فصل دوم ایجاب و قبول از طریق داده پیام
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
2-1- اطلاعات لازم برای نمایش در وب سایت ها جهت انعقاد قراردادها…………………………………………32
2-2- معنا و مفهوم ایجاب…………………………………………………………………………………………………………..32
2-2-1- تعریف ایجاب……………………………………………………………………………………………………………….32
2-3- امکان انجام ایجاب و قبول از طریق داده پیام………………………………………………………………………..33
2-3-1- امکان انجام ایجاب از طریق داده پیام……………………………………………………………………………….34
2-3-2- طرق اعلام ایجاب در ارتباطات الکترونیکی………………………………………………………………………35
2-3-3- وصول ایجاب به مخاطب……………………………………………………………………………………………….36
2-3-4- زمان انجام ایجاب و مدت اعتبار آن…………………………………………………………………………………37
2-3-5- ایجاب متقابل…………………………………………………………………………………………………………………39
2-3-6- دعوت به معامله……………………………………………………………………………………………………………40
2-4- قبول………………………………………………………………………………………………………………………………41
2-4-1- معنا و مفهوم قبول…………………………………………………………………………………………………………41
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4-2- تعریف قبول…………………………………………………………………………………………………………………41
2-4-3- نحوه ی ابراز قبول در قراردادهای الکترونیکی………………………………………………………………….42
2-4-4- تطابق قبول با ایجاب……………………………………………………………………………………………………..46
2-4-5- عدول از قبول پس از ارسال در قراردادهای الکترونیکی……………………………………………………..49
2-4-6- زمان و مکان تحقق قبول………………………………………………………………………………………………..50
2-5- مقررات ایجاب و قبول از طریق داده پیام………………………………………………………………………………51
2-5-1- انتساب داده پیام…………………………………………………………………………………………………………….51
2-5-1-1- مواردی که داده پیام به اصل ساز منسوب است……………………………………………………………..52
2-5-1-2- مواردی که داده پیام از سوی اصل ساز ارسال شده تلقی می شود…………………………………….52
2-5-1-3- ارسال داده پیام از سوی غیر اصل ساز………………………………………………………………………….52
2-5-1-4- استقلال داده پیام ارسال شده در انتساب به مخاطب……………………………………………………….53
2-5-2- تصدیق دریافت داده پیام…………………………………………………………………………………………………53
2-5-2-1- تصدیق شرط شده……………………………………………………………………………………………………..53
2-5-2-2- تصدیق شرط نشده…………………………………………………………………………………………………….54
2-5-3 – روش تصدیق………………………………………………………………………………………………………………54
فصل سوم زمان و مکان تشکیل قراردادهای الکترونیکی
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………56
3-1 – تعیین زمان و مکان تشکیل قرارداد به طور کلی……………………………………………………………………57
3-1-1-در صورت وجود توافق طرفین………………………………………………………………………………………..57
3-1-2-نبود توافق بین طرفین……………………………………………………………………………………………………..57
3-2- اهمیت تشخیص زمان و مکان وقوع عقد……………………………………………………………………………..58
3-2-1- زمان عقد( اهمیت تشخیص)…………………………………………………………………………………………..59
3-2-2- مکان عقد(اهمیت تشخیص)…………………………………………………………………………………………..60
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-2-2-1-سطح ملی…………………………………………………………………………………………………………………60
3-2-2-2- سطح بین المللی……………………………………………………………………………………………………….61
3-3- زمان تشکیل قراردادهای الکترونیکی……………………………………………………………………………………61
3-3-1- قاعده ارسال…………………………………………………………………………………………………………………62
این مطلب را هم بخوانید :
3-4- اعمال قاعده ارسال و وصول از طریق ابزارهای الکترونیکی…………………………………………………….64
3-5- تعیین زمان تحقق ارسال و وصول قبول از دیدگاه قوانین تجارت الکترونیکی……………………………66
3-6- مکان تشکیل قراردادهای الکترونیکی……………………………………………………………………………………69
3-6-1-مکان ارسال و دریافت داده پیام و ارتباط الکترونیکی………………………………………………………….70
3-6-1-1-مکان ارسال داده پیام و ارتباط الکترونیکی…………………………………………………………………….70
3-6-1-2-مکان دریافت داده پیام و ارتباط الکترونیکی………………………………………………………….72
فصل چهارم اسناد و ادله الکترونیکی و اعتبار آنها
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………74
4-1-تعریف سند………………………………………………………………………………………………………………………75
4-2- شناسایی و پذیرش اسناد الکترونیکی………………………………………………………………………………….75
4-3- اعتبار اسناد الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………….76
4-3-1- شرایط فنی لازم برای اسناد الکترونیکی…………………………………………………………………………..78
4-3-2- ارزش حقوقی و اثباتی اسناد الکترونیکی…………………………………………………………………………78