2-4-2-3)رویکرد نیل به هدف در عمل……………………………………………………………………………………. 82
2-4-2-3-1)مسائل و مشکلات رویکرد نیل به هدف…………………………………………………………………. 83
2-4-2-3-2)فایده عملی رویکردنیل به هدف برای مدیران………………………………………………………….. 83
2-4-2-4).رویکرد مبتنی بر تامین منابع سیستم…………………………………………………………………………… 84
2-4-2-5)پیش فرض های رویکرد سیستمی……………………………………………………………………………… 85
2-4-2-5-1)رویکرد سیستمی در عمل…………………………………………………………………………………….. 85
2-4-2-5-2)مسائل و مشکلات رویکرد سیستمی……………………………………………………………………….. 86
2-4-2-5-3)ارزش عملی رویکرد سیستمی برای مدیران……………………………………………………………… 86
2-4-2-6)رویکرد مبتنی بر فرایند درونی ……………………………………………………………………………………86
2-4-2-7)رویکرد عوامل استراتژیک…………………………………………………………………………………………. 87
2-4-2-7-1)رویکرد ذینفعان استراتژیک……………………………………………………………………………………. 87
2-4-2-7-2)پیش فرض های رویکرد ذینفعان استراتژیک…………………………………………………………… 88
2-4-2-7-3)رویکرد ذینفعان استراتژیک در عمل………………………………………………………………………. 88
2-4-2-7-4)مسائل و مشکلات رویکرد ذینفعان استراتژیک در عمل……………………………………………. 89
2-4-2-7-5)فایده عملی رویکرد ذینفع های استراتژیک برای مدیران……………………………………………. 90.
2-4-2-8)رویکرد ارزش های رقابتی………………………………………………………………………………………… 90
2-4-2-8-1)پیش فرض های رویکرد رقابتی……………………………………………………………………………… 90
2-4-2-8-2)رویکرد ارزش های رقابتی در عمل………………………………………………………………………… 91
2-4-2-8-3)مسائل و مشکلات رویکرد ارزش های رقابتی………………………………………………………….. 92
2-4-2-8-4)ارزش عملی رویکرد ارزش های رقابتی برای مدیران…………………………………………………92
2-4-2-9)کنترل انعطاف پذیری……………………………………………………………………………………………….. 93
2-4-3)دامهای اثربخشی………………………………………………………………………………………………………… 95
2-5)مروری بر نحوه ی شکل گیری شهرداری …………………………………………………………………………. 97
2-5-1)شهر…………………………………………………………………………………………………………………………… 97
2-5-2)تعریف شهر………………………………………………………………………………………………………………… 98
2-5-3)شهر در ایران……………………………………………………………………………………………………………….. 99
2-5-4)وظایف شهرداری در حوزه خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی………………………………………. 100
2-5-5)وظایف شهرداری در حوزه اجتماعی و فرهنگی در وضعیت فعلی…………………………………….. 101
2-5-6)دستورالعمل اجرایی برنامه سوم راهبردی شهرداری کاشان………………………………………………… 103
2-5-6-1) بخش اول : تعاریف……………………………………………………………………………………………….. 103
2-5-6-2)مفاد دستورالعمل تدوین برنامه استراتژیک ۴ ساله شهرداری کاشان………………………………… 107
2-5-6-3)مدل تدوین برنامه……………………………………………………………………………………………………. 108
2-6)پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 111
2-6-1)تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………. 111
2-6-2)تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………………………………………113
فصل سوم: روش تحقیق
3- 1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 118
3- 2) نوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 118
3-3) روشها و ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………… 119
3-3-1) روش بررسی اسناد و مدارك………………………………………………………………………………………. 119
3-3-2)روش میدانی………………………………………………………………………………………………………………. 119
3-4)مقیاسهای اندازهگیری متغیرها…………………………………………………………………………………………….. 120
3- 5) مقیاس اندازهگیری نگرشها…………………………………………………………………………………………….. 120
3-6)طرح تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 120
3-6-1)هدف مطالعه………………………………………………………………………………………………………………. 121
3-6-2- نوع مطالعه……………………………………………………………………………………………………………….. 121
3-6-3)میزان دخالت محقق در پژوهش…………………………………………………………………………………….. 121
3-6-4)مكان بررسی: طبیعی و ساختگی…………………………………………………………………………………….. 121
3-6-5)واحد تجزیه و تحلیل:افراد ، زوجها، گروه ها، سازمانها………………………………………………………. 121
3-6-6)افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای……………………………………………………………. 122
3-6-7)جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش………………………………………………………………………………… 122
3-6-8) حجم نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………. 122
3-6-9) ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………..123
3- 6- 10) روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………. 123
3-7) روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات………………………………………….123
3-7-1)ثبات سنجه ها …………………………………………………………………………………………………………….123
3-7-2) سازگاری درونی سنجه ها……………………………………………………………………………………………. 124
3-6-2) آزمون پایایی………………………………………………………………………………………………………………. 124
3-8) آزمون فرض نرمال بودن متغیرها:………………………………………………………………………………………. 125
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1)مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………… 128
4-2) بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی………………………………………………………………………………….. 128
4-2-1 )جنسیت……………………………………………………………………………………………………………………… 128
4-2-2) تاهل…………………………………………………………………………………………………………………………. 129
4-2-3 )سن…………………………………………………………………………………………………………………………… 130
4-2-4 )تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………….. 131
4-3 ) آزمون فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 132
4-3-1) آزمون فرضیه اصلی پژوهش……………………………………………………………………………………….. 132
4-3 – 2) آزمون فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………………………………… 134
4-3-3) آزمون فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………… 136
4-3-4 )آزمون فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………………………… 137
4-3-5 )آزمون فرضیه فرعی چهارم…………………………………………………………………………………………… 139
4-3-6 )آزمون فرضیه فرعی پنجم…………………………………………………………………………………………….. 141
4-3-7) آزمون فرضیه فرعی ششم…………………………………………………………………………………………….. 143
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1)مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………… 147
5-2)نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………… 147
5-2-1) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………… 147
5-2-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. 148
5-2-3) نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم…………………………………………………………………………………. 149
5-2-4) نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم………………………………………………………………………………… 150
5-2-5) نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم………………………………………………………………………………..151
5-2-6) نتایج حاصل از آزمون فرضیه پنجم……………………………………………………………………………….. 151
5-2-7) نتایج حاصل از آزمون فرضیه ششم……………………………………………………………………………….. 152
5-3) نتیجه گیری نهایی……………………………………………………………………………………………………………. 153
5-4) پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 154
5-4-1) پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………………………. 154
5-5)محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 155
این مطلب را هم بخوانید :
منابع و ما خذ…………………………………………………………………………………………………………………………. 156
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………….. 162
پرسشنامه استراتژی های تحول سازمانی – با الهام ازمدل ویز بورد…………………………………………………164
پرسشنامه استراتژی های تحول سازمانی- مدل پار سونز……………………………………………………………… 166
چکیده لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………. 169
چکیده
در هر سازمانی توان بالقوه پرورش نیافته ای وجود دارد که برای ایجاد تغییرات راهبردی در سازمان میتوان از این نیروی عظیم به نحو مطلوب استفاده کرد و این توانایی را در راستای اهداف و چشم انداز سازمانی و رسیدن به اثر بخشی هدایت کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی های تحول بر اثربخشی سازمانی در شهرداری کاشان می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی به شمار می رود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی مدیران شهرداری کاشان تشکیل داده اند. حجم جامعه از طریق سرشماری برای 124 نفر برآورد گردید که در نهایت تعداد 92پرسشنامه جمع آوری شد. چهارچوب نظری این پژوهش بر اساس پرسشنامه های استاندارد مدل ویزبورد(1976) واثر بخشی پارسونز(1979) ارائه شده است که با بهره گرفتن از دو پرسش نامه ی 28 سوالی به بررسی یک نمونه ی 92 تایی از مدیران شهرداری کاشان پرداخته شده است. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی سنجیده شده است و برای کسب پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی آن برای پرسش نامه ی تحول 0.89 و برای پرسشنامه ی اثربخشی 0.86 است. اطلاعات بدست آمده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در سطح آمار استنباطی از آزمون کولموگروف (KS) استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که تمامی مولفه های استراتژی تحول بر روی اثربخشی سلزمانی تاثیر مثبت داشته که بر طبق مدل رگرسیون مولفه های اهداف و رهبری به ترتیب با مقادیر ضریب بتای 0.252 و 0.213 بیشترین قدرت پیش بینی را بر روی اثربخشی سازمانی داشته و مولفه ی پاداش با مقدار ضریب بتای 0.061 کمترین درصد پیش بینی را دارا می باشند.
کلید واژه: استراتژی تحول، اثربخشی سازمانی، مدل ویزبرد، مدل پارسونز، اهداف، پاداش، رهبری.
۱-۱)مقدمه
اهمیت تغییر و تحول مثبت بر کسی پوشیده نیست چرا که نیاز آینده است .سازمانهای موفق در جهان امروز سازمانهایی هستند که تغییر و تحول را در چهارچوب تشکیلاتی خود بگنجانند . بر کسی پوشیده نیست که بنیان هر سازمان بر پایه برآورده سازی نیازها است و از آنجائیکه نیاز انسانها دائم در حال تغییر و یا میل به سمت نیاز جدید است بنابراین لزوم تحول در سازمانها همواره دیده میشود و احساس نیاز به مدیریت بر روی این تحولات بیش از پیش خود را نشان میدهد. سازمانها برای آنكه به اهداف خود نائل شوند مجبورند با بخشها و گروههای مختلف محیط خود ارتباط داشته و نیازهای آنها را تأمین كنند . بدین ترتیب میتوان گفت كه در واقع نه سازمان میتواند خود را از محیط جدا كند و نه محیط میتواند بدون سازمان زندگی كند. تغییر سازمانی بی مقدمه صورت نمیگیرد. محرکهای تغییر معمولا ار محیط سازمانی یا بازارسرچشمه میگیرند. این محرکها مواردی از قبیل حرکات جسورانه رقبا،تکنولوژی جدید یا تغییر مقررات دولتی را در بر میگیرند همچنین ناکارایی مدیر می تواند محرکی برای تغییر در سازمان باشد(نقوی ومدرسی ،۱۳۸۷) .بارها اشاره شده است که تنها چیزی که در سازمانها ثابت است خود تغییر است .برای اداره تغییر ابتدا باید لازم است که فرایند تغییر را بشناسیم.سازمانها به عنوان یک کل و افراد به طور خاص دوست ندارند که کلمه تغییر را بشنوند ازنظر آنها تغییر دارای معانی ناخوشایندی است. مثل:اخراج،انتقال و ساختار، توزیع قدرت، سیستم های نظارتی. اهمیت این پنج حوزه تا آنجایی است که بقا سازمان بدون آنها امکان پذیر نیست وتمام فعالیت های سازمان در درون این پنج حوزه اتفاق میافتند. فعالیت هریک از این حوزههااگرچه ویژه و خاص است اما در عین حال به یکدیگر وابسته اند به طوری که فعالیتهای متناقض و نامناسب در درون هریک از این حوزه ها منجر به عملکرد پایین یا شکست میشود.(رومانلی و تاشمن[1] ،۱۹۸۵) دو نیروی اساسی را که منجر به تغییر بنیادی می شود را شناسایی کردند:
۱- عملکرد پایین که ناشی از فقدان هماهنگی وسازگاری در بین فعالیت های حوزه های مختلف است و درنظر نگرفتن جهتگیری استراتژیکی کلی و مناسب.
۲- ایجاد جهت گیری جابه جایی وکاهش پرداخت.برای بسیاری ازافراد تغییر استرس و تنش هایی را در محل کار ودر کارکنان ایجاد می کند و این امرباعث میشود که آنها به مقابله با این پدیده برخیزند.(رابرت[2]