3-3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………….. 33
3-4 قلمرو زمانی پژوهش ……………………………………………………………………………… 33
3-5 قلمرو مکانی پژوهش …………………………………………………………………………….. 33
3-6 ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………… 33
3-7 روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………. 34
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………… 34
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………… 35
4-2 آمار توصیفی جمعیتشناختی پاسخگویان ……………………………………………………….. 36
4-3 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه های تحقیق …………………………………………… 41
4-3-1 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه اول ………………………………………………. 41
4-3-2 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه دوم ………………………………………………. 41
4-3-3 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه سوم …………………………………………….. 42
4-3-4 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه چهارم ……………………………………………. 42
4-3-5 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه پنجم ……………………………………………… 43
4-4 بررسی رابطه بین متغیرها به کمک رگرسیون …………………………………………………. 43
فصل پنجم: یافته ها ،بحث و نتیجه گیری، و پیشنهادات تحقیق
5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 45
5-2 یافته های جمعیت شناختی ………………………………………………………………………….. 45
5-3 یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق……………………………………………………………. 46
5-4 بحث و نتیجه گیری از فرضیه ها ………………………………………………………………….. 46
5-4-1 نتیجه گیری از فرضیه اول …………………………………………………………………….. 46
5-4-2 نتیجه گیری از فرضیه دوم …………………………………………………………………….. 46
5-4-3 نتیجه گیری از فرضیه سوم ……………………………………………………………………. 46
5-4-4 نتیجه گیری از فرضیه چهارم ………………………………………………………………….. 46
5-4-5 نتیجه گیری از فرضیه پنجم ……………………………………………………………………. 46
5-5 محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………. 47
5-5-1 محدودیتهای سوابق مطالعاتی ……………………………………………………………….. 47
5-5-2 محدودیتهای زمانی و مکانی ………………………………………………………………… 47
5-6 پیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. 47
5-6-1 پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………. 47
5-6-2 پیشنهادات اجرایی ……………………………………………………………………………… 47
منابع ……………………………………………………………………………………………………… 49
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………. 51
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………….. 67
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره بیمه ایران و شرکتها و نمایندگیهای زیرمجموعه آن در استان اردبیل است. این تحقیق به دنبال این است که آیا بین سبک رهبری تحولآفرین با بعد ابتکارات فردی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟ یا اینکه آیا بین سبک رهبری تحولآفرین با بعد وظیفه شناسی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟و یا اینکه آیا بین سبک رهبری تحولآفرین با بعد جوانمردی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟ پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش کاربردی میباشد ضمن اینکه این پژوهش از نقطه نظر گردآوری اطلاعات پژوهش توصیفی همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش 244 نفر از کارکنان ادارات و شرکتها و نمایندگیهای بیمه ایران در استان اردبیل میباشد که از بین این تعداد 145 نفر با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید.و این پژوهش بر اساس داده های روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده است برای گردآوری داده های مورد نیاز از دوپرسشنامه سبک رهبری تحولآفرین و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده مهم ترین روشهای آماری كه در این تحقیق استفاده شده شامل آزمونهایی چون
این مطلب را هم بخوانید :
هوش چیست؟و چه رابطه ای با سن انسان دارد؟ - جاویدان- شتابدهی ایده ها و استارتاپ ها
ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون و تحلیل واریانس یک طرفه می باشد. نتیجه به دست آمده نشان دهنده این بود که بین مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی و رهبری تحولآفرین ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
در محیط رقابتی كسب و كار امروز، عمده نگرانی و تكاپوی سازمان ها در جهت بقا و توسعه و پیشرفت فراگیر آنها شكل میگیرد. در راستای این هدف خطیر، مدیران در پی شناسایی و بهره گیری بهینه از منابع و سرمایه هایی هستند كه تحصیل آنها هزینه ها و زحمات فراوانی دارد. پس پیروز این میدان مدیرانی هستند كه سرمایه های مذكور را به اثربخش ترین، كاراترین و بهرهورترین طُرق ممكن به كار گیرند. عمده منابع هرسازمانی متوجه منابع انسانی، مالی و فنی آن است كه مسلماً سرمایه انسانی تعیین كنندة سمت و سوی دیگر سرمایه هاست، زیرا نیروی انسانی است كه با توانایی های خود و با برنامه ریزی، دیگر منابع را به خدمت گرفته است. ( باتمان و ارگان[1] ،1983 )
برای اولین بار از اصطلاح رفتار شهروندی سازمانی استفاده كردند و آن را به عنوان اقدامات بخشی از كاركنان برای بهبود بهره وری و همبستگی و انسجام در محیط كاری می دانند كه ورای الزامات سازمانی است.از آنجایی که رشته مدیریت هر روز وارد مباحث جدیدتری می شود و حوزه های بیشتری را تسخیر می کند، و بهبود عملکرد در شکل گیری رشته مدیریت اصل خدشه ناپذیر بوده است در مکاتب اولیه مدیریت افراد یک سازمان با رفتارهایی که در شرح شغل و شرایط احراز آن وجود داشت مورد ارزیابی قرار می گرفتند ولی امروزه رفتارهایی فراتر از آن نیز مد نظر قرارگرفته است. امروزه این رفتارها جزء جدایی ناپذیر در مدیریت عملکرد محسوب شده ودر جنبه های مختلف سازمان وارد شده اند وآن را رفتارهای افزون بر نقش یا رفتار شهروندی سازمانی میخوانند. در این فصل ابتدا به بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق پرداختهایم، سپس اهداف و سوالات تحقیق و تعریف نظری و عملیاتی اصطلاحات تحقیق را آوردهایم.
1-2 بیان مسئله