2-3-3- ابعاد مزیت رقابتی:…………………29
2-3-4- مزیت رقابتی پایدار:………………… 29
2-3-5- اهمیت مزیت رقابتی در بانکداری:………………… 30
2-3-6- بهره وری و مزیت رقابتی:………………… 30
2-3-7- مزیتهای رقابتی در قلمروهای؛ انسانی، سازمانی و محیطی:…………… 31
2-3-8- نگرشهای موجود به مزیت رقابتی…………………32
2-3-9- ارتباط تئوریهای مزیت رقابتی و مسیرهای جدید:………………… 35
2-4- پیشینه تحقیق………………….. 35
2-4-1- پژوهشهای خارجی………………….. 36
2-4-2- پژوهشهای داخلی………………….. 39
فصـل سوم: روش شناسی تحقیق………………… 43
3-1- مقدمه…………………. 44
3-2- روش پژوهش……………………. 44
3-3- جامعه آماری…………………. 45
3-4- حجم نمونه…………………. 45
3-5- روشها و ابزار گرد آوری اطلاعات…………………… 45
3-6- روایی و پایایی پژوهش……………………. 46
3-6-1- تعیین روایی پژوهش……………………. 46
3-7- روش های تحلیل آماری………………….. 47
3-8- تحلیل پرسشنامه…………………. 47
3-9- مدل مفهومی پژوهش……………………. 48
فصل چهارم: تحلیل دادهها………………… 49
4-1- مقدمه…………………. 50
4-2- یافته ها و نتایج پژوهش……………………. 51
4-2-1- نتایج توصیفی آمارهای تک متغیری تحقیق………………….. 51
4-2-1-1 وضعیت جنسیت…………………… 51
4-2-1-2- وضعیت سنی…………………. 52
4-2-1-3- وضعیت تأهل………………….. 53
4-2-1-4- وضعیت سطح تحصیلات…………………… 54
4-2-1-5- وضعیت سابقه کاری………………….. 55
4-2-1-6- وضعیت سمت…………………… 56
4-2-1-7 -آمارهای توصیفی متغیرهای تحقیق………………….. 57
4-2-1-7-1- آمارهای توصیفی مزیت رقابتی و مؤلفه های آن…………………. 57
4-2-1-7-2- آمارهای توصیفی مدیریت ارتباط با مشتری………………….. 58
4-2-1-7-3- آمارهای توصیفی ارزیابی شایستگی………………….. 59
4-2-1-8 – نتایج آزمون نرمال بودن توزیع مشاهدات…………………… 60
4-2-2- نتایج استنباطی دو متغیرة تحقیق………………….. 64
4-2-2-1- آزمون فرضیات اصلی تحقیق………………….. 64
4-2-2-2 – آزمون فرضیات فرعی تحقیق برای کارکنان…………………. 65
4-2-3- تحلیل مسیر مدل مفهومی………………….. 67
4-2-4- مدلسازی معادلات ساختاری………………… 68
4-2-5- جمع بندی………………….. 71
فصـل پنجم: بحث، نتیجهگیری و جمع بندی………………….. 72
5-1- مقدمه…………………. 73
5-2- نتیجه گیری از فرضیه ها………………… 73
5-2-2- نتایج بررسی فرضیه اول تحقیق………………….. 74
5-2-3- نتایج بررسی فرضیه دوم تحقیق………………….. 74
5-2-4- نتایج بررسی فرضیه ی سوم تحقیق.. …………………75
5-3- محدودیتهای تحقیق………………….. 75
5-4- پیشنهادات مبتنی بر فرضیه ها………………… 76
5-4-1- پیشنهادات مبتنی بر شایستگی اجتماعی:………………… 76
5-4-2- پیشنهادات مبتنی بر مدیریت ارتباط با مشتری:………………… 76
5-4-3- پیشنهادات مبتنی بر مزیت رقابتی:………………… 77
منابع و مآخذ………………… 78
پیـوستها………………… 81
این مطلب را هم بخوانید :
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
در دنیای امروز در فضایی به سر می بریم که مشتری در مبادلات تجاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بی شک معتقدیم که مشتریان نقش کلیدی را در توسعه و جهت دهی فعالیتهای هر سازمانی ایفا می کنند و سازمانها این را به خوبی دریافته اند که درک نیازها، سلایق، ایجاد ارزش و ارتباط بهنگام و سازمان یافته با مشتریان، مناسبترین راه افزایش رضایت مشتری و یکی از عوامل اصلی موفقیت در دنیای رقابتی می باشد (سلطانی و مرادی، 1389).
خصوصی سازی صنعت مالی، گسترش حوزه تجارت موسسات مالی جهانی و گوناگونی نیازهای مشتریان خدمات مالی، باعث شده است که رقابت شدیدی در صنعت بانکداری ایجاد شود. این فضای رقابتی منجر به این شده که بانکها منابع و تواناییهایشان را از خدمات محصول گرا یا خدمت محور به خدمات مشتری محور تبدیل کنند (شهرکی و ملاشاهی،1389: 2) و سازمانهایی که زودتر از بقیه ارزش مدیریت ارتباط با مشتری را درک کرده اند، افزایش خیره کننده درآمد، بهره وری و رضایت مشتری را در کسب مزیت برتری نسبت به رقبای خود که در بکارگیری این امر مهم تاخیر داشته اند، دارا ی باشند (موئتمنی و جعفری، 1388:).
برای رسیدن به اهداف سازمانی و تحقق تغییرات، مجموعه ای از شایستگی ها از کارکنان انتظار می رود که هر یک از این شایستگی ها نقش خاصی را در سازمان ایفا می کنند و از طریق تاثیر و تعامل متقابل، شبکه ای و ایجاد هم افزایی بین آنها، رفتاری مطلوب بروز خواهد نمود(رضایی و خیراندیش،1392 : 6). بنابراین هر چه اثربخشی تعاملات بین فردی در داخل گروه ها و واحدهای سازمانی افزایش یابد، اثربخشی مبادلات اطلاعات میان کارکنان و در نتیجه ارتباط بهتر و شایسته با مشتری و در نهایت ایجاد مزیت رقابتی بیشتر و اثربخش تر خواهد شد.
امروزه بانکداری موظف است خود را در آینه مشتری ببیند و سعی کند در محیط پر از رقابت، درک صحیحی از مشتریان و خواسته های آنها داشته باشد. برای تحقق مشتری مداری، بانکها بایستی پاسخگویی روشن و صحیحی به نیازهای روز مشتری یعنی تنوع خدمات و خدمات تازه، جدید و ابتکاری را دارا باشند. بنابراین بانکها می بایست با تکیه بر مزیت رقابتی خود و یافتن مشتریان هدف، در محیط رقابت پایدار بمانند.
2-1- بیان مسئله