- آیا دوره های آموزشی اکسس بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مؤثر است ؟
- آیا دوره های آموزشی اینترنت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مؤثر است ؟
- آیا دوره های آموزشی سیستم عامل در فراگیری علم رایانه دبیران مؤثر است ؟
- آیا میزان اثر بخشی دوره های آموزشی ICDL در مردان و زنان متفاوت است ؟
- آیا میزان اثربخشی دوره آموزشی صفحه گسترده از پاورپوینت بیشتر است ؟
- آیا میزان اثربخشی دوره آموزشی اکسل از اکسس بیشتر است ؟
- آیا میزان اثربخشی دوره آموزشی اینترنت از سیستم عامل بیشتر است ؟
- میزان اثربخشی کدام دوره از کل دوره ها بیشتر است ؟
فرضیات تحقیق :
- بین دوره های آموزشی صفحه گسترده بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- بین دوره های آموزشی پاورپوینت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- بین دوره های آموزشی اکسل بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- بین دوره های آموزشی اکسس بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- بین دوره های آموزشی اینترنت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- بین دوره های آموزشی سیستم عامل در فراگیری علم رایانه دبیران رابطه معنی داری وجود دارد.
- میزان اثر بخشی دوره های آموزشی ICDL در مردان بیشتر از زنان است .
- میزان اثربخشی دوره آموزشی صفحه گسترده از پاورپوینت بیشتر است .
- میزان اثربخشی دوره آموزشی اکسل از اکسس بیشتر است .
- میزان اثربخشی دوره آموزشی اینترنت از سیستم عامل بیشتر است .
- میزان اثربخشی کدام دوره از کل دوره ها بیشتر است.
متغیرهای تحقیق :
تعریف متغیر : متغیر مشخصه یک عنصر پدیده و یا هر چیز است که قابلیت تغییر داشته و می تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد . آنچه اهمیت دارد آنکه باید دقت شود در هر تحقیق ما متغیرهای خاص خواهیم داشت و اینگونه نخواهد بود که همه آنچه در یک مطالعه بعنوان متغیر حضور دارند برای تحقیق نامطلوب است از سوی دیگر نوع متغیر علیرغم مشابه بودن عنوان از یک مطالعه به مطالعه دیگر ممکن است متفاوت باشد .
متغیر مستقل:آن متغیری است که محقق تأثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد.( ساروخانی ، 1373 ، 12 )
متغیر وابسته : آن متغیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر دارد . ( همان منبع )
متغیر مداخله گر : آن متغیری است که بر روی رابطه علت معلولی بین دو یا چند متغیر تأثیر می گذارد و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آنها می شود اما شکل دیگر بر اساس خصوصیات متغیر تقسیم بندی صورت بگیرد :
متغیر کمی : و آن متغیری است که با عدد نمایش داده می شود بدیهی است این متغیر همچون تقسیم بندی معمول در اعداد به دو دسته متغیر گسسته و پیوسته تقسیم خواهد شد که
این مطلب را هم بخوانید :
پایان نامه درباره هوش اخلاقي/:عوامل مؤثر بر تعهد مستمر
متغیر پیوسته مقادیرکسری را هم می پذیرد ولی گسسته این امکان را ندارد .
متغیر مستقل : ( دوره های آموزشی ICDL )
متغیر وابسته : فعالیتهای آموزشی ( تدریس ) – فعالیتهای پژوهشی ( تولیدات علمی )
تعاریف نظری واژگان :
آموزش کارکنان : عبارتست از کلیه مساعی و کوششهای که در جهت رفع ارتقاء سطح دانش آگاهی ، مهارتهای فنی ، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی خود می نماید ( حدادی ، 85 ، 32 )
اثر بخشی : میزان تناسب با مقصود ؛ میزان تأمین مقاصد تعریف شده توسط یک چیز مشخص ، محصول یا برنامه یا میزان پاسخگویی به نیازهای آنهایی که از آن تأثیر می پذیرند ( کرم سیجانی ، 86 : 76 )
اثر بخشی آموزشی : اثر بخشی آموزشی یعنی تأثیر مستقیم آموزش در افزایش دانش و مهارت لازم برای کارکنان در انجام صحیح و درست و کامل وظایف ( تأثیر مثبت آموزش در بهره وری و کارایی و کارآمدی کارکنان ) ( احدی نیا ، 84 : 65 )
فناوری اطلاعات : فناوری اطلاعات به معنی و مفهوم بسیار ساده یعنی علم استفاده از یک سری ابزار که این ابزار همان پردازش ، نگهداری ، جمع آوری ، ذخیره ، توزیع ، انتقال و امنیت است که برروی اطلاعات اعمال می شود ( علی زاده ، 87 : 33 )
بهره وری : مقدار کالا ویا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت ، به دیگر سخن بهره وری عبارت است از بدست آوردن حداکثر سود ممکن یا بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار ، توان ، استعداد و مهارت نیروی انسانی ، زمین ماشین ، پول ، تجهزیات ، زمان ، مکان و … به منظور ارتقاء رفاه جامعه ، بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می شده