3-4-جامعه آماری.. 41
3-5- روش نمونه گیری .. 41
3-6- ابزار گردآوری داده ها 41
3-7-روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 42
3-7-1- روایی(اعتبار) 42
3-7-2- پایایی.. 43
3-8- متغیرهای تحقیق. 43
3-8-1- متغیرهای مستقل. 43
3-8-1-1- ویژگیهای فردی.. 43
3-8-1-2- ویژگیهای نظام زراعی.. 43
3-8-1-3- ویژگیهای اقتصادی.. 43
3-8-2- متغیرهای وابسته. 44
3-9-فرضیه های پژوهش… 44
3-10- روشهای آماری و تجزیه و تحلیل داده ها 44
3-10-1-آمار توصیفی.. 44
3-10-2-آمار استنباطی.. 45
فصل چهارم……… 46
4-1-مقدمه. 47
4-2- یافته های توصیفی.. 47
4-2-1- ویژگیهای فردی.. 47
4-2-2- ویژگیهای نظام زراعی.. 49
4-2-3- ویژگیهای اقتصادی.. 50
4-2-4- دانش کشاورزی پایدار. 52
4-2-5- سنجش نگرش شالیکاران در زمینه کشاورزی پایدار. 54
4-3-یافته های استنباطی.. 56
4-3-1- بررسی روابط بین متغیرها 56
4-3-2- بررسی روابط بین متغیرهای پیش بین با متغیر وابسته. 58
فصل پنجم………..60
5-1- مرور کلی بر تحقیق. 61
5-1-1- خلاصه. 61
5-1-2- آمار توصیفی.. 61
5-1-3- آمار استنباطی.. 61
5-2- نتیجه گیری.. 61
5-3- بحث در مورد نتایج.. 61
5-4- پیشنهادات.. 63
5-4-1- پیشنهادات پژوهش حاضر. 63
5-4-2- پیشنهادات پژوهش آینده 63
منابع و ماخذ. 65
پرسشنامه ………73
1-1- مقدمه
این مطلب را هم بخوانید :
پیشرفتهای کشاورزی در قرن بیستم، نمایانگر تلاش چندین نسل از کشاورزان، پژوهشگران و سیاستگذاران برای دستیابی به امنیت غذایی بوده است. نتیجهی این تلاشها موجب افزایش قابلتوجه عملکرد جهانی گیاهان زراعی و باغی شد. اما از سوی دیگر، همین پیشرفت پیامدهای نامطلوبی را از نظر بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشت که از آن جمله میتوان به فرسایش، شورشدن، اسیدی شدن و زوال کمّی و کیفی خاک، آلودگی منابع آبی به مواد شیمیایی کشاورزی، جنگلزدایی، زوال ساختارهای اجتماعی و تضعیف قدرت اقتصادی جوامع سنتی اشاره کرد. اکنون باب جدیدی از نگرانیها و چالشها در مورد امنیت غذایی جهان شکل گرفتهاست که غلبه بر آنها راهكارهایی موثرتر را میطلبد. مشكلی كه امروزه نمود یافته، نتیجهی نگرشهای كوتاه مدت و خوشبینانهی بشر در دهههای گذشته است (کامکار، 1387).
پایداری واحدهای بهره برداری کشاورزی از جمله موضوعات جدی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. بررسی میزان دانش کشاورزان در مورد کشاورزی پایدار[1] یک عامل تعیینکننده در پایداری واحدهای تولید کشاورزی میباشد. صاحبنظران بر این اعتقادند که بهره گیری از روشهای مطرح شده در کشاورزی پایدار در گرو دانش[2]، شناخت و آگاهی کشاورز از این روشها و اثرات آن بر واحد بهره برداری خود است. کشاورزی پایدار با منابع انسانی دانا به اصول و عملیات پایداری و توانا در کاربست آن نیازمند است (داودی و مقصودی، 1389).
در ایران نیز چند سالی است که موضوع کشاورزی پایدار و توسعه آن مورد توجه محافل علمی و اجرایی قرار گرفته است. با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار[3]، نگرشهای مثبت نسبت به این مقوله وسعت بیشتری یافته و در برنامه های توسعه مورد توجه قرار گرفته است (علیپور و همکاران، 1387). تصمیم کشاورزان به پذیرش عملیات کشاورزی پایدار متاثر از عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل نگرش آنان میباشد. لذا، در طراحی برنامه های جدید کشاورزی – زیست محیطی، متخصصان باید در کنار سایر عوامل تاثیرگذار، به پیچیدگی نگرش کشاورزان توجه نمایند (انستروم و همکاران[4]، 2009). هدف از انجام این پژوهش بررسی دانش و بینش شالیکاران پیرامون کشاورزی پایدار میباشد.
1-2- بیان مساله