3-2-2-2- مقام توکل و رضا در رسالة قشیریه 51
3-2-2-2-1-توکل. 51
3-2-2-3-2- رضا 54
3-2-2-4- توکل و رضا در الاصول العشره ی نجم کبری. 56
3-2-2-4-1-توکّل. 56
3-2-2-4-2-رضا 58
3-2-2-5- توکّل و رضا در عوارف المعارف سهروردی. 59
3-2-2-5-1- توکّل در عوارف المعارف سهروردی. 59
3-2-2-5-2- رضا در عوارف المعارف سهروردی. 59
فصل چهارم: بررسی تطبیقی توکل و رضا در مثنوی معنوی و دیوان حافظ
4-1- مقام توکل در مثنوی معنوی. 61
4-1-1- ترجیح توکل بر جهد. 62
4-1-2- ترجیح جهد بر توکّل. 66
4-1-3- اقتران توکل و تسلیم. 74
4-2- مقام رضا در مثنوی معنوی. 75
4-2-1- رضا در معنی ثبات احوال عرفانی. 75
4-2-2-استقبال مکروهات و مصائب.. 76
4-3-رضا و توکل در دیوان حافظ شیرازی. 76
4-3-1- اقسامِ معانی رضا در دیوان حافظ شیرازی. 76
4-3-1-1- دشنام دوستی= رضای معشوق. 76
4-3-1-2- رضای تؤام با شکوة عاشق (=حافظ) 77
4-3-1-3- رضا به انعامِ معشوق. 77
4-3-1-4- رضا به قسمت ازلی(=رضای جبرگونه) 77
4-3-1-5- ارتباط لازم و ملزومی ارادت و رضا 80
4-3-1-6- رضا به قضای الهی. 80
4-3-1-7-ترک اعتراض و شکوه 88
4-3-1-9-اطاعت مطلق لازمة مقام رضا 92
4-3-1-12-تفویض امور به حق تعالی. 97
4-3-1-13-ارتباط لازم و ملزومی رضا و سوگند ازلی. 99
4-3-1-14-رضا و خشنودی حق تعالی. 99
4-3-1-15-نظر عاطفت و محبّت.. 100
4-3-1-16-عدم التفات به احوال و مقامات.. 100
4-3-2- توکل در دیوان حافظ شیرازی. 100
4-3-2-1-رابطة لازم و ملزومی توکّل و کفایت رزق دنیوی. 100
4-3-2-2-خَرقِ حجبِ نورانی. 102
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- نتیجه گیری. 108
5-2- پیشنهادها 112
این مطلب را هم بخوانید :
منابع و مآخذ. 113
1-قرآن کریم. 113
چکیده
این پژوهش با عنوان « بررسی و مقایسة توکل و رضا در دیوان حافظ و مثنوی مولوی(ج2-1) » به بررسی تطبیقی تحلیلی مقام توکل و رضا در مثنوی معنوی و دیوان حافظ می پردازد. پژوهشگر در آغاز به جایگاه توکل و رضا در عرفان و تصوف ایران پرداخته و معنای لغوی و اصطلاحی توکل و رضا را بازگو نموده و سپس به شرح این دو مقام از چهارکتب معتبر تصوّف پرداخته که عبارت اند از : منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، رسالة قشیریه ، الاصول العشرة نجم کبری و عوارف المعارف سهروردی. در ادامه پژوهشگر به استخراج معانی متعدد توکل و رضا در مثنوی و دیوان حافظ پرداخته که مقام توکّل در مثنوی شامل سه مبحث ترجیح توکل بر جهد، ترجیح جهد بر توکّل و اقتران توکل و تسلیم می باشد. مقام رضا در مثنوی معنوی هم به دو معنی ثبات احوال عرفانی و استقبال مکروهات استعمال شده است.امّا رضا در دیوان حافظ دارای 16 معنی بوده که به ترتیب عبارت اند از : دشنام دوستی، رضای معشوق رضای تؤام با شکوة عاشق ، رضا به انعامِ معشوق ، رضا به قسمت ازل، ارتباط لازم و ملزومی ارادت و رضا، رضا به قضای الهی ، ترک اعتراض و شکوه ،ارتباط لازم و ملزومی درد عشق و رضا ،اطاعت مطلق لازمة مقام رضا ،تحمّل جور و جفای معشوق ، ارتباط لازم و ملزومی تسلیم و رضا ،تفویض امور به حق تعالی