4-10- ایران در عصر مغول……………………………………………………………………62
4-11- اوضاع اجتماعی عهد سعدی…………………………………………………………..63
4-12- اوضاع شیراز در روزگار سعدی………………………………………………………… 63
4-13- ادبیّات تعلیمی وسعدی…………………………………………………………………… 64
4-14- نوسان درآراء سعدی…………………………………………………………………….. 66
4-15-مهم ترین طبقات اجتماعی در آثار سعدی …………………………………. 67
4-15-1- فرمان روایان و خداوندان جاه……………………………………………………….. 68
4-15-1-1- وظایف پادشاهان از دیدگاه سعدی…………………………………………….. 69
4- 15 -2- توانگران ومنعمان……………………………………………………………………. 71
4-15-3-زیردستان ودرویشان…………………………………………………………………… 72
4-16- دیگر ارزشهای اجتماعی آثار سعدی………………………………………….. 73
4- 16-1- عدالت………………………………………………………………………………….. 73
4- 16-2- حاکمیت قانون و ضوابط بر أمور………………………………………………….. 74
4- 16-3- گماردن افراد صالح در رأس امور………………………………………………… 74
4- 16-4 – آداب سخن گفتن…………………………………………………………………… 75
4- 16-5- تواضع و فروتنی در ارتباط با دیگران…………………………………………….. 75
4-16-5– 1-شاخص های مؤثّر در تساهل وتسامح………………………………….. 76
4-16 – 5- 1-1- انتقاد پذیری………………………………………………………………….. 76
4-16 – 5-1-2- تملّق و خطر خودفریبی و خود بزرگ بینی…………………………….. 76
4- 16-6- جمع گرایی……………………………………………………………………………. 77
4-16-7- خدمت به خلق…………………………………………………………………………. 78
4-17- خلاصة فصل چهارم…………………………………………………………79
فصل پنجم:بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی وتطبیق آن با نهج البلاغه
5-1- ادبیّات تطبیقی………………………………………………………………………………. 81
5-2- درآمد…………………………………………………………………………………………. 81
5-3- عوامل حفظ روابط سازندة اجتماعی………………………………………….. 83
5-3-1- ادب در گفتار……………………………………………………………………………. 83
5-3-1-1- سکوت وکم صحبتی……………………………………………………………….. 83
5-3-1-2- سنجیده سخن گفتن………………………………………………………………… 84
5-3-1-3- به موقع سخن گفتن……………………………………………………………………84
5-3-1-4- راست گویی وصداقت…………………………………………………………………85
5-3-1-5- پرهیز از سخن چینی………………………………………………………………… 86
5-3-1-6- پرهیز از غیبت………………………………………………………………………… 87
5-3-1-7-توصیه به راز داری…………………………………………………………………… .89
5-3-2- توصیه به نیکی واحسان……………………………………………………………….. ..90
5-3-3- نیکخویی…………………………………………………………………………………………………..92
5-3-4- تواضع و فروتنی………………………………………………………………………………………..93
5-3-5- وفای به عهد………………………………………………………………………………………………93
5-3-6- عفو وبخشش……………………………………………………………………………………………..95
5-3-7- پرهیز از عیب جویی……………………………………………………………………. 97
5-3-8- خوشرویی وخوش اخلاقی…………………………………………………………… 100
5-3-9- رعایت اعتدال………………………………………………………………………………………….101
5-3-10- برطرف کردن غم واندوه………………………………………………………………………..102
5-3- 11پرهیز از مردم آزاری…………………………………………………………………………………103
5-4- تأثیر پذیری سعدی از نهج البلاغه در مورد ارزش سخن……………………………………104
5-5- توصیه به رفتار صحیح با مردم……………………………………………………………………….104
5–6– مصداق های روابط اجتماعی در زندگی روزمرّه………………………… 105
5-6-1-نحوة ارتباط با پدر و مادر……………………………………………………………… 105
5-6-2- نحوة ارتباط با همسایگان…………………………………………………………….. 107
5-6-3- نحوة ارتباط با زنان ……………………………………………………………………. 108
5-6-4- نحوه ارتباط با خویشاوندان…………………………………………………………………………110
5-6-5-ضرورت انتخاب دوست……………………………………………………………………………111
5-6-6- نحوة ارتباط با دوستان………………………………………………………………… 111
5-6-7- نحوة ارتباط با یتیمان………………………………………………………………….. 115
5-6-8- نحوة ارتباط با بزرگان………………………………………………………………… 116
5-6-9- نحوة ارتباط با معزولان…………………………………………………………………………….118
5-7- موقعیّت شناسی از دیدگاه امام علی (ع)……………………………………… 118
5-7-1- هرسخن باید متناسب شأن گوینده باشد …………………………………………… 118
5-7-2- جایگاه سؤال پرسیدن ………………………………………………………………… 119
5-7-3- جایگاه شِکوه کردن ………………………………………………………………….. 119
5-7-4- در چه مکان هایی وبا چه افرادی رفت وآمد کنیم؟……………………………… 119
نتیجه گیری……………………………………………………………………………..120
فهرست منابع ومآخذ……………………………………………………………………………………………121
اطلاعات مربوط به طرح تحقیق
1-1- موضوع
بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه
1-2-مقدّمه
ارتباط انسانها، سنگ بنای جامعه انسانی است و بدون آن هرگز فرهنگ و سایر نمودهای پیشرفت در جامعه انسانی پدید نمی آید. به درستی هر گاه انسان از جامعه جدا بشود و در تنهایی غوطه بخورد، با همان سرعت راه به سوی انحراف، اعتیاد و خودکشی می برد.
ارتباط از نظر لغوی واژه ای است عربی، از باب افتعال که در فارسی به صورت مصدری به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه استعمال می شود.
انسان ،عمدة زندگی خود را در گروه های اجتماعی می گذراند و در مقام عضو خانواده یا همسایه یا عضو یک گروه خاصّ اجتماعی، اقتصادی، دینی و قومی و … بادیگر همنوعان خود در ارتباط و کنش متقابل است.
حتّی افراد هنگامی که از عضویت خود در گروه های اجتماعی آگاه نیستند، طوری می اندیشند و عمل می کنند که دست کم یکی از علّت های آن عضویت در گروه است، نوع لباسی که می پوشیم و نوع غذایی که می خوریم، اعتقادات و ارزشها، آداب و رسومی که از آن پیروی می کنیم همگی در نتیجة ارتباط با دیگران است.
بنابراین نحوة ارتباط انسان با همة اطرافیانش، از مسائل مهم زندگی او بوده است. از چگونگی زندگی و تعامل انسان اوّلیه با طبیعت اطلاعاتی وجود دارد. اما از نحوة ارتباط انسان با هم نوعانش آگاهی بیشتری وجود دارد و در آثار ارزشمند دینی از جمله نهج البلاغه وآثار ادبی به ویژه آثار سعدی، مطالب ارزشمندی ذکر شده است که نگارنده بر آن است که به یاری خداوند متعال و راهنمایی استادان بزرگوار چگونگی ارتباط انسان با گروه ها و اقشار مختلف جامعه را از پیکرة آثار ذکر شده، استخراج نماید و با مدّون نمودن آراء و نظریات این دو بزرگوار، گامی در جهت اعتلای فرهنگ این مرز و بوم بردارد.
1-3- بیان مسأله
انسان به حکم فطرت خود مایل است که آزاد باشد و هیچ قید و بندی که لازمة زندگی جمعی است نپذیرد اما به حکم تجربه دریافته است که بدون زندگی جمعی قادر نیست به زندگی خود ادامه بدهد امّا با مشارکت، همکاری و ارتباط با دیگران بهتر می تواند از مواهب خلقت بهره بگیرد. از این رو به ارتباط با دیگران روی آورده است. امام علی (ع) به عنوان هادی و نجات دهندة همة انسانها به دنبال این است که همة انسانها بدون گوشه گیری، انزوا طلبیدن و در جریان روند اجتماعی جامعه و در ارتباط با یکدیگر راه های سعادت و کمال را طی می کنند. لذا دستور العمل های خود را پیرامون این مهم در کتاب ارزشمند نهج البلاغه بیان کرده است.
سعدی شیرازی نیز به عنوان یک حکیم ، به تمام ابعاد وجودی انسان و نیازهای او آگاه است، بنابراین با مطالعة دقیق آثار او می توان سرنخ های زیادی پیرامون مسائل اجتماعی به ویژه نحوة ارتباط او با گروه های مختلف به ما بدهد که امروزه مدرّسان منابع انسانی و علوم اجتماعی با آن آشنا هستند ونویسنده به دنبال آن است که توصیه های این دو بزرگوار در مورد روابط اجتماعی و نحوة ارتباط با اقشار مختلف جامعه را از پیکرة آثار ارزشمند آنها استخراج نماید و به جامعه بشری عرضه نماید. این تحقیق به روش کتابخانه ای و بر مبنای سندکاوی صورت می پذیرد و نگارنده امید دارد تا تلاش های ناچیز وی بتواند آنگونه که شایسته و بایسته است حقّ مطلب را ادا نماید.
- هدف های تحقیق
- این مطلب را هم بخوانید :
- مطالعات پیرامون عوامل موثربر تعهد سازمانی
الف-هدف اصلی تحقیق:بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه
ب-هدف های فرعی تحقیق
1-بررسی و نمایاندن روابط اجتماعی و بیان ارزشهای دینی و ادبی آن.
2-دیدگاه امام علی (ع) در مورد ارتباط با گروه های مختلف مردم.
3- دیدگاه سعدی شیرازی در مورد نحوة ارتباط با گروه های مختلف مردم.
4-تفاوت ها و شباهت های دیدگاه های آنان در زمینه های مختلف.
1-5- ضرورت انجام تحقیق
گذشته را چراغ آینده دانسته اند، ملّتی که تاریخ پربار و پرشکوهی را پشت سر گذاشته، با آموختن فرهنگ ها و آداب و رسوم ها و نحوة ارتباط با گروه های مختلف جامعه، می تواند گردن فرازانه در میان ملّت های دیگر سرراست کند و داعیة رهبری و بزرگی برملّتهای بی تاریخ را داشته باشد.به دلیل آنکه بزرگان ما آثار ارزشمند زیادی را در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی نوشته اند لذا در حال حاضر استخراج این مطالب و مدوّن ساختن آنها می تواند مایة افتخار جامعه ما در برابر کشورهای دیگر باشد.
با این توصیف ضرورت پژوهش و مطالعه دربارة اوضاع اجتماعی و شناخت نحوة ارتباط با گروه ها و اقشار مختلف جامعه، آشکار است. مطالعة نهج البلاغه و هم چنین آثار سعدی، ما را تا حدّ زیادی با نحوة ارتباط با دیگران آشنا می سازد.
1- 6-استفاده کنندگان از نتایج تحقیق:
1-استادان، پژوهشگران و دانشجویان زبان و ادبیّات فارسی
2-دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
3-دانشجویان رشتة علوم اجتماعی و علاقه مندان به مباحث جامعه شناختی
1-7-سؤالها و فرضیه های تحقیق
1-روابط اجتماعی چیست؟
2- ضرورت شناخت روابط اجتماعی در گذشته چیست؟
3-از دیدگاه امام علی (ع) ارتباط با گروه های مختلف جامعه چگونه باید باشد؟
4-از دیدگاه سعدی شیرازی، ارتباط با گروه های مختلف چگونه باید باشد؟
5-امام علی (ع) بسیار به نحوة ارتباط با دیگران اهمیّت داده اند.