3-3-3-2. ابراهیم. 77
3-3-3-3. موسی.. 77
3-3-4. طرق شناخت پیامبران.. 78
3-3-4-1. رابطۀ اعجاز و نبوّت.. 78
3-3-4-2. تفاوت سحر با معجزه 79
3-3-4-3. وحی (چگونگی ارتباط با عالم غیب) 80
3-3-5. دلایل صدق ادعای پیامبر اسلام. 81
3-3-5-1. قرآن، معجزه پایدار پیامبر. 81
3-3-5-2. شاخههای اعجاز قرآن.. 82
3-3-5-2-1. فصاحت و بلاغت… 82
3-3-5-2-2. اعجاز قرآن از نظر علوم روز 82
3-3-5-2-3. اعجاز قرآن از نظر اخبار غیبی.. 83
3-3-5-2-4. اعجاز قرآن از نظر عدم تضاد و اختلاف.. 84
3-3-5-۳. گردآوری قراین یک راه مطمئن دیگر. 84
3-3-6. خاتمیت در قرآن.. 85
3-4. بخش چهارم: جایگاه عدل در مجمع البیان.. 85
3-4-1. برسی واژههای ظلم، عدل و قسط.. 86
3-4-2. خداوند به هیچکس ستم نمیکند. 86
3-4-3. یکسان نبودن خوب و بد. 88
3-4-4. مشکل حوادث دردناک زندگی بشر. 88
3-4-5. پاسخ تفصیلی به پدیدههای ناگوار 88
3-4-5-1. فلسفه تفاوتها 88
3-4-5-2. مشکلات خودساخته. 89
3-4-5-3. مصائبی که مجازات الهی است… 90
3-4-5-4. مصیبت بیدادگر. 90
3-4-5-5. آزمون الهی بهوسیلۀ مشکلات.. 91
3-4-5-6. شناخت نعمتها در کنار مصائب… 92
3-5. بخش پنجم: جایگاه امامت در مجمع البیان.. 93
3-5-1. امامت در قرآن.. 93
3-5-2. ولایت و امامت عامه در قرآن.. 94
3-5-2-1. آیۀ انذار و هدایت… 94
3-5-2-2. آیۀ صادقین.. 94
3-5-2-3. آیۀ اولی الأمر. 95
3-5-3. شروط و صفات ویژۀ امام. 95
3-5-3-1. علم امام. 96
3-5-3-2. معصوم بودن امام. 96
3-5-3-3. ولایت تکوینی پیامبران و امامان.. 97
3-5-4. ولایت و امامت خاصه. 98
3-5-4-1. آیۀ تبلیغ. 98
3-5-4-2. آیۀ ولایت… 98
3-5-4-3. آیۀ لیلة المبیت… 99
3-5-4-4. آیۀ نیکوترین مؤمنان.. 99
3-5-4-5. آیۀ بینه و شاهد. 99
3-5-4-6. آیۀ انذار 100
3-5-4-7. آیۀ گوشهای شنوا 100
3-5-4-8. آیۀ محبت… 101
3-5-5. امام مهدی علیه السلام. 101
نتیجهگیری.. 103
فصل چهارم: گونههای مواجهۀ کلامی طبرسی در مجمع البیان با برخی آراء کلامی.. 104
مقدمه. 105
4-1. بخش اول: رویکردهای طبرسی به معتزله. 105
4-1-1. رویکرد توضیحی.. 105
4-1-1-1. سکونت و خروج آدم و حوا از بهشت… 105
4-1-1-2. شفاعت قابل قبول.. 106
4-1-1-3. اسلام و ایمان.. 106
4-1-1-4. خارق عادت از غیر از نبی.. 106
4-1-1-5. مصیبت و گناه 106
4-1-1-6. معنای ظلم. 107
4-1-1-7. خلق مخلوقات، باواسطه یا بیواسطه. 107
4-1-1-8. تعبیر خواب.. 107
4-1-1-9. حاضر شدن اعمال در قیامت… 108
4-1-1-10. سخن عیسی در گهواره 108
4-1-1-11. حقیقتِ روح. 108
4-1-1-12. غیر قابل رؤیت بودن شیطان.. 108
4-1-1-13. ترک اولی یا گناه کردن آدم. 108
4-1-1-14. زندگی ابدی.. 109
4-1-1-15. نادیدنی بودن خدا 109
4-1-1-16. عدم سختگیری خداوند بر بندگان.. 109
4-1-1-17. تأخیر عذاب تا وقت معیّن.. 109
4-1-1-18. نبوت عیسی.. 109
4-1-1-19. اجر دنیوی.. 109
4-1-1-20. چهرههای متنعّم در قیامت… 110
4-1-1-21. صفات مخصوص خدا 110
4-1-1- 22. رویگردانی از آیین ابراهیم. 110
4-1-1-23. دروغ گفتن در آخرت.. 110
4-1-2. رویکرد تقریبگرایانه. 110
4-1-2-1. معنای اسلام. 111
4-1-2-2. بهشتی به پهنای آسمان و زمین.. 111
4-1-2-3. زنگار قلب… 111
4-1-2-4. پیروی از دین خدا 111
4-1-2-5. فرشته یا جن بودن ابلیس…. 111
4-1-2-6. انتظار کرامت الهی.. 112
4-1-3. رویکرد نقادانه. 112
4-1-3-1. رجعت… 112
4-1-3-2. ایمان، معرفت خدا 112
4-1-3-3. پذیرش توبه. 113
4-1-3-4. آمرزش همۀ گناهان.. 113
4-1-3-5. افضل نبودن فرشته بر نبی.. 113
4-1-3-6. عذاب فاسق.. 114
4-1-3-7. مؤمنان واقعی.. 115
4-1-3-8. عدم زیادت علم خدا بر ذاتش…. 115
4-1-3-9. جواز بخشش همۀ معاصی.. 115
4-1-3-10. تجاوز از حدود الهی، خلود در آتش…. 115
این مطلب را هم بخوانید :
4-1-3-11. آگاهی از غیب… 116
4-1-3-12. طاعت فاسق.. 116
4-1-3-13. خبر دادن خداوند در خلقت موجودات.. 116
4-1-3-14. جواز تقیه بر امام. 117
4-1-3-15. مکلّف بودن آدم و حوا 117
4-1-3-16. سجده ملائکه به آدم. 117
4-1-3-17. حکم سلیمان.. 117
4-1-3-18. زمان مرگ انسانها 118
4-1-4. رویکرد طبرسی به سران معتزله. 118
۴-۲. بخش دوم: انتقاد طبرسی بر جبرگرایان.. 118
4-2-1. نسبت گمراهی به خدا 119
4-2-2. سجده به آدم. 119
4-2-3. تأثیر اختیار در افعال و اقوال.. 119
4-2-4. عدم مسئولیت در قبال کار دیگران.. 119
4-2-5. پشیمانی از کردار و اعمال.. 120
4-2-6. عدم انتساب زشتیها به خداوند. 120
4-2-7. تبدیل نعمت به کفر. 120
4-2-8. تکلیف در حد توانایی.. 120
4-2-9. نیل نفس انسان به پاداش عملکرد خویش…. 120
4-2-10. شتابکنندگان در کفر. 121
4-2-11. عدم ظلم خدا به بندگان.. 121
4-2-12. شیطان، عامل گمراهی.. 121
4-2-13. ایمان برای همه. 121
4-2-14. جعل احکام از طرف کفار 121
4-2-15. عدم دشنام به بتها 122
4-2-16. عدم مجازات کسی به جای دیگری.. 122
4-2-17. کیفر رفتار فرعونیان به قحطی.. 122
4-2-18. خواست خدا بر ایمان اجباری همه مردم. 122
4-2-19. خداوند، خالق کل هستی.. 123
4-2-20. فرستادن پیامبر، مایۀ رحمت خلق جهان.. 123
4-2-21. کفران نعمت… 123
4-2-22. روشن ترین دلیل بر فساد قول مجبره 123
4-2-23. مؤمنان برگزیده 124
4-2-24. ایمان فعل خداست یا بنده؟. 124
4-3. بخش سوم: انتقاد طبرسی به اصحاب الرّموز 125
4-4. بخش چهارم: انتقاد طبرسی به اصحاب المعارف.. 125
4-4-1. گمراهی برخی انسانها 125
4-4-2. نفی علم از برخی انسانها 125
4-5. بخش پنجم: انتقاد طبرسی به تناسخیه. 126
4-5-1. پیمان خداوند از بنی آدم. 126
4-5-2. مکلف بودن حیوانات.. 126
4-6. بخش ششم: انتقاد طبرسی به حشویه. 126
4-7. بخش هفتم: برسی نظرات طبرسی در مورد خوارج. 127
4-7-1. پیروان متشابهات قرآن.. 127
4-7-2. روسیاهان در قیامت… 127
4-7-3. نقد رأی خوارج دربارۀ حکم رجم. 127
۴-7-4. جزای سارق.. 127
4-7-5. تعذیب اطفال مشرکین.. 128
4-7-6. زیانکارترین مردم. 128
4-7-۷. مرتکب کبیره 128
4-7-۸. ضرورت کافر بودن غیر مؤمن.. 128
4-7-۹. دخول آتش فقط برای کافران.. 129
4-8. بخش هشتم: مواجهه طبرسی با برخی آراء زیدیه. 129
4-8-1. آرای فقهی زیدیه. 129
4-8-2. تأویلی نیکو از زیدیه. 129
4-9. بخش نهم: انتقاد طبرسی به مرجئه. 130
4-9-1. ایمان و عمل قبل از توبه. 130
نتیجه گیری.. 131
بررسی فرضیات پایان نامه. 132
نتیجه پایانی…………………..133
فهرست منابع. 134
چکیده:
بخش قابل توجهی از آیات قرآن، آیاتی است که موضوعات اعتقادی و معارفی را دربرمیگیرد. پرداختن به این مهم در قرآن از آنجا نشئت میگیرد که عقیده، مبنای اخلاق و عمل آدمی است. واکاوی جلوههای مهم آیات قرآنیِ معطوفِ به عقیدۀ انسانی، همواره مورد اهتمام مفسران قرآن بوده است. مجمع البیانِ فضل بن حسن طبرسی که تفسیری است جامع و اجتهادی و دارای اعتبار در میان عالمان و قرآنپژوهان مسلمان، از