پیشنهادها ……………………………………………………………………………………….. 138
پیشنهادات اجرایی ………………………………………………………………………………. 138
پیشنهادات پژوهشی …………………………………………………………………………….. 140
محدودیتهای پژوهش ………………………………………………………………………….. 141
فهرست منابع ………………………………………………………………………………….. 143
منابع فارسی …………………………………………………………………………………….. 143
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………… 146
پیوست ………………………………………………………………………………………….. 147
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ٢-١: نوعشناسی روابط اطاعت …………………………………………………………. 20
جدول ٢-٢: چهاردیدگاه استنلی و ون دو ون دربارهی تئوری سازمان …………………………. 24
جدول ٢-٣: طبقهبندی تئوریهای سازمان براساس روند تاریخی شکلگیری آنها……………….. 25
جدول ٢-٤: ابعاد نظری تئوری سازمان ……………………………………………………….. 26
جدول ٢-٥: مقایسهی الگوی سازمانی نوگرا و پسانوگرا ………………………………………. 28
جدول ٢-٦: رابطهی بین متغیرهای محتوایی و ساختار………………………………………… 31
جدول ٢-٧: انواع ساختارسازمانی با توجه به متغیرهای ساختاری ……………………………. 31
جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسهی آن با ابعاد ساختار………. 32
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش …………………………………………………………. 41
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگیهای یادگیری و آموزش …………………………………………… 42
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان ………………………………………………………… 43
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ……………………………….. 56
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرندهی زایشی و انطباقی ………………………………… 82
جدول ٢-١٤: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی ……………………………………….. 87
جدول ٢-١٥: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین ………………. 88
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونهی مورد بررسی پژوهش ……………………………………… 96
جدول ٣-٢: تعداد و شمارهی سوالات مربوط به ابعاد سازمان یادگیرنده ……………………….. 97
جدول ٤-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ……………………………. 102
جدول ٤-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ………………….. 103
جدول ٤-٣: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت …………………….. 104
جدول ٤-٤: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ……………………… 105
جدول ٤-٥: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ………………………………… 106
جدول ٤-٦: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد مبادلهی اطلاعات براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ………………………………….. 107
جدول ٤-٧: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد فرهنگ قوی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ………………………………………… 109
جدول ٤-٨: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد رهبر متفکربراساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ………………………………………… 110
جدول ٤-٩: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد قابلیت فردی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ………………………………………… 111
جدول ٤-١٠: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد آرمان مشترک براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ………………………………….. 113
جدول ٤-١١: نتایج آزمون T درمورد سوال اصلی پژوهش …………………………………… 114
جدول ٤-١٢: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی اول پژوهش ……………………………… 115
جدول ٤-١٣: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی دوم پژوهش ………………………………. 116
جدول ٤-١٤: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی سوم پژوهش ……………………………… 117
جدول ٤-١٥: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی چهارم پژوهش ……………………………. 118
جدول ٤-١٦: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی پنجم پژوهش ……………………………… 119
جدول ٤-١٧: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد جنسیت ……………. 120
جدول ٤-١٨: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین جنسیت و پاسخ
اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه …………………………………………….. 120
جدول ٤-١٩: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد میزان تحصیلات ….. 121
جدول ٤-٢٠: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین میزان تحصیلات و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ………………………………………. 121
جدول ٤-٢١: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد سابقهی خدمت ……. 122
جدول ٤-٢٢: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین سابقهی خدمت و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ………………………………………. 122
جدول ٤-٢٣: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد سن ………………… 123
جدول ٤-٢٤: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین سن و پاسخ اعضای
نمونه به سوالات پرسشنامه………………………………………………………… 123
جدول ٤-٢٥: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد شاخهی اداری ……. 124
جدول ٤-٢٦: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین شاخهی اداری و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه…………………………………………. 124
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت …………………………… 102
نمودار ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات …………………. 103
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ……………………. 104
نمودار ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری …………………….. 105
نمودار ۴-٥: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ……………………………….. 106
این مطلب را هم بخوانید :
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان ………………………………………….. 30
شکل ٢-٢: ساختارشبکهای پویا ………………………………………………………………… 36
شکل 2-3: ارتباط بین یادگیری تک حلقهای و دو حلقهای …………………………………….. 48
شکل ٢-4: یادگیری سه حلقهای ………………………………………………………………… 49
شکل ٢-5: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج …………………………………………….. 59
شکل ٢-6: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده …………………………………………………….. 73
شکل ٢- 7: زیرسیستم یادگیری ………………………………………………………………… 73
شکل ٢-8: زیرسیستم سازمان ………………………………………………………………….. 74
شکل ٢-9: زیرسیستم افراد …………………………………………………………………….. 74
شکل ٢-10: زیرسیستم دانش ………………………………………………………………….. 75
شکل ٢-١1: زیرسیستم فن آوری ………………………………………………………………. 75
شکل ٢-١2: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده ……………………………….. 78
شکل ٢-١3: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده ……………………………………………………. 80
شکل ٢-١4: مقایسهی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی …………………. 85
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعهی ادارهی آموزش وپرورش شهرستان اسلامشهر براساس ابعاد سازمان یاد-گیرنده است. این بررسی براساس یک چارچوب نظری محقق ساخته انجام شده است که تلفیقی از تئوریهای