از مزایای انجام این تحقیق می توان به این موارد اشاره کرد : 1- انجام و مطالعه این تحقیق موجب ایجاد نوعی خودشناسی در شخص می شود و شخص می تواند خود را در یکی از تیپ های شخصیتی قرار دهد . 2- پی بردن و فهمیدن این مطلب که هر شخص دارای یک شخصیت خاص و مختص به خود است و حتی اشخاصی که در یک محیط یکسان پرورش یافته اند می توانند دارای شخصیت های متفاوتی باشند 3- کسب این آگاهی که برای ایجاد ارتباط با هر شخصی باید متناسب با نوع شخصیت وی عمل کرد و این آگاهی موجب می شود که فرد در ارتباط با دیگران موضعگیریهای مناسب و آگاهانه داشته باشد .
از مضرات انجام ندادن این تحقیق می توان به این موارد اشاره کرد: 1- شخص نتواند خود را انگونه که هست بشناسد و این ناآگاهی از نوع تیپ شخصیتی خود ، باعث شود که شخص در انجام کارهایش با مشکل رو به رو شود و نتواند موفقیتی در زندگی کسب کند به عبارت دیگر انتظارات شخص از خودش با تواناییهای او سازگاری ندارد .
2- از آنجا که شخص به این مطلب آگاهی پیدا نکرده که هر شخص دارای یک شخصیت منحصر به فرد است لذا در ارتباط با همه اشخاص از یک نوع روش ارتباطی استفاده می کند و قادر نخواهد بود در ارتباط با دیگران روش های ارتباطی مناسب و آگاهانه را به کار بگیرد و این امر می تواند سازگاری او با محیط اطراف مشکل ایجاد کند .
اهداف تحقیق :
هدف کلی : بررسی و سنجش میزان سازگاری و رابطه آن با تیپ های شخصیتی در بین دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب سال تحصیلی 90-89
اهداف جزیی :
- تعیین رابطه بین تیپ درونگرا و میزان سازگاری .
- تعیین رابطه بین تیپ برونگرا و میزان سازگاری .
- بررسی رابطه بین جنسیت و میزان سازگاری.
- بررسی رابطه بین جنسیت و تیپ های شخصیتی .
سئوالات تحقیق :
- آیا بین تیپ درونگرا و میزان سازگاری رابطه وجود دارد ؟
- آیا بین تیپ برونگرا و میزان سازگاری رابطه وجود دارد ؟
- میزان سازگاری در دختران بیشتر است یا در پسران ؟
- آیا بین جنسیت و تیپ های شخصیتی رابطه وجود دارد ؟
فرضیات تحقیق :
- بین تیپ درونگرا و میزان سازگاری رابطه معنادار وجود دارد .
- بین تیپ برونگرا و میزان سازگاری رابطه معنادار وجود دارد.
- میزان سازگاری دختران بیشتر است میزان سازگاری پسران است .
- بین جنسیت و تیپ های شخصیتی ارتباط معنادار وجود دارد .
- متغیرها :
1- متغیر مستقل : متغیری است که از طریق آن ، متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی می شود و توسط پژوهشگر ، اندازه گیری ، دست کاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا رابطه آن با
متغیر دیگر اندازه گیری شود ( دلاور ، 1385 ، ص 41 ) .
متغیر مستقل در این تحقیق تیپ شخصیتی ( درونگرا و برونگرا ) است .
- متغیر وابسته : متغیر پاسخ یا برون داد یا ملاک نیز نامیده می شود و درجه یا جنبه ای از رفتار ارگانیزم که تحریک شده است و مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود متغیر وابسته ، متغیری است که در اثر اجرا ، حذف یا تغییر متغیر مستقل، آشکار ، پنهان یا تغییر می کند ( همان منبع ، ص 42 )
متغییر وابسته در این تحقیق ، میزان سازگاری است .
- متغیر کنترل : گاهی اوقات متغیرهایی یافت می شوند که تأثیر برخی از آنها را در تعیین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته ، باید خنثی کرد یا ثابت نگه داشت . این متغیرها
- این مطلب را هم بخوانید :
- جایگزینهای حبس: جزای نقدی ، زندان، اصلاح، بازپروری
- که تأثیر آنها باید خنثی یا حذف شود ، متغیرهای کنترل نامیده می شوند ، به عبارت دیگر متغیرهای کنترل ، به عواملی گفته می شود که تأثیر آنها بر متغیر وابسته توسط پژوهشگر خنثی یا حذف می شود. ( همان منبع ، ص 44 )
- متغیر تعدیل کننده : متغیر تعدیل کننده ، به منظور توصیف متغیر مستقل معینی بکار برده می شود و دومین متغیر مستقل است که به خاطر تعیین تأثیر آن در همبستگی بین اولین متغییر مستقل و متغیر وابسته انتخاب شده ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد . متغیر تعدیل کننده عاملی است که توسط پژوهشگر اندازه گیری یا دستکاری می شود تا مشخص شود که تغییر آن موجب تغییر همبستگی بین متغیر مستقل و متغیر وابسته می شود یا خیر ( شریفی ، 1384 ، ص 27 )
- متغیر مداخله گر : متغیری است که بصورت فرضی ، بر پدیده مشاهده شده تأثیر می گذارد اما قابل مشاهده ، اندازه گیری و دستکاری نیست و تأثیر آن باید از طریق تأثیر متغیر مستقل و متغیر تعدیل کننده بر رویدادهای قابل مشاهده مشخص شود ( تاکمن ، 1978 )
تعریف مفهومی متغیرها :
شخصیت : عبارت است از مجموعه ویژگیهای جسمی ، روانی ، رفتاری که هر فرد را از افرد دیگر متمایز می کند ( کریمی ، 1372 ،ص 7 )
سازگاری : مفهومی عام است و به همه راهبردهایی گفته می شود که فرد برای اداره کردن موقعیت های استرس زای زندگی شامل تهدیدهای واقعی و غیرواقعی به کار می برد ( سادوک و سادوک ، 2003 )
تیپ شخصیتی : تقسیم افراد و شخصیت ها از روی یکسری خصوصیات موجود در افراد و تقسیم بندی آنها از نظر صفات و ویژگیهای جسمی و روانی که افراد را از یکدیگر متمایز می کند ( کریمی ، 1370 ، ص 8 )
تعریف عملیاتی متغیرها :