3.2. نوع تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 68
3.3. جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………… 68
3.4. ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 69
3.5. متغیرهای تحقیق و فرایند کلی تحقیق…………………………………………………………………… 72
3.6. شیوه و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. 73
3.7. خلاصه…………………………………………………………………………………………………………… 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4.1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 78
4.2. اطلاعات عمومی بدست آمده…………………………………………………………………………….. 78
4.2.1. راهبردهای گروه……………………………………………………………………………………… 78
4.2.2. ارزش های گروه……………………………………………………………………………………… 79
4.2.3. تولیدات گروه…………………………………………………………………………………………. 79
4.2.4. فعالیت های پژو هشی گروه……………………………………………………………………….. 80
4.2.5. شرکت های زیر مجموعه………………………………………………………………………….. 81
4.2.6. دست آوردهای گروه…………………………………………………………………………………81
4.3. تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش متغیّرهای تحقیق…………………………………………………… 87
4.4. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………….. 91
4.5. خلاصه و نتیجه کل فصل…………………………………………………………………………………… 95
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5.1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 98
5.2. خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 98
5.3. بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………… 100
5.4. پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………. 111
5.4.1. پیشنهادهای عمومی………………………………………………………………………………… 111
5.4.2. پیشنهادهای اصلی…………………………………………………………………………………… 111
5.4.3. پیشنهادهایی به محققان آینده……………………………………………………………………. 113
5.5. محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………114
5.6. خلاصه…………………………………………………………………………………………………………. 114
فصــل اول: كلیـات تحقیـق
- مقدمه
کیفیت محصولات اعم از تولیدی یا خدماتی و فرایندهای تولید آنها تبدیل به مهمترین مسأله مورد بحث دنیای کسب و کار در اواخر قرن بیستم گردید به نحوی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی که خود را بسیار عقب تر از ژاپن به عنوان پیشرو در امر کیفیت و مدیریت آن یافته و احساس خطر جدی کردند به سرعت رو به اجرای اصول مدیریت کیفیت و طراحی مدل هایی فراگیر برای آن آوردند. سازمان بین المللی استاندارد[1] (ISO) که مرکز آن در ژنو است به همین منظور پایه گذاری گردید. این سازمان اولین نسخه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو سری های 9000 خود را در سال 1987 و سری های 14700را در سال 1996 منتشر کرد. سیستم مدیریت کیفیت ایزو که در واقع یک سیستم مستقل فرهنگی بوده و شامل استانداردهای مدیریت کیفیت سری 9000 و مدیریت زیست محیطی سری 14700می باشد به سرعت شروع به گسترش در سراسر جهان کرد بطوریکه به عنوان فراگیرترین استاندارد مدیریت کیفیت در جهان شناخته شد. از آنرو که ایزو 9000 یک قالب مطابقت ایستا است و برای اینکه با محیط جهانی پویای کنونی در صحت بماند بایستی دستخوش بازنگری های دوره ای شود (کلیر چاو، مارک گاه، تان بون[2]؛ 2003؛ 36-953) نسخه های بعدی ایزو 9000 در سالهای 1994، 2000 و جدیدترین آنها در سال 2008 به دنیای کسب و کار معرفی گردید که رفع نواقص نسخه های قبلی و بهبود هرچه بیشتر این استاندارد را مورد توجه قرار داده است. به نظر می رسد نسخه های جدیدتر با رویکرد هرچه نزدیکتر شدن به فلسفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) تنظیم گردیده اند.
این مطلب را هم بخوانید :
می توان سه خصوصیت مشترک اصلی بین ایزو 9000 و 14700را مورد بحث داد. نخست، ایزوها استانداردهای کلی سیستم مدیریت هستند که تحت راهنمایی سازمان بین المللی استانداردسازی[3] (ISO) توسعه یافتند. ایزو 9000 اینکه یک بنگاه باید چه نیازهایی از سیستم کیفیت را برآورده کند وضع می کند، اما چگونگی بدست آوردن آنها را تجویز نمی کند. لازمه ایزو 14700این است که بنگاه به مطابقت با قوانین زیست محیطی قابل اجرا، و بهبود مستمر چارچوب سیستم مدیریت زیست محیطی متعهد شود، ولی مبناهای زیست محیطی خاصی را برای بنگاه طرح نمی کند. این نه تنها حیطه عمل و انعطاف پذیری بیشتری برای سیستم در اختیار می گذارد تا در بخش های مختلف کسب و کار، و در کسب و کار و فرهنگ های ملی مختلف پیاده سازی شود، بلکه همچنین به آن اجازه می دهد که توسط تنوع گسترده ای از سازمان ها، هر چقدر که سطح فعلی مدیریت کیفیت و بلوغ زیست محیطی آنها باشد، پیاده سازی شود. دوم، ایزوها به راهی که یک سازمان در آن کارهایش را به انجام می رساند (فرایندها) مربوطند، و نه مستقیما با نتایج این کار (محصولات). اگرچه آنها بطور عادی (به غلط) به عنوان مبنایی برای کیفیت و دوستداری محیط زیست در نظر گرفته می شوند، اما آنها استانداردهای محصول یا عملکرد نیستند. ایزو 9000 استانداردی برای کیفیت محصول و ایزو 14700استانداردی برای محصولات دوستدار محیط زیست نیست. سوم، ایزو رهنمود هایی برای این استاندارد منتشر می کند ولی ارزیابی هایی را فی نفسه اجرا نمی کند، ارزیابی های انطباق، و تاییدیه های ایزو 9001:2000 یا ایزو 147001 توسط ممیزان مستقل اعتبار گذاری شده در سراسر جهان اجراء و یا صادر شده اند. صلاحیت این آژانس های صدور تاییدیه توسط هیات اعتبارگذاری (ملی)