2-4-4-2) لکنت… 46
1-2-4-4-2) ویژگی های لکنت… 47
2-2-4-4-2) سبب شناسی لکنت… 49
3-2-4-4-2) انواع لکنت لکنت… 51
4-2-4-4-2) مراحل مختلف لکنت… 52
5-2-4-4-2) روش های اصلاح و درمان لکنت… 53
5-4-2) کارکردهای اجرایی و لکنت… 55
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 ) مقدمه. 61
2-3) جامعه مورد پژوهش…. 61
3-3) حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61
4-3) ابزار اندازگیری یا روش های عملی جمع آوری داده ها 62
1-4-3) آزمون هوشی وکسلر کودکان.. 62
2-4-3) آزمون آندره ری.. 64
5-3) شیوه اجرا 65
6-3) روش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش…. 66
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4) مقدمه. 68
2-4) توصیف داده ها 68
3-4) آزمون فر ضیه ها 68
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 ) خلاصه 72
1-5 ) بحث و نتیجه گیری 73
2-5) محدودیت ها 75
1-5 ) پیشنهادهای پژوهش…. 76
2-5) پیشنهادهای کاربردی.. 76
پیوست ها
تنظیم تصاویر وکسلر. 78
نمره گذاری خرد آزمون تنظیم تصاویر وکسلر. 91
آزمون آندره ری.. 92
خرده آزمون حافظه ارقام وکسلر. 93
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 94
منابع لاتین: 98
چکیده انگلیسی: 113
چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی کارکردهای اجرایی کودکان با و بدون اختلال لکنت است. این پژوهش از نوع علّی – مقایسه ای بود، نمونه ی این پژوهش شامل 60 نفر از کودکان 11-7 ساله می باشد که 30 کودک عادی از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 16 شهر تهران به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، و30 کودک مبتلا به لکنت با مراجعه به مراکز گفتار درمانی شهر تهران بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده ، ازمون هوشی وکسلر کودکان(خرده آزمون حافظه عددی، خرده آزمون تنظیم تصاویر) و آزمون آندره ری بود.جهت تجزیه وتحلیل داده ها ،از آزمون t نمونه های مستقل استفاده شد.
تحلیل اطلاعات بدست آمده با بهره گرفتن از آزمون t برای گرو های مستقل نشان داد که توانایی سازماندهی- برنامه ریزی کودکان دارای اختلال ضعیف تر ازگروه بدون اختلال است (p<0/05) ولی کودکان دارای اختلال لکنت در کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، بازداری ، زمان انجام آزمون آ ندره ری تفاوتی با گروه عادی
این مطلب را هم بخوانید :
بررسی بازی Just Cause 3؛ آنارشیست مطلق
نداشتند.بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که کودکان با اختلال لکنت در برخی از کارکردهای اجرایی مشکل دارند.این یافته ها را می توان در تشخیص و درمان استفاده کرد.
واژگان کلیدی: کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، بازداری پاسخ، سازماندهی – برنامه ریزی، کودکان مبتلا به لکنت، کودکان عادی
1-1- مقدمه
ارتباط، آن چنان در زندگی روزمره ی ما عادی است که به ندرت درنگ می کنیم و راجع به آن می اندیشیم. گفتگو با خانواده، دوستان و آشنایان، معمولاً چنان بی دردسر و خوشایند است که تصور مشکل دار بودن در این موارد، دشوار است. اکثر ما در مورد کفایت گفتار و زبان خود تنها در موقعیت های اجتماعی غیر عادی و استرس زا احساس تردید می کنیم، موقعیت هایی مانند سخنرانی برای تعداد زیادی شنونده یا در یک مصاحبه شغلی (هالاهان و کافمن، 2003؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، 1390).
اختلال های ارتباطی آسیب در بافت، فرستادن، پردازش و درک مفاهیم یا نمادهای سامانه ی شفاهی، غیر شفاهی و نگاره ای است. اختلال ارتباطی ممکن است در فرایند شنیدن، زبان و گفتار بروز کند یا از نظر شدت، از خفیف تا شدید، گسترده باشد. همچنین ممکن است رشدی یا اکتسابی باشد. ممکن است افراد یک یا ترکیبی از اختلال های ارتباطی را نشان دهند. امکان بروز اختلال ارتباطی به تنهایی، یا همراه با یک ناتوانی دیگر وجود دارد (هالاهان و کافمن، 2003؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، 1390). همه اختلال های ارتباطی، به اختلال های گفتاری مربوط نمی شود. همه ی اختلال های گفتار نیز مانند لکنت، تعاملات اجتماعی را با مانع مواجه نمی کنند و لکنت نیز، شایع ترین اختلال گفتار نیست. از هر صد نفر، تنها یک نفر را متأثر می سازد، آن هم فقط در دوران کودکی. امّا لکنت، نوعی معماست، پدیده ای که نظریه پردازی در مورد آن همچنان ادامه دارد. اگر چه لکنت، سال ها توجه آسیب شناسان گفتار و زبان را به خود معطوف کرده است، ولی علل و درمان تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است (کارلی و سیگل، 1997).