3-7 متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..44
3-7-1 متغیر مستقل …………………………………………………………………………………………………………………44
3-7-2 متغیر وابسته ………………………………………………………………………………………………………………….45
3-7-3 متغیر کنترلی ………………………………………………………………………………………………………………….45
3-8 تشریح مدل مورد استفاده …………………………………………………………………………………………………….45
3-9 روشهای آماری و آزمون فرضیهها ………………………………………………………………………………………50
3-10 نرم افزارهای رایانهای مورد استفاده …………………………………………………………………………………….56
3-11 اعتبار درونی و برونی تحقیق ……………………………………………………………………………………………..57
3-12 بررسی فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک ……………………………………………………………………..57
3-12-1 وجود خود همبستگی …………………………………………………………………………………………………..59
4 فصل چهارم(محاسبات و یافتههای تحقیق) ………………………………………………………………………………..63
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………64
4-2 آمار توصیفی دادهها ……………………………………………………………………………………………………………65
4-3 آزمون مانایی دادههای ترکیبی ………………………………………………………………………………………………65
4-4 آزمون فرضیهها …………………………………………………………………………………………………………………66
5 فصل پنجم(نتیجهگیری و پیشنهادات) ……………………………………………………………………………………….73
5-1 خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..74
5-2 نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………………………….75
5-3 مقایسه با تحقیقهای مشابه ………………………………………………………………………………………………….75
5-4 محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..77
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی …………………………………………………………………………………………………78
پیوستها و ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………………79
اطلاعات آماری شرکتهای مورد بررسی در پژوهش ……………………………………………………………………..80
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از محاسبه ویژگیهای آماری متغیرها………………………………………………99
خروجیهای نرمافزار Eviews حاصل از آزمون مانایی متغیرها …………………………………………………………99
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 1 …………………………………………………..102
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 1 …………………………………………………102
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 1 با بهره گرفتن از روش اثرات تصادفی …………………….103
3-12-2 وجود ناهمسانی واریانس ……………………………………………………………………………………………..60
3-12-3 آزمون F و آزمون هاسمن ……………………………………………………………………………………………..61
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 2 …………………………………………………..104
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 2 ………………………………………………….104
خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 2 با بهره گرفتن از روش اثرات تصادفی …………………….105
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………….106
منابع و مآخذ فارسی ……………………………………………………………………………………………………………….107
منابع و مآخذ لاتین ………………………………………………………………………………………………………………..108
چکیده:
در پژوهش انجام شده سعی بر این بوده که به سوالی اصلی پاسخ داده شود. آیا سرمایهگذاران، سرمایه فکری را به عنوان عاملی تاثیر گذار بر ارزش بازار شرکت ها در زمان اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری خود در نظر میگیرند؟ برای وصول به این مهم سعی شده با در نظرگیری اطلاعات مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار در بازه زمانی سالهای 1387 الی 1391 به بررسی مدل رگرسیون پیشنهادی با نام VAIC(ارزش افزوده سرمایه فکری) بپردازیم. که با بررسی رگرسیون خطی مطرح شده در این مدل با بهره گرفتن از نرم افزار اقتصادسنجی EVEIWS نتیجه بر این شد که در بازه زمانی مورد بررسی سرمایه فکری به صورت مجموعهای از اجزای سرمایه انسانی؛ سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری(سرمایه ارتباطی) با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام منتشره رابطه مثبت و معناداری دارد که به تبع آن میتوان نتیجه گرفت که در این بازه زمانی تصمیمات سرمایهگذاری سهامداران با میزان سرمایه فکری در خدمت سازمانها نسبت مثبت و معناداری خواهد داشت. در نتیج
این مطلب را هم بخوانید :
داوری های تجاری بین المللی : دانلود پروژه ، پایان نامه، سمینار، …
ه میتوان نتیجهگیری نمود که سرمایهگذاران حاضر در بازار بورس اوراق بهادار تهران به سرمایه فکری به عنوان عاملی تأثیرگذار بر پتانسیل شرکتها برای سودآوری توجه دارند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه در مطالعه دانش محور اقتصاد و فرایندهای مالی شرکتها و موسسات علاوه بر دارایی مشهود دسته دیگری از داراییها نیز تحت عنوان داراییهایی نامشهود یا معنوی ارزشگذاری و ثبت میشوند. یکی از مهمترین و کاربردیترین داراییهای معنوی، دارایی فکری یا سرمایه فکری است. سرمایه فکری اطلاعات و دانشی است که برای دارنده آن مزیت رقابتی را به ارمغان می آورد. با افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای حسابداری سنتی با مشکلاتی روبرو شده اند. یکی از این مشکلات اساسی، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن سرمایه های فکری در صورتهای مالی شرکتها است. در سبز فایل، تنها با تکیه بر سرمایه های فیزیکی و داراییهای مشهود نمیتوان به کارآیی و بهرهوری رسید، بلکه در بدبینانهترین حالت تولید نیز، بایستی سرمایه های فکری را مد نظر قرار داد تا ازاین طریق بتوان بر مزیتهای رقابتی شرکتها افزود. به تعبیری، سرمایه های فكری به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیكترین سرمایهی سازمانهای عصر حاضر مطرح میباشد. لذا سازمانهای دانشمحور، جهت كسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظاممند سرمایه های فكری خودخواهند بود.سرمایه فکری را میتوان به عنوان داشتن دانش، تولید دانش و اینکه چگونه این پروسه باعث ایجاد مزیتهای اجتماعی و اقتصادی میشود، معنی کرد. معمولأ سرمایه فکری را به صورت سرمایه غیر ملموس معنی میکنند. اگر چه باید گفت که سرمایه فکری به صورت کامل قابل تشخیص نیست به این علت که در صورت های مالی به صورت مستقیم تاثیر گذار نیست و یا تاثیرمستقیم آن قابل تشخیص نیست. در نتیجه جزء داراییهای غیر مشهود محسوب می شود. در کل سرمایه فکری را در بیشتر مراجع به سه جزء تقسیم نمودهاند: سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری یا ارتباطی و سرمایه انسانی.
بسیاری از اجزای سرمایه فکری در صورتهای مالی گنجانده نمی شوند، ولی دارا بودن این خصوصیات برای سازمان سودمند تلقی میشود. در نتیجه وجود سرمایه فکری در یک سازمان باعث ایجاد اختلاف بین ارزش بازار و ارزش دفتری یک شرکت میشود. ارزش بازار ارزشی است که بازار بر روی شرکت میگذارد، در صورتی که ارزش دفتری ارزش خالص شرکت است. درنتیجه، اختلاف موجود بین این دو ارزش را