بند دوم: نحوه اعتراض در قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها (کمیسیون ماده 56) 58
گفتار سوم: نحوه اعتراض به اراضی ملی شده بعد از انقلاب اسلامی 60
بند اول : صلاحیت دیوان عدالت اداری (به عنوان مرجع تجدیدنظر) 60
بند دوم : کمیسیون موضوع ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی 61
بند سوم: نقد و بررسی ماده واحده 63
گفتار چهارم: شعبه دادگاه ویژه در مرکز(خاتمه صلاحیت کمیسیون ماده واحده) 66
بند اول: زمینه های تصویب قانون 67
بند دوم: شاخص های اصلی رسیدگی 69
الف) تغییر در تعداد اعضای مرجع رسیدگی کننده و ترکیب آن 69
ب) تغییر در تعداد مراحل رسیدگی و استفاده از نظرات کارشناسی 70
بند سوم: صلاحیت شعبۀ ویژه رسیدگی به پرونده های منابع طبیعی 71
بند چهارم: چگونگی فعالیت شعب ویژه استانها 73
بند پنجم: نقد و بررسی وضعیت فعلی رسیدگی به اعتراضات 74
مبحث سوم : سازوکارهای حقوقی جلوگیری از زمین خواری و تصرف اراضی ملی 80
گفتار اول: مفهوم زمین خواری و اشکال مختلف آن در ایران 81
بند اول: تملک و تصرف املاک دولتی 81
بند دوم: تغییر کاربری زمین هایی کشاورزی در حوزه های شهری 82
بند سوم: استفاده از اطلاعات عمرانی و توسعه ای در مناطق رو به توسعه 82
بند چهارم: استفاده از خلاهای قانونی با کمک کارمندان سازمان ها و ادارات دولتی 82
گفتار دوم: اقدامات انجام شده در جهت کاهش زمین خواری در کشور 83
بند اول: نقش کاداستر 83
بند دوم: نقش شورای حفاظت از بیت المال در حفاظت از اراضی ملی 85
نتیجه گیری 87
پیشنهادات 89
منابع 91
الف- کتب
ب: مقالات
ج-پایان نامه ها و جزوات
ذ- سایر منابع
چکیده
یکی از اصطلاحات حقوقی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرف حقوقی و قضایی رایج گردیده و مباحثی را برانگیخته است، اصطلاح انفال است. خاستگاه این اصطلاح را باید در آثار فقهی جستجو کرد. ارزش و جایگاه انفال در جامعه بشری امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. بخش مهمی از ثروت ملی جامعه زیر عنوان انفال قرار می گیرند. همین امر کافی است تا نشان دهد چرا از انفال در رشته های مختلف حقوق خصوصی (اموال و مالکیت) و حقوق عمومی (حقوق اساسی و حقوق مالی) بحث می شود. به غیر از قوانین عادی یکی از مقرره های قانونی مهمی که در مورد انفال در حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران تأکید شده اصل 45 قانون اساسی است که مطابق آن این اموال در اختیار حكومت اسلامی قرار دارد. قبل از انقلاب قوانینی مانند قانون ملی شدن جنگل ها بسیاری از اراضی را در اختیار دولت قرار داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفكر و اندیشه نوین مبتنی بر اصول و قواعد فقهی و موازین شرعی، اموال و مشتركات عمومی را فرا گرفت و موقعیت جنگلها ، مراتع و سایر عرصهها و منابع طبیعی را از محدوده تصویب نامه ملی كردن آنها به جایگاه قانون اساسی ارتقاء داد و برای نخستین بار چند اصل از اصول قانون اساسی به منابع طبیعی اختصاص پیدا كرد. دایرۀ انفال وسیع بوده و اموال بسیاری را شامل می شود به نحوی که بهره برداری از این اموال در حال حاضر حسب مورد در صلاحیت دستگاههای اجرایی متعددی چون، سازمان جنگلها و مراتع، سازمان اراضی وابسته به وزارت کشاورزی، سازمان آب وابسته به وزارت نیرو، وزارت معادن، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت مسکن و شهرسازی
این مطلب را هم بخوانید :
پایان نامه هوش عاطفی و هوش عقلی
در رابطه با اراضی موات شهری قرار گرفته است. اعتراض به ملی شدن نیز تا تا سال1390 در صلاحیت کمیسیون ماده واحده بود اما اعتراض اشخاص بعد از این تاریخ فقط توسط شعب ویژه دادگاه ها در مرکز که توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می شود قابل رسیدگی است. به تبع این قانون، کمیسیون ماده واحده هم اکنون مجاز به پذیرش اعتراضات جدید نیست و فقط تا پایان رسیدگی به اعتراضات مطروحه قبلی موجودیت خود را حفظ خواهد نمود و پس از آن به لحاظ انتفای مأموریت محوله، عملا منحل خواهد بود.
کلید واژگان: اراضی- ملی- انفال – کمیسیون ماده واحده- شعب ویژه
مقدمه
الف: بیان مساله