2-5-4-2- مدل شرکت با مصرف کننده ……………………….93
2-5-4-3- مدل مصرف کننده با مصرف کننده………………………. 94
2-5-4-4- مدل مصرف کننده با شرکت…………………………. 94
2-5-5- مزایای تجارت الكترونیك…………………………. 94
2-5-6- موانع و محدودیتهای تجارت الکترونیکی…………….. 96
2-5-7- عوامل كلیدی موفقیت در تجارت الكترونیك………….. 98
2-5-7-1- عامل نیروی انسانی………………………… 99
2-5-7-2- زیر ساخت های فنی………………………… 99
2-5-7-3- تعامل با مشتریان……………………….. 99
2-5-7-4-زیرساخت های تجاری………………………… 99
2-6- بخش پنجم:پیشینه تحقیق………………………… 100
2-6-1- مطالعات داخلی………………………… 100
2-6-2- مطالعات خارجی………………………… 102
فصل سوم:روش تحقیق
1-3 مقدمه……………………….. 112
2-3 روش تحقیق………………………… 113
3-3 روش های گردآوری اطلاعات…………………………. 113
4-3 ابزار گردآوری داده ها………………………. 114
5-3 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری داده ها………………………. 115
1-5-3 روایی………………………… 115
2-5-3 پایایی………………………… 116
6-3 جامعه آماری………………………… 117
7-3 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری……………… 117
8-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………. 118
1-8-3 مدل اندازه گیری……………………….120
2-8-3 مدل ساختاری………………………… 120
9-3 آزمون های برازندگی مدل کلی……………………….. 121
1-9-3 شاخص مجذور کای دو……………………….. 122
3-9-3 شاخص بنتلر- بونت یا شاخص نرم شده برازندگی……… 123
4-9-3 شاخص تاکر- لویز یا شاخص نرم نشده برازندگی……….. 123
5-9-3 شاخص نکویی برازش…………………………. 123
6-9-3 شاخص نکویی برازش…………………………. 123
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه……………………….. 125
2-4 بررسی آمار توصیفی تحقیق………………………… 125
1-2-4 بررسی وضعیت سنی در نمونه آماری مورد بررسی………………… 126
2-2-4 بررسی وضعیت جنسی در نمونه آماری مورد بررسی……………… 127
3-2-4 بررسی سطح تحصیلات در نمونه آماری مورد بررسی……………… 128
4-2 بررسی وضعیت تاهل در نمونه آماری مورد بررسی……………….. 129
3-4 برازندگی مدل تحقیق………………………… 130
4-4 تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها………………………. 132
1-6-4 آزمون فرضیه اول………………………. 136
2-6-4 آزمون فرضیه دوم……………………….. 137
3-6-4 آزمون فرضیه سوم……………………….. 138
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه……………………….. 140
2-5 بررسی خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق…………. 140
1-2-5 نتیجه فرضیه اول……………………….. 141
2-2-5 نتیجه فرضیه دوم……………………….. 142
3-2-5 نتیجه فرضیه سوم……………………….. 142
3-5 پیشنهادات تحقیق………………………… 142
4-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده………………………. 144
5-5 محدودیت های تحقیق………………………… 144
6-5 موانع انجام تحقیق………………………… 144
پیوست…………………………. 146
منابع ماخذ……………………….. 170
چکیده:
در عصر حاضر که محیط کسب و کار جهانی سریعاً در حال دگرگونی و تحول است، شرکت ها به دنبال شیوه هایی هستند که خود را نسبت به سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی متمایز سازند در این راستا شرکت ها استراتژی های گوناگونی را اتخاذ می کنند. می توان اذعان داشت یکی از این استراتژی ها کوچک سازی بدنه سازمان ها می باشد. با عنایت به این موضوع، شرکت ها و سازمان های ایرانی نیز ناگزیر هستند برای کسب مزیت رقابتی، باقی ماندن در بازارهای ملی و یا حرکت به سمت بازارهای جهانی به کوچک کردن بدنه خود بپردازند که در این راستا یکی از ابزارهایی که توسط کشورهای پیشرفته به کار برده شده “برون سپاری ” می باشد.
در پژوهش حاضر تلاش شد تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت در محیط تجاری الکترونیکی در ایران خودرو بررسی شود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش علی انجام شد . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را مدیران شرکت ایران خودرو در بر میگرفت .برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که به صورت تصادفی بین 170 نفر ازمدیران پخش شد و تعداد 147 پرسش نامه جمع اوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی و روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ و نظر اساتید و محققان رشته مدیریت مورد تایید قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شد.
ظرفیت لجستیک داخلی شرکت تاثیر مثبتی بر عملکرد آن در بازار تجارت الکترونیک و استفاده از برون سپاری فعالیت های لجستیکی دارد .برون سپاری فعالیت های لجستیک تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد.
فصل اول: کلیات تحقیق
این مطلب را هم بخوانید :
1-1- مقدمه
آنچه كه امروزه به عنوان لجستیک در سازمانها مطرح می شود و در واقع فرایند یكپارچه شبكه تأمین است؛ به عبارتی، پیش بینی، برنامه ریزی، هماهنگی و اجرای فعالیتهایی چون: حمل و نقل، انبار داری، جابجایی و توزیع و بسته بندی در جریان حركت مواد، قطعات و محصولات در شبكه تأمین به همراه جریان اطلاعاتی در طول شبكه تأمین توسط مدیریت لجستیک انجام می گیرد و چنانكه مشخص است اجرای موفقیت آمیز آن موجب بهره وری عملیات تولید و ارائه خدمت افزایش توان رقابتی سازمانها در عصر حاضر است. بنابراین مدیران و مسئولان لجستیک با اجرای مدیریت لجستیک اثر خود را بر موفقیت سازمانشان به اثبات خواهند رساند. و از آنجایی كه مفهوم كسب و كار واحد تجاری (شركت،مؤسسه) هم در حال تغییر است . سازمانها فعالیت های فرعی و جنبی كار را كنار گذاشته اند تا تمركز خود را بر فعالیت های اصلی قرار دهند كه تعهد بیشتری را نسبت به ارزش منحصر به فرد به ارمغان می آورد.و بنابراین وابستگی بیشتر خارجی، توجه به ارتباطات بین سازمانی برای هماهنگ كردن فعالیت ها و فرایند ها را الزامی می كند، همچنین با توجه به اینكه بسیاری از مقررات اقتصادی حمل و نقل و ارتباطات از راه دور در حال زوال هستند و جای خود را به به بازارهای مبتنی بر تركیبی از انواع خدمت مانند تأمین كنندگان خدمات لجستیكی پیمانكاری می دهند كه شامل حمل و نقل همراه با انبار داری، ارتیاطات از راه دور، جمع آوری محصول و خدمات وابسته به آن است.نواحی مختلفی از خدمات لجستیكی وجود دارد كه یک شركت می تواند به شركت دیگری برون سپاری كند تا اینكه آن فعالیت ها را انجام دهد.تحقیقات اخیر نشان داده كه در فعالیتهای لجستیک سنتی همچون حمل و نقل (انتقال) خارج از شركت، تهیه صورت حساب های كرایه و ممیزی در حمل بار، انبارداری، حمل و نقل داخل محدوده شركت و توزیع محموله ها اغلب اوقات به صورت برون سپاری انجام می شوند. از دیگر فعالیتهای مهم برون سپاری شده می توان به ایجاد هماهنگی در باراندازها، فعالیتهای تولیدی كوچك، بازاریابی/ طبقه بندی و بسته بندی محصول، بازپس گیری محصول، عملیات های پرترافیک مدیریتی و حمل و نقل و فناوری اطلاعات اشاره كرد(چو و دیگران[1]،2008،ص 338). همچنین امروزه محموله های تجارت الكترونیكی به یک شیوه توزیع زیربنایی جدید برای اداره كردن برخط (آنلاین) تجارت الكترونیكی نیاز دارند و اغلب این احتیاجات جدید برون سپاری شده و فرصت هایی را برای لجستیک پیمانكاری فراهم می كند و به این ترتیب و با احتمال زیاد با ادامه رشد تجارت الكترونیك، اهمیت قابلیت لجستیک داخلی و برون سپاری آن افزایش می یابد(همان منبع،ص337).
1-2 بیان مسئله
ویژگی بارز دنیای کسب و کار امروزی با شتاب تغییرات آن شناخته میشود که فرصت هرگونه سکون را از همه بخشهای فعال اقتصادی گرفته است. سازمانها به شکلی بنیادین تغییر کرده و دیگر شباهتی به سازمانهای دیروز ندارند. از جمله تغییرات اساسی در ساختارها و رفتارهای سازمانها، شبکهای شدن فعالیتهای آنهاست. از این رو، کسب و کارهای مختلف اقتصادی در سراسر جهان به دنبال روشهایی برای حفظ و توسعهی مزایای رقابتی خود هستند. در سالهای اخیر، روش برونسپاری بهعنوان یکی از رویکردهای موفق و مؤثر در توسعهی مزایای رقابتی بهخصوص در سازمانهای بزرگ بهکار گرفته شده است.
توسعه سریع و سازگاری اینترنت و یا وب به عنوان یک ابزار بازاریابی، مفهوم تجارت الکترونیکی را برای معاملات بازار به ارمغان آورده است. اینترنت به عنوان یک رسانه پویا برای هدایت معاملات بین مشتریان و شرکت ها در یک بازار مجازی پدیدار شده است. رشد و توسعه روز افزون اینترنت بصورت یک پدیده شده است و رشد مرتبطی هم در تجارت الکترونیک در این حوزه شده است. علاوه بر این، ارتباطات با بهره گرفتن از شبکه های بی سیم که با عنوان Wi-Fi شناخته شده اند به نظر می رسد پتانسیل بیشتری برای تجارت الکترونیک ایجاد کرده اند بطوریکه امروزه در هر نقطه ای با بهره گرفتن از یک نوت بوک می توان براحتی وارد شبکه اینترنت شد. بنابراین، تجارت الکترونیک و کانال های بازاریابی جدیدی که توسط اینترنت ایجاد شده اند تاثیر عمیقی در مورد چگونگی انجام کسب و کار و ارائه خدمات لجستیک را تحت پوشش خود قرار داده است.
ظرفیت های لجستیکی که بخشی از منابع یک شرکت هستند شامل تمام سرمایه ها، توانایی ها، فرایندهای سازمانی،ویژگی های شرکت، اطلاعات، دانش و غیره است که امکان اجرای استراتژی هایی را مهیا می