4 ـ 2 ـ سؤالات اصلی پژوهش…. 93
4 ـ 3 ـ فرضیه های پژوهش…. 95
4 – 4 – سایر یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………………..103
4 ـ 5 ـ جمع بندی.. 107
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………112
4 ـ 1 ـ یافته های توصیفی.. 111
5 ـ 2 ـ سؤالات اصلی پژوهش…. 118
5 ـ 3 ـ فرضیه های پژوهش…. 121
5 ـ 4 ـ سایر یافته های پژوهش…. 128
5 ـ 5 ـ نتیجه گیری نهایی.. 132
5 ـ 6 ـ محدودیت های پژوهش…. 136
5 ـ 6 ـ 1 ـ محدودیت های پژوهشی.. 136
5 ـ 6 ـ 1 ـ محدودیت های اجرایی.. 136
5 ـ 7 ـ پیشنهادهای پژوهش…. 136
5 ـ 7 ـ 1 ـ پیشنهادهای پژوهشی.. 136
5 ـ 7 ـ 1 ـ پیشنهادهای کاربردی.. 137
10 ـ 1 ـ فهرست منابع فارسی.. 141
10 ـ 2 ـ فهرست منابع لاتین.. 146
فهرست جداول
عنوان | صفحه | |
جدول شماره 1: ویژگیهای ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده …………………………………………………………….. | 27 | |
جدول شماره 2: ابعاد سرمایه اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………… | 35 | |
جدول شماره 3: شباهتها و تفاوتهای میان دیدگاه بوردیو، کلمن و پوتنام پیرامون سرمایه اجتماعی … | 38 | |
جدول شماره 4: فراوانی و درصد فراوانی اساتید به تفکیک مرتبه علمی ـ گروه آموزشی ………………………. | 77 | |
جدول شماره 5: فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک جنسیت ـ گروه آموزشی …………………….. | 78 | |
جدول شماره 6: روایی و پایایی پرسشنامه نوع ساختار سازمانی …………………………………………………………….. | 79 | |
جدول شماره 7: تحلیل عامل تأییدی ابعاد انواع ساختار سازمانی …………………………………………………………… | 80 | |
جدول شماره 8: روایی و پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی …………………………………………………………………. | 81 | |
جدول شماره 9: تحلیل عامل تأییدی ابعاد سرمایه اجتماعی ………………………………………………………………… | 81 | |
جدول شماره 10: روایی و پایایی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان …………………………………………………… | 82 | |
جدول شماره 11: تحلیل عامل تأییدی ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………… | 83 | |
جدول شماره 12: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی نوع ساختار سازمانی ……………. | 85 | |
جدول شماره 13: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی سرمایه اجتماعی ………………….. | 86 | |
جدول شماره 14: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی رضایت تحصیلی ………………….. | 87 | |
جدول شماره 15: ضریب همبستگی رابطه بین ابعاد انواع ساختار سازمانی با ابعاد رضایت تحصیلی
دانشجویان …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
90 |
|
جدول شماره 16: ضریب همبستگی رابطه بین ابعاد ساختار سرمایه اجتماعی با ابعاد رضایت تحصیلی
دانشجویان …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
92 |
|
جدول شماره 17: ارزیابی نوع ساختار سازمانی دانشگاه ……………………………………………………………………………. | 93 | |
جدول شماره 18: ارزیابی مطلوبیت سطح سرمایهی اجتماعی بخشها …………………………………………………….
|
93 | |
جدول شماره 19: ارزیابی مطلوبیت رضایت تحصیلی دانشجویان …………………………………………………………… | 94 | |
جدول شماره 20: ارزیابی مطلوبیت ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان …………………………………………………… | 94 | |
جدول شماره 21: مقایسه ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………………………. | 103 | |
جدول شماره 22: آزمون تعقیبی بونفرونی تفاوت بین میانگینهای ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان ….. | 104 | |
جدول شماره 23: تحلیل واریانس یکطرفه مقایسه دیدگاه اساتید در گروههای مختلف آموزشی در
خصوص نوع ساختار سازمانی دانشگاه ……………………………………………………………………………………………………….. |
105 |
|
جدول شماره 24: تحلیل واریانس یکطرفه مقایسه دیدگاه اساتید در گروههای مختلف آموزشی در
خصوص مطلوبیت سرمایه اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………… |
106 | |
جدول شماره 25: مقایسه رضایت تحصیلی دانشجویان در گروههای مختلف آموزشی ……………………………. | 106 | |
جدول شماره 26: آزمون تعقیبی شفه جهت مقایسه میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در گروههای
مختلف آموزشی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
107 |
|
فهرست اشکال و تصاویر
عنوان | صفحه |
شکل شماره 1: چارچوب مفهومی رابطه بین متغیرهای پژوهش ……………………………………………………….. |
8 |
شکل شماره 2: چارچوب مفهومی رابطه بین متغیرهای پژوهش ……………………………………………………….. | 74 |
شکل شماره 3: رابطه بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه و رضایت تحصیلی دانشجویان …………………… | 97 |
شکل شماره 4: رابطه بین سرمایه اجتماعی بخشها و رضایت تحصیلی دانشجویان ………………………… | 99 |
شکل شماره 5: رابطه تعاملی نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخشها با رضایت
تحصیلی دانشجویان …………………………………………………………………………………………………………………………….. |
102 |
پیوستها
عنوان | صفحه |
پیوست شماره 1: پرسشنامه نوع ساختار سازمانی دانشگاه ……………………………………………………………….. |
163 |
پیوست شماره 2: پرسشنامه سرمایه اجتماعی بخشهای آموزشی …………………………………………………….. | 166 |
پیوست شماره 3: مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان ………………………………………………………………………. | 169 |
مقدمه
از سالهای آخر قرن بیستم، سازمانها از جمله دانشگاهها و مؤسسات و مراكز آموزشعالی در معرض تغییرات شدید محیطی ناشی از پیشرفتهای علمی، فناوری و تحولات سیاسی و اقتصادی جهان قرار گرفتند، كه منجر به دگرگونی بسیاری از مفاهیم از جمله مشتری و نقش آن در سازمان گردید (یمنی، 1382؛ محمدی، 1382؛ جانسون،گاستیفسون، اندرسون، لِرویک و چا[1]، 2001). در چنین شرایطی آنچه برای دانشگاهها و مؤسسات و مراكز آموزشعالی ارزش میآفریند، ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان از طریق پاسخگویی به نیازها، خواستهها و نظرات آنها است (اسكات[2]، 1998).
زمانیكه دانشجویان به دانشگاه میپیوندند، مجموعه ای از خواستهها، نیازها و تجربیات گذشته كه انتظارات آنها را از دانشگاه را تشکیل میدهد، با خود به همراه میآورند. عكسالعمل و پاسخهایی كه دانشگاه در مقابل خواستههای آنها فراهم میآورد، تعیینكنندهی نگرش مثبت یا منفی آنها نسبت به دانشگاه و میزان رضایت یا نارضایتی آنان خواهد بود (ویلم، بولنز و جانگه[3]، 2007). بر این اساس، توجه به خواستهها و انتظارات دانشجویان از طریق ایجاد بستر مناسب، از اصلیترین مأموریتهای دانشگاهها و مؤسسات و مراكز آموزشعالی به شمار میآید. یکی از مهمترین عواملی که می تواند در تحقق این بستر مناسب نقش داشته باشد، سرمایهی اجتماعی[4] است كه از آن به عنوان كیفیت روابط بین ذینفعان آموزشی، گروهها و نهادهای رسمی و غیررسمی یاد میشود (سلطانی و جمالی، 1387).
سرمایهی اجتماعی مجموعه ای از هنجارها، شبکهها و اعتماد اجتماعی موجود در یک سیستم (دانشگاهی) است كه همچون یک نیروی ارتباطی قوی كل سیستم و
این مطلب را هم بخوانید :
https://voipshop.ir/forum/members/3141-rambodijan
عناصر آن را به هم مرتبط و از طریق تسهیل همیاری بین گروهها و كاهش هزینه های مبادله، به تقویت رفتارهای همیارانه، نشر دانش و نوآوری، توسعهی مسئولیت پذیری و در نهایت جلب رضایت دانشجویان از جنبههای مختلف آموزشی و دانشگاهی منجر میگردد (كمیسیون بهرهوری استرالیا، 2003؛ فوكویاما[5]، 1998). با این وصف، امروزه سرمایهی اجتماعی نقشی بسیار مهمتر از سرمایه های فیزیكی و انسانی در سازمانها و مراكز آموزشعالی ایفا میكند، به نحوی كه در غیاب آن، نه تنها سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست میدهند، بلكه پیمودن راههای توسعه و تكامل سازمانی نیز ناهموار و دشوار میگردد (بیكر[6]، 1382).
علاوه بر سرمایهی اجتماعی كه از طریق تسهیل روابط و افزایش سطح اعتماد بین ذینفعان آموزشی، به ایجاد بستر مناسب جهت افزایش میزان رضایت تحصیلی دانشجویان كمك خواهد كرد، نوع ساختار سازمانی دانشگاه كه از آن به عنوان كالبد اصلی سازمان یاد میشود، بر میزان رضایت دانشجویان از تحصیل مؤثر خواهد بود. ساختار سازمانی از طریق ارائه الگوهایی از روابط رسمی و غیررسمی بین افراد در سازمان (دانشگاه)، از یک سو بر كیفیت و سطح سرمایهی اجتماعی دانشگاه تأثیر خواهدگذاشت، و از سوی دیگر بر میزان خلاقیت، نوآوری، توانمندی، تعهد و رضایت ذینفعان آموزشی مؤثر خواهد بود (پاول[7]، 2002). البته این تأثیرات بسته به نوع و ویژگیهای کارکردی ساختار سازمانی، می تواند تواناساز[8] یا بازدارنده[9] باشد. ساختار تواناساز ترکیبی از اقتدار و اختیار است که در آن افراد هم احساس اعتماد می کنند و هم برای استفاده از قدرت در نقش خود توانمند هستند. در مقابل در ساختار بازدارنده، سلسلهمراتب و قوانین و رویه ها به نحوی است که مانع خلاقیت و نوآوری است و مدیران از قدرت خود جهت کنترل و دستوردهی به مرئوسین استفاده می کنند (هوی و سوئیتلند[10]، 2000 و 2001؛ هوی و میسکل[11]، 2008).
بر اساس شواهد پژوهشی، تعاملات سازمانی كه نقش تبادل اطلاعات را در درون و بیرون سازمان بر عهده دارند، نیروی حیاتی سازمان به شمار میآیند. به نحویكه اگر این الگوی ارتباطات بر قوانین منعطف، مشاركت، نوآوری و ایجاد جوّی از اعتماد بین اعضا مبتنی باشد، به بقای سازمان، افزایش میزان كارایی و اثربخشی آن و در نهایت به جلب رضایت ذینفعان آموزشی از دانشگاه كمك خواهدكرد (گایزر و سایمسیك[12]، 2005). لذا انتظار میرود ساختار سازمانی تواناساز با توسعهی قوانین و فرایندهای منعطف، جلب مشارکت، خوشبینی و تعهد افراد، شفافسازی اهداف و رسالتهای علمی و دانشگاهی و همچنین حمایت از افراد در فضایی مملو از اعتماد، زمینه توسعهی عملکرد افراد و همچنین جلب رضایت فراگیران که به عنوان اصلیترین مخاطبان و مشتریان دانشگاه محسوب میشوند را فراهم آورد. در مقابل در ساختار بازدارنده به دلیل تاکید بیش از حد بر ارتباط یکطرفه (از بالا به پایین)، عدم پذیرش تفاوتها، توسعهی جوّی از بیاعتمادی و استفاده از سلسلهمراتب اداری جهت کنترل، نظارت و نظمدهی به افراد و زیردستان زمینه نارضایتی افراد (اساتید و دانشجویان) و ضعف عملکرد آنها فراهم میآید. بنابراین، با نظر به آنچه گفته شد و با توجه به نقش ساختار سازمانی تواناساز در جلب رضایت افراد و به خصوص دانشجویان از دانشگاه و نیز نقشی که در زمینهسازی برای عملکرد مطلوب دانشگاه دارد، مدیران و برنامهریزان دانشگاهی باید با توسعهی ساختار سازمانی مناسب و سوق دادن آن به سمت ساختار سازمانی تواناساز، به ایجاد بستر مناسب