منابع………………………………. 93
چکیده:
نظیری نیشابوری از شاعران برجستهی سالهای آغازین قرن یازدهم هجری است كه دیوان وی را مجموعه غزلیات، قصاید، قطعات، ترجیعات و رباعیات تشكیل میدهد در دیوان وی 564 غزل وجود دارد كه از جنبههای مختلف شایستهی بررسی و توجه بیشتر هستند. یكی از این جنبهها حوزهی بیان است كه اهمیت آن بر هیچ كس پوشیده نیست، غزل نظیری نیشابوری از هر جهت شایستهی تحلیل و بررسی است اما خصیصهی ادبی مخصوصاً حوزهی بیان آن متمایزتر است و به غزلیات وی رنگ و بوی خاصی بخشیده كه در این پایاننامه به بررسی آنها پرداخته شده است. این پایاننامه در پنج فصل بررسی و تنظیم شده كه فصل اول شامل كلیات و تعاریف است كه به شرح و بیان مساله، ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف تحقیق، كاربرد نتایج تحقیق، پیشینهی علمی موضوع، فرضیه یا سئوالهای تحقیق و شرح روش تحقیق میپردازد، فصل دوم به زندگینامهی نظیری نیشابوری، آثار، دانش و آگاهی او و تاثیر و تأثرش بر شعرای قبل و بعد از خود تنظیم شده است. اما تنهی اصلی این پایان نامه از فصل سوم شروع میشود كه از سه بخش تشبیه، اسلوب معادله، تمثیل ، فصل چهارم استعاره و فصل پنجم كنایه و مجاز تشكیل شده است. مبنای كار تقسیمبندی تنهی اصلی پایاننامه همان تقسیمبندی رایج در علم بیان است با این تفاوت كه اسلوب معادله و تمثیل را با توجه به زیرساخت تشبیه بودنشان زیرمجموعهی تشبیه آوردیم. نتایج تحقیق نشان میدهد كه آرایههای مذكور به غزلیات نظیری نیشابوری غنای خاصی بخشیده است.
مقدمه:
بیتوجهی شاهان صفوی نسبت به ادب غنایی سبب مهاجرت شاعران ایرانی به سرزمین هند شد و دلیل دیگر این مهاجرت این بود كه شاهان گوركانی با تشویق و ترغیب شاعران فارسی زبان محفل شعر و شاعری را گرم نگه داشته بودند و این باعث به وجود آمدن سبك هندی با مشخصه های خاص خود شد كه از جملهی ویژگیهای آن نازك خیالی، دقت نظر، ظرافت در گفتار، توجه به زبان كوچه و بازار و … میباشد، نظیری نیشابوری از جمله شاعرانی است كه از سبك هندی پیروی كرده و دیوان او مشتمل بر 564 غزل میباشد كه در تك تك غزلیاتش ویژگیهای خاص سبك هندی را گنجانده است.
این پایاننامه پژوهشی در صور خیال غزلیات نظیری نیشابوری است، برای بررسی جنبههای زیبایی شناختی و ویژگیهای صورخیال، ابتدا شواهد تمام صورتهای خیالی استخراج گردیده و بسامد هر كدام از انواع مختلف صور خیال مشخص شده است، در ارزیابی جلوههای هر كدام از آن صورتهای خیال انگیز در غزلیات نظیری نیشابوری، ابتدا تعریف آنها مطابق آن چه در میان علمای علم بیان مشهور است ارائه شده است. در هر فصل تلاش شده تا كاربرد هر كدام از انواع صورخیال، برای خواننده معلوم گردد. از آنجا كه استشهاد ابیات و شواهد زیاد، موجب گسیختگی رشته اندیشهی خواننده و افزایش حجم پایاننامه میشد، تنها به ذكر چند شاهد مثال به همراه تصویر آن بسنده كرده و در پایان برای جلوگیری از تكرار فقط تعداد هر آرایه را شمرده و در مجموع ذكر نمودهایم. كه تشبیه با 27 درصد بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن اسلوب معادله و تمثیل با 20 درصد فراوانی و استعاره با 20/19 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند برای انجام این پژوهش دیوان «نظیری نیشابوری» تصحیح و تعلیق محمدرضا طاهری چاپ موسسهی انتشارات نگاه (1389) را اساس كار خود قرار دادهایم. در فصل اول كلیات و مبانی پژوهش، بررسی شده است، كه در آن به شرح و بیان مسئله پژوهشی، ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف، كاربرد نتایج، پیشینهی علمی موضوع، سؤالها و فرضیهها و شرح روش تحقیق پرداخته است. در فصل دوم شرح احوال و زندگی نامهی نظیری نیشابوری بررسی شده و سپس سبك هندی و شاخصههای مهم آن و تأثیر آن بر نظیری نیشابوری تحلیل شده است. در فصل سوم، عناصر صورخیال بررسی شده كه شامل بخشهای مختلفی است در بخش اول تشبیه و انواع آن بررسی شده كه تشبیه بلیغ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بخش دوم بررسی اسلوب معادله و تمثیل میباشد. فصل چهارم كه به استعاره تعلق دارد و به بررسی انواع استعارهی مصرحه، مكنیه، اضافه استعاری و تشخیص میپردازد. فصل پنجم كنایه است كه كنایه از دیدگاههای مختلف، تلویح، ایما، رمز و تعریض بر اساس مكنّی عنه و مكنّی به و سپس از دیدگاه كنایه از اسم، كنایه از صفت و كنایه از فعل بررسی كردهایم اما در بخش مجاز هر چند برخی علما آن را به عنوان صورخیال قبول ندارند. به خاطر علاقهی شباهت آن نتوانستیم از ذكر این بخش صرف نظر كنیم.
در این تحقیق سعی شده از طریق روش توصیفی، استفاده از منابع كتابخانهای و در صورت لزوم استفاده از دادههای آماری برای پرسشهای مطرح شده در بخش اهداف تحقیق پاسخ مناسب و به جا داده شود.
قبا گر حریر است گر پرنیان به نــاچار حشوش بود در میان
تو گر پرنیانی نیابی مجوش كرم كار فرمای و حشوش بپوش
فصل اول: کلیات تحقیق
این مطلب را هم بخوانید :
1-1- شرح و بیان مسأله پژوهش