3-1-1- در ایران باستان: …………………………………………………………………………………………………. 61
3-2- چهل در اسلام:………………………………………………………………………………………………………. 62
3-2-1- در قرآن احادیث و روایات:………………………………………………………………………………….. 62
3-2-2- چهل در عرفان و ادب فارسی:………………………………………………………………………………. 68
3-2-3- چهل در ضرب المثل: …………………………………………………………………………………………. 68
3-2-4- چهل در باورها و اعتقادات مردم:……………………………………………………………………………. 68
3-2-5- چهل ازدیدگاه سایر ادیان:…………………………………………………………………………………….. 70
3-2-6- نمود چهل در اشعار شاعران و عرفای سبك عراقی:…………………………………………………….. 70
3-2-7- چل:………………………………………………………………………………………………………………… 74
3-2-8- اربعین:…………………………………………………………………………………………………………….. 80
فصل چهارم
بررسی عدد یک (یكتا، واحد و احد)
درآثار عرفانی سبك عراقی
4-1- عدد یک به صورتهای (یكتا، واحد و احد):………………………………………………………………… 83
4-1-1- عدد یك: (یكتا)…………………………………………………………………………………………………. 84
4-1-2- واحد:………………………………………………………………………………………………………………. 87
4-1-3- احد:………………………………………………………………………………………………………………… 89
فصل پنجم
بررسی عدد سه و پنج درآثار عرفانی سبك عراقی
نتیجه گیری
5-1- عدد سه با صورتهای (سه، سوّم، سیوم، سهام، سیم)……………………………………………………….. 98
5-2- عدد سه در اسلام (در قرآن، احادیث و روایات):…………………………………………………………… 98
5-3- عدد سه در سایر آئینها و ادیان:………………………………………………………………………………… 98
5-4- سه در ادبیات فارسی:……………………………………………………………………………………………… 99
5-5- سه در ضربالمثلها:………………………………………………………………………………………………. 99
5-6- سه در اشعار شاعران و عرفای سبك عراقی:…………………………………………………………………. 100
7-5- بررسی عدد پنج:……………………………………………………………………………………………………. 109
8-5- پنج در اسلام (در قرآن احادیث و روایات):…………………………………………………………………. 109
9-5- كاربرد پنج در ادبیات فارسی:…………………………………………………………………………………… 111
نتیجه گیری:…………………………………………………………………………………………………………………. 126
فهرست منابع و مآخذ:……………………………………………………………………………………………………. 128
چكیده:
برخی از اعداد از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف بوده به نحوی كه بعضی از آنها جامع جمیع اصناف شمارگان شده علت این امر علاوه بر كمال تركیب، كشش و نیرویی در این اعداد است كه بدانها جنبهی ماوراء الطبیعی بخشیده و موجبات رجحان آنها گردیده كه ضمن تمایز، آنان را زنده و كامل ساخته است صفت پیشین موصوفهای مختلفی چون هفت ایزد، هفت فلك، هفت امشاسپندان، هفت فرشته مقدس، هفت وادی سلوك، هفت شهر عشق، هفت طبقهی بهشت و دوزخ، هفت دریا، هفت مردان در تصوف، هفت اقلیم، چهل روز آفرینش حضرت آدم، چله نشینی شدهاند ضمناً در قرآن و فرهنگ اسلامی به برخی از عددها، عنایت و توجه خاص شده است كه از آن جمله میتوان به عددهای «سه»، «هفت»، «چهل» و … اشاره كرد. كاربرد هر یک از این اعداد حكمتی دارد كه برخی را قرآن و روایات یادآور شده برخی را نیز علوم جدید كشف كرده است. این پژوهش برآن است پنج عدد مقدس: یك، سه، پنج، هفت و چهل را با صورتهای دیگر آنان از زوایای مختلف در سرودههای شاعران سبك عراقی دارای مشرب عرفانی به ویژه آثار برجستهای چون سرودههای عطار، مولوی، حافظ و … را بررسی نماید.
این مطلب را هم بخوانید :
واژگان كلیدی: اعداد مقدس، اشعار سبك عراقی، ادب فارسی.
مقدمه
حمد و سپاس خدایی كه اعداد حقیقی در بیان حقیقت او گنگ است و كثرت اعداد طبیعی و صحیح خود قرینهایی برای ذات، حتی صفات او نیافته. نامتناهی بودن اعداد راهی به سوی لایتناهی او نگشوده به ناچار اعدادی برای بیان برخی حقایق او نیروی ماورایی و بار معنایی فراتر از حساب ریاضی یافته بلكه قرینهایی برای آن مبدا و مقصد مطلق فراروی بشر قدر مطلق سازد.
در میان كثرت اعداد عددهای معدودی وجود دارد كه نماد كثرتاند، كامل وزندهاند، برخلاف اعداد معمولی ریاضی این اعداد زنده، فكر آنها را تا بینهایت پیش میبرد و واقعیت را آنچنان كه هست در نظرها تجسم میبخشد چنین اعدادی روح دارند و ریاضیدان و بیسواد هر دو عظمت آن را درك میكنند.
عددی مانند (1) را تصور كنید كه صفرهای بیشماری پیش آن قرار گیرد این عدد عظمت دارد اما تنها ریاضیدان عظمت آن را میشناسد ولی اعداد كامل و زنده را همه میشناسند و به عظمت و گستردگیشان اذعان میكنند.
كمال تركیب در ژرف ساخت برخی از این اعداد برخاسته از عوامل مختلفی مانند: تیمن، شمارگان، خدایگان (ربالنوعها)، مقدسات و برخی مفاهیم انتزاعی یا حكمتی است كه برای آن در كتب دینی برشمردهاند.