فصل ششم: نتایج و پیشنهادها 76
6-1- نتایج. 77
6-2- پیشنهادها 78
منابع و مآخذ. 79
پیوست.. 83
امروزه با پیشرفت فنآوری، سهولت نسبی در حفاری و ساخت سازههای زیرزمینی، محدودیت در فضاهای سطحی برای اجرای طرحهای عمرانی و نیز به واسطه مسائل سیاسی و امنیتی توجه بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به احداث سازههای زیرزمینی برای کاربردهای عمرانی، معدنی و نظامی جلب شده است. راهها و بزرگراههای زیرزمینی، انواع تونلها و شبکه متروی شهری از جمله سازه هایی هستند که در کشورهای مختلف به سرعت در حال ساخت و اجرا میباشد. با توجه به توسعه روزافزون سازههای زیرزمینی و هزینه های فراوانی که برای ساخت هر یک از این سازهها صرف میگردد و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری و خطری که در صورت آسیبدیدگی آنها متوجه جان مردم میشود، لازم است که پایداری آنها در برابر خطرات ناشی از زلزله مورد مطالعه قرار گیرد [1].
یکی از مهمترین پدیدههایی که به هنگام زلزله خسارات شدیدی به سازههای زیرزمینی وارد می کند، پدیده روانگرایی[1] است. روانگرایی، پدیده افت آنی مقاومت برشی خاک در طی ارتعاش سنگین زمینلرزههاست که طی آن، خاک رفتاری شبیه یک مایع از خود نشان میدهد [2]. این پدیده در سازههای زیرزمینی واقع در خاک روانگرا شده، به صورتهایی نظیر نشستها[2]ی جدی و برکنش[3] سازه ظاهر میشود و بسیار محتمل است که بهعنوان یکی از پیامدهای زلزله مطرح شود.
در پی خسارات چشمگیری که این پدیده در طی زمینلرزههای نیگاتا[4] و آلاسکا[5] در سال 1964 بر جای گذاشت، مطالعات گستردهای در رابطه با آن صورت گرفته و روشهای متعددی برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی نهشتههای خاکی ارائه شده است [3] که در حالت کلی به دو دسته الف) روشهای آزمایشگاهی؛ ب) روشهای تجربی، تقسیم میشوند. بدلیل مشکلات موجود در تهیه نمونههای دست نخورده از خاکهای فاقد چسبندگی و ایجاد شرایط صحرایی نظیر حالتهای تنش در نمونهها، بسیاری از مهندسین ترجیح می دهند که روشهای تجربی را برای مطالعه خود انتخاب نمایند [4].
از جمله روابط تجربی ارزیابی پتانسیل روانگرایی، روابط بر مبنای داده های حاصل از آزمایشات صحرایی نظیر آزمون نفوذ استاندارد[6](SPT)، آزمون نفوذ مخروط[7] (CPT) و اندازه گیری سرعت موج برشی میباشد. انتخاب روش تحلیل پتانسیل روانگرایی، بر اساس نوع داده های موجود صورت میگیرد [5]. با بهره گرفتن از این روشها، مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در اعماقی از خاک که اطلاعات ژئوتکنیکی آنها در دسترس باشد قابل محاسبه خواهد بود.
زمینآمار یک روش درونیابی برای تخمین مقادیر یک پارامتر دلخواه با بهره گرفتن از یک سری داده محدود از نظر تعداد است. این روش قابل کاربرد برای داده هایی است که دارای توزیع فضایی هستند. در این روش، با بهره گرفتن از تکنیک کریجینگ[8] میتوان مقادیر پارامتر مورد نظر را در نقاطی که نمونهبرداری نشده است با توجه به نقاط اطراف آن تخمین زد [6].
در این پژوهش سعی شده است به ارزیابی پتانسیل روانگرایی در مقاطع مختلف واقع در مسیر خط دو متروی تبریز پرداخته شود.
این پایان نامه در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول که فصل حاضر میباشد؛ مقدمه، اهداف و ساختار پایان نامه را معرفی می کند؛ در فصل دوم پس از نگرش اجمالی به پدیده روانگرایی و آسیبهای سطحی ناشی از آن و نیز نحوه تاثیر روانگرایی بر سازههای زیرزمینی و راهکارهای مقابله با این اثرات، روشهای مختلف ارزیابی پتانسیل روانگرایی مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل سوم به تئوری روش زمینآمار و مرور مطالعات موردی صورت گرفته در زمینه استفاده از روش کریجینگ در ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاکها پرداخته میشود.
فصل چهارم به معرفی وضعیت لرزهخیزی، سطح ایستابی، زمینشناسی و نیز داده های حاصل از مطالعات ژئوتکنیکی صورت گرفته در مسیر خط دو متروی تبریز اختصاص
این مطلب را هم بخوانید :
https://urlscan.io/result/66d909ef-a4a2-4775-a5f3-3f58f44a8309/
یافته است.
در فصل پنجم، با ترکیب روش کریجینگ معمولی[9] و رابطه تجربی یود و همکاران[10] مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در نهشته خاک واقع در مسیر خط دوی مترو تبریز تخمین زده میشود؛
در نهایت در فصل ششم ضمن نتیجه گیری از مجموع بررسیها و محاسبات انجام شده، پیشنهادهایی جهت ادامه مطالعات ارائه میشود.
2-1-پدیده روانگرایی
روانگرایی به معنی پدیده شکل گیری لرزهای فشارهای آب منفذی بزرگ در خاکهای دانهای است که طی آن خاک از یک وضعیت جامد به حالت مایع تبدیل میشود [7].