فصل چهارم: تحلیل آماری
دادههای توصیفی پژوهش…………………………………………………………………………. 118
تحلیل دادههای پژوهش……………………………………………………………………………. 123
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه پژوهش …………………………………………………………………………………….. 133
بحث و جمع بندی نهایی…………………………………………………………………………. 134
محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………… 136
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………… 136
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر كلاس های آموزشی دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان زنان ساكن تهران انجام شد. این مطالعه از نوع مطالعات شبه تجربی بود. در این پژوهش میزان افسردگی خانم های مراجعه كننده از طریق پاسخ به تست بك انجام شد و سن آزمودنی های مورد پژوهش حداقل 18 و حداكثر 39 سال بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 120 خانم بود كه در گروه 40 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند و همچنین این گروه ها خود به دو دسته بارداری اول و بارداری دوم نیز تقسیم شدند، كه در سال 85-84 به درمانگاه قدس، بیمارستان بوعلی و مطب خانم دكتر محمدیاری مراجعه كرده بودند و به صورت غیر تصادفی، در دسترس و داوطلب، انتخاب شدند و پرسشنامه را تكمیل نمودند.
فرضیه اصلی محقق عبارت بود از:
بین میزان شركت در كلاس های آمادگی دوران بارداری و میزان افسردگی پس از زایمان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل آزمون T نشان داد كه كلاس های آمادگی دوران بارداری در كاهش افسردگی پس از زایمان تأثیر داشت.
این مطلب را هم بخوانید :
همچنین فرضیه های فرعی محقق عبارت بودند از:
– بین خانم هایی كه در كلاس آمادگی دوران بارداری شركت می كنند با خانم هایی كه در كلاس آمادگی دوران بارداری شركت نمی كنند از نظر میزان افسردگی تفاوت وجود دارد. نتایج تحلیل آزمون T نشان داد بین