4-5-4-نتایج مشارکت و همکاری بین کودکان ………………………………………………….. 146
4-6-محیط و مشارکت……………………………………………………………………………………… 146
عنوان صفحه
4-7-سطوح مشارکت نوجوانان………………………………………………………………………………. 147
4-8-مدرسه چگونه جایی است ؟…………………………………………………………………….. 149
4-9-عناصر کلیدی در حضور موثر کودکان در فضای اجتماعی پیرامون شان ………………………. 153
4-10-سنگ بنای مدرسه ی فوق…………………………………………………………………………. 158
4-11-ضرورت مشارکت…………………………………………………………………………………………. 161
4-12-نحوه ی سودمندی مشارکت کودکان برای طراحی ……………………………………………… 163
4-13-کمک به مشارکت واقعی ………………………………………………………………………. 164
4-13-1-تناسب سن ………………………………………………………………………………………… 166
4-14-نقش فضا در ایجاد مشارکت بین کودکان …………………………………………. 168
4-15-جمع بندی…………………………………………………………………………………. 170
فصل پنجم: نمونه های مشابه
5-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 172
5-2-پارک فرهنگی کودکان قاهره………………………………………………………………… 173
5-2-1-زمینه تاریخی منطقه ……………………………………………………………………………… 173
5-2-2-ویژگی های معماری منطقه ……………………………………………………………….. 175
5-2-3-اهداف کلی پیشنهاد ساخت این مجموعه……………………………………………….. 176
5-2-4-هندسه ی کلی پارک فرهنگی کودکان قاهره …………………………………………… 177
5-3-مدرسه دست ساز بنگلادش…………………………………………………………………… 186
5-3-1-مشخصات کلی طرح……………………………………………………………………………… 186
5-3-2-توضیحات………………………………………………………………………………………. 187
5-3-3-اهداف پروژه………………………………………………………………………………………… 187
5-3-4-ایده و طراحی………………………………………………………………………………………… 189
5-3-5-ساختمان سازی و تکنیک ها………………………………………………………………………. 190
5-3-6-اتمام و اتصالات………………………………………………………………………………………… 191
5-3-7-آموزش و استفاده از کارگران محلی…………………………………………………………….. 193
5-3-8-نمونه ی طبیعی، انتقال، و پروژه های آتی……………………………………………………….. 194
5-3-9-دیپشیکا، بنگلادش……………………………………………………………………………. 195
5-3-10-مشارکت شانتی بنگلادش e.v ……………………………………………………………….. 195
5-4-مرکز اجتماعات کودکان، شهرسازان و روانشناسان بم…………………………………… 196
عنوان صفحه
5-4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 196
5-4-2-ملاحظات شهری و ملاحظات طراحی معماری ……………………………………………. 200
5-4-3-گزارش ارسالی دفتر یونیسف ایران………………………………………………………………….. 203
5-5-جمع بندی………………………………………………………………………………………………….. 205
فصل ششم: ارائه راهکار
بخش اول: معماری کودکانه………………………………………………………………………………….. 208
6-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 208
6-2-نیازهای کودک در فضا بر اساس هرم مازلو………………………………………………………….. 209
6-3-مفاهیم هندسی ………………………………………………………………………………………… 211
6-4-طبیعت بستری برای رشد جسمی و فکری کودک………………………………………………… 212
6-5-کودک و محیط……………………………………………………………………………………………… 214
6-5-1-تعاریف ………………………………………………………………………………………………………. 215
6-6-نتایج مطالعات رفتار شناختی ………………………………………………………………………………… 216
6-7-معیارها و ایده هایی برای برنامه ریزی و طراحی محیط های کودکان…………………………….. 218
6-8-فراتر از استاندارها ………………………………………………………………………………………………. 221
6-9-معیارهای طراحی محیط برای تحریک خلاقیت کودکان ………………………………………………… 222
6-10-الزامات و توصیه هایی درباره ی طراحی فضاهای مختص کودک ………………………………… 224
6-10-1-عوامل محیطی …………………………………………………………………………………………….. 225
6-10-1-1-زمین ………………………………………………………………………………………………………. 225
6-10-1-2-پوشش گیاهی………………………………………………………………………………………………… 227
6-10-1-3-تپه ها……………………………………………………………………………………………………………. 228
6-10-1-4-آب …………………………………………………………………………………………………………………. 228
6-10-1-5-کفسازی ………………………………………………………………………………………………………. 229
6-10-1-6-اختصاص مکان هایی برای استراحت …………………………………………………………. 229
6-10-1-7-کودکان معلول ……………………………………………………………………………………………… 229
6-10-1-8-تجهیزات بازی ………………………………………………………………………………………………… 230
6-10-1-9-تجهیزات بالا رفتنی ……………………………………………………………………………………….. 230
6-10-2-فضاهای داخلی …………………………………………………………………………………… 231
6-10-2-1-محیطی با فضای کافی ……………………………………………………………………………………………. 231
عنوان صفحه
6-10-2-2-اتاق همگانی …………………………………………………………………………………………. 231
6-10-2-3-طاقچه، گوشه، برآمدگی………………………………………………………………………………… 231
6-10-2-4-پله ها ……………………………………………………………………………………………………… 232
6-10-2-5-برجها، خانه های درختی و مکان های بالا……………………………………………………………… 232
6-10-2-6-مبلمان کودک ………………………………………………………………………………………………. 232
6-10-2-7-مکان خارجی در داخل ……………………………………………………………………………………. 232
6-10-2-8-فضاهای کوچک ……………………………………………………………………………………….. 232
6-10-2-9-نما و فرم های آشنا ………………………………………………………………………………. 233
6-10-2-10-ورودی های دعوت کننده ………………………………………………………………………….. 233
6-10-2-11-درها ……………………………………………………………………………………………………. 233
6-10-2-12-تشخیص میزان نور متناسب با عملکرد فضا ………………………………………………………. 233
6-10-2-13-راهروها ……………………………………………………………………………………………. 234
6-11-جمع بندی……………………………………………………………………………………………. 234
بخش دوم: راهکارهای دوستدار کودک
6-12-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 236
6-13-هشت گام یا مرحله مشورت با کودکان…………………………………………………………….. 237
6-14-ارائه راهکارهای طراحی فضاهای دوستدار کودک…………………………………………… 240
6-14-1-زیست محیطی……………………………………………………………………………………….. 240
6-14-1-1-عدم وجود آلاینده ها در محیط………………………………………………………………….. 240
6-14-1-2-دسترسی به فضای سبز……………………………………………………………………………….. 241
6-14-1-3-دسترسی به خدمات اولیه ………………………………………………………………………… 241
6-14-1-4-دسترسی به محیط های تفریحی و فعالیتی…………………………………………………. 241
6-14-1-5-كیفیت فضاهای عمومی…………………………………………………………………………….. 241
6-14-1-6-محیط پایدار……………………………………………………………………………………………… 241
6-14-1-7-حضور و ارتباط با آب………………………………………………………………………………… 242
6-14-1-8-امكان بازی با شن…………………………………………………………………………………… 242
6-14-1-9-آسایش اقلیمی…………………………………………………………………………………………… 242
6-14-2-كالبدی……………………………………………………………………………………………………. 242
عنوان صفحه
6-14-2-1-امنیت………………………………………………………………………………………………………… 242
این مطلب را هم بخوانید :
6-14-2-2-تنوع……………………………………………………………………………………………………. 243
6-14-2-3-جامع، یكپارچه …………………………………………………………………………………… 244
6-14-2-4-تشویق به مشاركت………………………………………………………………………………… 245
6-14-2-5-توجه به كودكان با نیازهای ویژه………………………………………………………….. 246
6-14-2-6-آزادی حركت…………………………………………………………………………………………… 246
6-14-2-7-تصرف (مالیكت و فردیت)……………………………………………………………………….. 246
6-14-2-8-دسترسی به منابع اطلاعاتی………………………………………………………………………. 246
6-14-2-9-انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………………. 246
6-14-2-10-اداره و كنترل مناسب…………………………………………………………………………… 246
6-14-2-11-پویایی…………………………………………………………………………………………….. 246
6-14-2-12-ایجاد حس خوش آمدگویی………………………………………………………………. 247
6-14-2-13-جدابیت و تازگی………………………………………………………………………………….. 248
6-14-2-14-محافظت در مقابل عوامل طبیعی …………………………………………………………. 248
6-14-2-15-نظم در فضا……………………………………………………………………………………… 249
6-14-2-16-خوانایی…………………………………………………………………………………………………… 249
6-14-2-17-توجه به ابعاد بدن كودك در استفاده در فضا و تجهیزات………………………………….. 250
6-14-2-18-نفوذپذیری……………………………………………………………………………………… 250
6-14-2-19-صورت های مطلوب معمارانه……………………………………………………………………… 250
6-14-3-اقتصادی – اجتماعی…………………………………………………………………………………… 254
6-14-3-1-اقتصادی…………………………………………………………………………………………….. 254
6-14-3-1-1-عدم تبعیض و فراگیر بودن امكانات ……………………………………………………… 254
6-14-3-1-2-دسترسی به منابع اقتصادی……………………………………………………………………… 255
6-14-3-1-3-حداقل هزینهی در استفاده از فضا…………………………………………………………. 255
6-14-3-1-4-در نظر گرفتن منافع كودك در پرداخت هزینه………………………………………………… 255
6-14-3-2-اجتماعی……………………………………………………………………………………………… 255
6-14-3-2-1-توجه به نیازهای بومی…………………………………………………………………… 255
6-14-3-2-2-مشاركت جمعی…………………………………………………………………………………. 255
6-14-3-2-3-فراگیر كردن آموزش………………………………………………………………………. 256
6-14-3-2-4-انسجام اجتماعی………………………………………………………………………………. 256
عنوان صفحه
6-14-3-2-5-دید اجتماعی………………………………………………………………………….. 256
6-14-3-2-6-طراحی فضا بر روی ساختارهای موجود جامعه و طبق ظرفیت موجود………….. 256
6-14-3-2-7-امكان ایجاد فرصت هایی جهت حق مشاركت و آزادی مدنی…………………………. 256
6-14-3-2-8-سازگاری با زمینه های مختلف …………………………………………………………. 257
6-14-4-عملكردی……………………………………………………………………………………………… 257
6-14-4-1-كودك محوری………………………………………………………………………………………. 257
6-14-4-2-ایجاد حس اعتماد، انصاف و عدالت……………………………………………………… 257
6-14-4-3-مشاركت كودك در تمام مراحل……………………………………………………….. 257
6-14-4-4-ایجاد حس تعلق………………………………………………………………………………….. 257
6-14-4-5-ایجاد حس احترام و ارزش………………………………………………………………. 258
6-14-4-6-احساس مثبت از خود……………………………………………………………………………… 258
6-14-4-7-فعالیت………………………………………………………………………………………………….. 258
6-14-4-8-ایجاد حس امید و شوق به زندگی………………………………………………………….. 258
6-14-4-9-هویت…………………………………………………………………………………………………….. 258
6-14-4-10-قدرت محلی و كنترل…………………………………………………………………………. 259
6-14-4-11-دسترسی مناسب………………………………………………………………………………….. 259
6-14-4-12- افزایش توانایی كودك برای انتخاب……………………………………………………….. 259
6-14-4-13-یادگیری و توسعه………………………………………………………………………………. 259
6-14-4-14-فراتر از استانداردها……………………………………………………………………….. 259
6-14-4-15-مهیج و حمایتی…………………………………………………………………………. 259
6-14-4-16-امکان بقا و پیشرفت کودک در محیط……………………………………………….. 259
فصل هفتم: مکان یابی و مطالعات بستر طراحی
بخش اول: مطالعات عوامل طبیعی و اقلیمی………………………………………………… 261
7-1-موقعیت جغرافیایی…………………………………………………………………………….. 261
7-1-1-استان فارس……………………………………………………………………………………….. 261
7-1-2-موقعیت شیراز……………………………………………………………………………………….. 262
7-1-3-بررسی اقلیمی شیراز………………………………………………………………………………. 263
7-1-3-1-دمای هوا……………………………………………………………………………………………… 263
7-1-3-2-رطوبت نسبی……………………………………………………………………………………. 263
عنوان صفحه
7-1-3-3-بارندگی…………………………………………………………………………………………. 264
7-1-3-4-باد…………………………………………………………………………………………….. 265