4-4-2-3-3- دسترسی به پارک های شهری………………….. 51
4-4-2-4- امنیت در برابر زلزله………………………… 51
4-4-2-4-1- تراکم جمعیت………………………….. 51
4-4-2-4-2- استاندارد سازی میزان تخریب ساختمان ها در زمان وقوع زلزله…… 52
4-4-3- سیستم استنتاج فازی……………………….. 52
4-4-3-1- توابع عضویت………………………….. 53
4-4-3-2- فازی سازی معیارهای سازگاری کاربری…………………………. 53
4-4-3-3- فازی سازی معیار دسترسی به خدمات………………………….. 54
4-4-3-4- فازی سازی معیار امنیت در برابر زلزله………………………… 55
4-4-3-5- قوانین فازی…………………………. 55
4-4-3-6- غیر فازی سازی مقادیر فازی…………………………. 56
4-4-3-7- تحلیل حساسیت پایداری کاربری ها به معیارهای ورودی………….. 56
5- فصل پنجم: نتایج و بحث……………………….. 59
5-1- مقدمه………………………… 59
5-2- نقشه های تولید شده در GIS………………………….
5-2-1- نقشه سازگاری کاربری ها……………………….. 59
5-2-1-1- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به بزرگراه ……………….60
5-2-2- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به خیابان های اصلی…… 61
5-2-3- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به مترو……………………….. 62
5-2-4- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به مدارس ابتدایی…………… 63
5-2-5- نقشه فاصله استاندارد شده دسترسی به مدارس راهنمایی…………. 64
5-2-6- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به دبیرستان…………… 65
5-2-7- نقشه فاصله و استاندارد شده دسترسی به پارک ها……………… 66
5-2-8- نقشه استاندارد شده دسترسی به بیمارستان و مراکز بهداشتی……. 67
5-2-9- نقشه استاندارد شده میزان تخریب ساختمان ها………………… 67
5-2-10- نقشه استاندارد شده تراکم جمعیت………………………….. 68
5-2-11- نقشه نهایی دسترسی به خدمات………………………….. 69
5-2-12- نقشه نهایی امنیت در برابر زلزله………………………… 70
5-3- قوانین فازی در سیستم استنتاج فازی طراحی شده……….. 71
5-4- نقشه وضعیت پایداری کاربری ها ………………………..73
5-5- توابع عضویت معیارهای ورودی و تابع عضویت خروجی……….. 74
5-6- تحلیل حساسیت معیارهای ورودی……………………….. 75
5-6-1- تحلیل حساسیت به معیار امنیت در برابر زلزله…………… 76
5-6-2- تحلیل حساسیت به سازگاری کاربری ها……………………….. 77
5-6-3- تحلیل حساسیت به معیار خدمات…………………………. 78
6- فصل ششم:جمع بندی و پیشنهادات………………………….. 80
6-1- مقدمه……………………….. 80
6-2- جمع بندی……………………….. 80
6-3- آزمون فرض…………………………… 81
6-3-1- فرضیات تحقیق……………………….. 81
6-4- پیشنهادات………………………….. 82
منابع و مآخذ…………………………83
چکیده:
افزایش جمعیت و توسعه ی بی رویه شهرها به ویژه در حاشیه آنها، بدون توجه به ویژگی های محیطی و انسانی باعث صدمات جبران ناپذیری به محیط و ساکنان آن شده است. به همین علت مباحث توسعه پایدار در شهرها، به ویژه کلان شهرها همواره از موضوعاتی بوده است که مورد توجه برنامه ریزان شهری بوده است. اما در بیشتر مطالعات صورت گرفته در این زمینه تنها مفاهیم نظری پایداری کاربری ها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا در تحقیق حاضر جهت کمی سازی شاخص ها
این مطلب را هم بخوانید :
پانزده نکته مهم درباره خبرنامه و ایمیل مارکتینگ
ی توسعه پایدار از سیستم استنتاج فازی استفاده شده است.
سیستم استنتاج فازی یک سیستم دانش مبنا بر پایه نظرات کارشناسی می باشد و معیار های با مقادیر قطعی را فازی نموده و بر اساس قوانین اگر – آنگاه تحلیل می کند و در نهایت خروجی تحلیل بصورت مقادیر حقیقی نشان داده می شود.
در تحقیق حاضر با نظر کارشناسی 13 معیار موثر در سنجش پایداری کاربری ها انتخاب شده اند و پس از آماده سازی و تلفیق در GIS، در نهایت بصورت سه معیار سازگاری کاربری ها، امنیت در برابر زلزله و دسترسی به خدمات وارد سیستم استنتاج فازی شده اند. پس از اجرای سیستم طراحی شده، نقشه پایداری کاربری ها تهیه و به منظور سنجش اثر گذاری هر یک از معیارهای ورودی بر پایداری کاربری ها، تحلیل حساسیت صورت گرفته است.
نتایج حاصل از سیستم نشان می دهد، پایداری کاربری های موجود در مناطق مورد مطالعه اکثرا در حد متوسط -محدود 0.4 تا 0.6- می باشد و بطور کلی منطقه 22 از وضعیت بهتری نسبت به بقیه دیگر مناطق برخوردار است و نا پایداری در کاربری های منطقه 20 نسبت به دیگرمناطق بیشتر می باشد. همچنین با انجام تحلیل حساسیت مشخص شد، در بین معیارهای سنجش پایداری، معیار امنیت در برابر زلزله از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. به گونه ای که بدون در نظر گرفتن این معیار، پایداری مناطق 18 تا 21 افزایش چشمگیری داشته و از پایداری منطقه 22 نیز کاسته شده است.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
ابهام و عدم قطعیت ذاتی حاکم بر علوم انسانی و به ویژه در برنامه ریزی و تصمیم گیری، نیازمند روش هایی است که امکان بررسی ریاضی مفاهیم نادقیق این علوم را فراهم نمایند.مجموعه فازی به عنوان نظریه ای