2-2-5-2-3 معرفی شخصیت ها به صورت مستقیم از طریق نامگذاری……………………………………… 112
2-2-5-3 معرفی شخصیت ها از طریق درون پردازی آن ها
(شگرد جریان سیال ذهن)……………………………………………………………………………………………………….. 113
2-2-6 الگوی شخصیت براساس نظریه ی گراماس………………………………………………………………………. 128
2-2-6-1بررسی سه داستان صادقی براساس الگوی پیشنهادی گراماس………………………………………. 130
2-2-6-1-1بررسی طرح شخصیتی داستان هفت گیسوی خونین……………………………………………….. 130
2-2-6-1-2بررسی طرح شخصیتی داستان مهمان ناخوانده در شهر بزرگ…………………………………. 131
2-2-6-1-3بررسی طرح شخصیتی داستان اذان غروب………………………………………………………………… 132
2-3 درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 134
عنوان صفحه
2-3-1 انواع درونمایه………………………………………………………………………………………………………………… 135
2-3-2 نحوه ی ارائه ی درونمایه……………………………………………………………………………………………….. 135
2-3-3 درونمایه ی داستان های صادقی…………………………………………………………………………………….. 135
2-4 زاویه ی دید…………………………………………………………………………………………………………………………….. 138
2-4-1 انواع زاویه ی دید…………………………………………………………………………….. ………………………………. 138
2-4-2 زاویه ی دید در داستان های صادقی………………………………………………………………………………… 141
2-4-3 آشنایی زدایی های صادقی در مبحث راوی………………………………………………………………………. 147
2-5 سبك………………………………………………………………………………………………………………………………………… 148
2-5-1 سبك داستان های صادقی……………………………………………………………… ……………………………….. 149
2-5-1-1 ویژگی های زبانی………………………………………………………………………… …………………………………. 149
2-5-1-1-1 حصیصه های لغوی در سبك صادقی…………………………………….. …………………………………. 149
2-5-1-1-2خصیصه های نحوی در سبك صادقی……………………………………………………………….. ………. 157
2-5-1-2 ویژگی های ادبی………………………………………………………………………. ………………………………… 159
2-5-1-2-1 ظرافت های بیانی…………………………………………………………………. ………………………………… 159
2-5-1-2-2 ظرافت های بدیعی……………………………………………………………….. …………………………………. 160
2-5-1-2-3 طنز……………………………………………………………………………………………………………………….. …….. 162
2-5-1-2-4 توصیفات داستانی…………………………………………………………………………………………………. …….. 166
2-5-1-3 ویژگی های فكری…………………………………………………………………………………………………………….. 169
2-6 نثر…………………………………………………………………………………………………………. …………………………………… 172
2-6-1 نثر داستان های صادقی…………………………………………………………………. ………………………………… 172
2-7 لحن………………………………………………………………………………………………………. ………………………………….. 174
2-7-1 لحن داستان های صادقی………………………………………………………………………………………………… 174
2-7-1-1 لحن راوی………………………………………………………………………………… ……………………………….. 174
2-7-1-2 لحن شخصیت ها……………………………………………………………………………………………………….. 175
2-8 فضا و رنگ………………………………………………………………………………………………………………………….. …… 178
2-8-1 فضا و رنگ در داستان های صادقی……………………………………………………………………………………. 178
2-9 زمان……………………………………………………………………………………………………………………………………. ….. 180
2-9-1 زمان در آثار صادقی……………………………………………………………………………………………………….. 181
2-10 مكان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 186
2-10-1 شیوه های ارائه ی مكان داستان…………………………………………………………………………………… 187
2-10-2 مكان در داستان های صادقی………………………………………………………………………………………. 187
2-10-3 شیوه ی ارائه ی مكان در داستان های صادقی……………………………………………………………… 190
عنوان صفحه
فصل سوم : محتوای داستان های كوتاه صادقی
3-1 محتوا در آثار صادقی………………………………………………………………………….. ……………………………. 192
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………….. ……………………………. 206
فهرست شكل ها
عنوان صفحه
شكل 1-1 بهرام صادقی در آزمایشگاه زیست گیاهی در حال پژوهش …………………………………………. 13
شكل1-2تصویر لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی………………………………………………….. 14
شكل1-3تصویر پشت لوح اهدایی مراسم فروغ فرخزاد به بهرام صادقی…………………………………………. 15
شكل2-1 نحوه ی شكل گیری كشمكش در داستان…………………………………………………………………….. 38
شكل2-2 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه اول………………………………………………. 44
شكل2-3 كشمكش های داستان های صادقی بر اساس دیدگاه دوم……………………………………………… 45
شكل2-4 طرق مختلف شخصیت پردازی…………………………………………………………………………………….. 70
جدول2-1 شیوه های شخصیت پردازی در داستان های صادقی……………………………………………………. 108
شكل2-5 شخصیت پردازی در داستان فردا در راه است………………………………………………………………… 110
شكل 2-6 شخصیت پردازی در داستان وسواس…………………………………………………………………………….. 110
شكل 2-7 شخصیت پردازی در داستان كلاف سردرگم…………………………………………………………………. 110
شكل 2-8 شخصیت پردازی در داستان گردهم……………………………………………………………………………… 111
شكل 2-9شخصیت پردازی در داستان داستان برای كودكان…………………………………………………………. 111
شكل 2-10شخصیت پردازی در داستان نمایش در دو پرده………………………………………………………….. 111
شكل 2-11شخصیت پردازی در داستان باكمال تأسف…………………………………………………………………. 112
شكل 2-12شخصیت پردازی در داستان سنگر و قمقمه های خالی…………………………………………….. 112
شكل 2-13شخصیت پردازی در داستان غیرمنتظر………………………………………………………………………. 112
شكل 2-14شخصیت پردازی در داستان آقای نویسنده تازه كار است…………………………………………. 113
شكل 2-15شخصیت پردازی در داستان سراسرحادثه………………………………………………………………….. 113
شكل 2-16شخصیت پردازی در داستان دراین شماره…………………………………………………………………. 113
شكل 2-17شخصیت پردازی در داستان تدریس در بهار دل انگیز……………………………………………… 114
شكل 2-18شخصیت پردازی در داستان زنجیر……………………………………………………………………………. 114
شكل 2-19شخصیت پردازی در داستان قریب الوقوع…………………………………………………………………. 114
شكل 2-20 شخصیت پردازی در داستان هفت گیسوی خونین…………………………………………………. 115
این مطلب را هم بخوانید :
شكل 2-21 شخصیت پردازی در داستان اذان غروب…………………………………………………………………. 115
شكل 2-22 شخصیت پردازی در داستان تأثیرات متقابل………………………………………………………….. 115
شكل 2-23 شخصیت پردازی در داستان یک روز صبح اتفاق افتاد …………………………………………. 116
شكل 2-24 شخصیت پردازی در داستان صراحت و قاطعیت……………………………………………………. 116
شكل 2-25 شخصیت پردازی در داستان آوازی غمناك برای یک شب بی مهتاب………………….. 116
شكل 2-26 شخصیت پردازی در داستان خواب خون……………………………………………………………….. 117
شكل 2-27 شخصیت پردازی در داستان عافیت……………………………………………………………………….. 117
عنوان صفحه
شكل 2-28 شخصیت پردازی در داستان مهمان ناخوانده در شهر بزرگ…………………………………. 117
شكل2-29 شگردهای شخصیت پردازی در داستان های بهرام صادقی…………………………………….. 118
شكل2-30 الگوی شخصیتی گراماس…………………………………………………………………………………………. 119
شكل2-31 طرح شخصیتی داستان فردا در راه است بر اساس نظریه ی گراماس……………………. 120
شكل2-32 طرح شخصیتی داستان مهمان ناخوانده… بر اساس نظریه ی گراماس…………………… 121
شكل2-33 طرح شخصیتی داستان اذان غروب بر اساس نظریه ی گراماس………………………………… 122
شكل2-34 گونه های روایت……………………………………………………………………………………………………. 139
شكل2-35 ساختار روایت در نظریه ی لباو…………………………………………………………………………………. 141
شكل2- 36سبك داستان های صادقی………………………………………………………………………………………… 170
شكل2-37 انواع زمان در داستان………………………………………………………………………………………………… 180
شكل2-38 انواع مكان در داستان……………………………………………………………………………………………….. 186