4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………78
4-2- بررسی سؤال اول تحقیق ………………………………………………..78
4-2-1- استنباط اصول عملی از مبانی فکری لیبرالیسم ……………………………….. 79
4-2-1-1- مبنای جهانشناختی ………………..79
4-2-1-1-1- اصل عملی برآمده از مبنای جهانشناختی ……………………………79
4-2-1-2- مبنای انسانشناختی ………………………………………………79
4-2- 1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی ……………………..80
الف- محوریت امیال فردی و ارضای حداکثری آنها …………………….80
ب- محوریت منافع فردی …………………………………………………………..80
4-2-1-3- مبنای ارزششناختی ………………………………………………………80
4-2-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی ……………………………….81
الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………………81
ب– تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………81
ج– محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ……………………..82
4-2-1-4- مبانی دینشناختی ………………………………………..82
4-2-1-4-1- اصول عملی برآمده از مبنای دینشناختی ……………………………..82
4-2-2- بررسی اوقات فراغت براساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم ………………..85
4-2-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..85
4-2-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی بر شاخص اوقات فراغت ………………85
4-2-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی بر اوقات فراغت …………………………..86
الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر اوقات فراغت …………………………………….86
ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آنها» بر اوقات فراغت ……………………..86
4-2-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزششناختی بر اوقات فراغت ………………………………..86
الف- تبیین تأثیر اصل عملی «آزادی بیرونی» بر اوقات فراغت ………………………………86
ب- تبیین تأثیر «اصل تساهل و مدارای حداکثری» بر اوقات فراغت ………………………..87
ج- تأثیر اصل عملی «تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی» بر اوقات فراغت ……………………87
4-2-2-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی اوقات فراغت …………………………87
4-2-2-5- ویژگیهای اوقات فراغت در سبک زندگی لیبرالیسمی ……………………………..88
4-2-2-6- مصادیق اوقات فراغت لیبرالی ……………………………………………..88
4-2-3- بررسی تأثیر مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………..89
4-2-3-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی اصل عملی برآمده از آن بر روابط انسانی ………………………….90
4-2-3-2-1- تأثیر اصول عملی برخاسته از مبانی انسانشناختی لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………….90
4-2-3-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر شاخص روابط انسانی …………………90
الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر شاخص روابط انسانی ………………….90
ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آنها» بر شاخص روابط انسانی ……………………….91
4-2-3-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی روابط انسانی …………………………………..91
الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………….91
ب- تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………………………91
ج- محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ………………………91
4-2-3-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی روابط انسانی ……………92
4-2-3-5- ویژگیهای روابط انسانی در سبک زندگی لیبرالیستی …………………….92
4-2-3-6- مصادیقی از انواع روابط انسانی در مکتب لیبرالیسم ………………………………..93
4-2-4- جمعبندی سؤال یک …………………………………………………….93
4-3- بررسی سؤال دوم تحقیق ……………………………………………………………………..95
4-3-1-1- مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام ………………..96
4-3-1-1- مبنای جهانشناختی ………………………………………………………..96
4-3-1-2- مبنای انسانشناختی ………………………………………………………………..96
4-3-1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی ……………………………97
الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ……………………………………..97
ب- تکلیف مداری ………………………………………………………………………………97
4-3-1-3- مبنای ارزششناختی ………………………………98
4-3-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی …………………………….98
الف- محوریت آزادی درونی …………………………………………………………………………….98
4-3-1-4- مبنای دینشناختی ………………………………………………………………….100
4-3-1-4-1- اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی ……………………………………….100
4-3-2- بررسی اوقات فراغت بر اساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام …………………101
4-3-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی واصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ……………………..101
4-3-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر اوقات فراغت …………………………….101
4-3-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی انسانشناختی بر اوقات فراغت …………………………102
الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ………………………………………..102
ب- تکلیف مداری ……………………………………………………………………………………102
4-3-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزششناختی بر اوقات فراغت ……………………………..102
الف- محوریت آزادی درونی ……………………………………………………………….102
ب- تساهل و مدارای نسبی …………………………………………………………………103
ج- محوریت بایدها و نبایدهای فطری بر اساس آموزه های دین ………………………………103
4-3-2-4- تبیین تأثیر مبنای دینشناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..103
4-3-2-5- ویژگیهای اوقات فراغت در سبک زندگی اسلامی ………………………………103
4-3-2-6- مصادیق نحوۀ گذران اوقات فراغت در مکتب اسلام ……………………………104
4-3-3- بررسی روابط انسانی بر اساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام …………………..105
4-3-3-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی و اصل عملی برآمده از آن روابط انسانی ………………………..105
4-3-3-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی روابط انسانی ………………………………..105
4-3-3-5- ویژگیهای روابط انسانی در سبک زندگی اسلامی ………………………………107
4-3-3-6- مصادیق روابط انسانی در سبک زندگی اسلامی ………………………………………..108
4-3-4- جمعبندی سؤال دو ………………………………………………………………………….108
4-4- بررسی سؤال سوم تحقیق ………………………………………………………………110
4-4-1- تقابل در مبنای جهانشناختی ……………………………………………………………110
4-4-2- تقابل در مبنای انسانشناختی ………………………………………………….110
4-4-2-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی ……………………………..111
الف- تکلیف مداری در مقابل محوریت منافع فردی ……………………………………………………111
ب- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات در مقابل محوریت امیال و ارضای حداکثری آنها……….111
4-4-3- تقابل در مبنای ارزششناختی ……………………………………………………..112
4-4-3-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای ارزشناختی ………………………………….112
الف- آزادی درونی در مقابل آزادی بیرونی …………………………………………………….112
این مطلب را هم بخوانید :
ب- تساهل و مدارای نسبی در مقابل تساهل و مدارای حداکثری ………………………………115
ج- محوریت بایدها و نبایدهای فطری بر اساس آموزههای فطری دین در مقابل محوریت انسان در بایدها و نبایدهای اخلاقی ……………………………….116
4-4-4- تقابل در مبنای دین شناختی ………………………………………117
4-4-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای دین شناختی …………………………118
4-4-5- جمعبندی سؤال سه ………………………………………………………..118
4-5- بررسی سؤال چهارم ……………………………………………………….120
4-5-1- بررسی شاخص اوقات فراغت لیبرال در مدرسۀ متوسطه …………………………121
الف) معلم- دانشآموز …………………………………………………121
ب- کادرآموزشی- دانشآموز ……………………………………………122
ج- دانشآموز– دانشآموز ……………………………………………………………124
4-5-2- بررسی شاخص روابط انسانی لیبرال در مدرسۀ متوسطه ……………125
الف- معلم – دانشآموز ……………………………………………………125
ب- ارتباط دانش آموز- دانشآموز ……………………………………………….126
4-5-3- جمعبندی سؤال چهار ……………………………………………………128
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ……………………………………..130
5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………….131
5-2- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال یک ………………………………………..131
5-3- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال دو …………………………………….133
5-4- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال سه ……………………………………..135
5-5- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال چهار …………………………………………….136