9-1-4: میزان درآمد ماهیانه خانواده افراد مورد بررسی.. 183
10-1-4: استان محل تولد افراد مورد بررسی.. 184
11-1-4: قومیت افراد مورد بررسی.. 185
12-1-4: دین افراد مورد بررسی.. 186
13-1-4: نوع مسکن افراد مورد بررسی.. 187
14-1-4: تعداد فرزندان افراد مورد بررسی.. 188
15-1-4: نسبت خویشاوندی با همسر افراد مورد مطالعه. 189
16-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر خانواده بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 190
17-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر گروه های مرجع بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 191
18-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر رسانه های جمعی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 192
19-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر احساس امنیت بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 193
20-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر ترس از آینده بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 195
21-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر اجبار اجتماعی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 196
22-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر چشم و همچشمی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 197
23-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر همرنگی با جماعت بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 198
24-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر آگاهی حقوقی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 199
25-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر کیفیت دینی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 204
بخش دوم: آمار استنباطی.. 213
1-2-4: طرح آزمایش فرضیه اول: بررسی رابطه میان سواد و مقدار مهریه. 213
2-2-4: طرح آزمایش فرضیه دوم: بررسی رابطه میان سن افراد در هنگام ازدواج و مقدار مهریه. 216
3-2-4: طرح آزمایش فرضیه سوم: بررسی رابطه میان قومیت افراد و مقدار مهریه. 219
4-2-4: طرح آزمایش فرضیه چهارم: بررسی رابطه میان استان محل تولد افراد و مقدار مهریه. 222
5-2-4: طرح آزمایش فرضیه پنجم: بررسی رابطه میان تجربه طلاق افراد و مقدار مهریه. 226
6-2-4: طرح آزمایش فرضیه ششم: بررسی رابطه میان دیدگاه خانواده افراد و مقدار مهریه. 230
7-2-4: طرح آزمایش فرضیه هفتم: بررسی رابطه میان نقش گروههای مرجع و مقدار مهریه. 233
8-2-4: طرح آزمایش فرضیه هشتم: بررسی رابطه میان نقش رسانه جمعی و مقدار مهریه. 236
9-2-4: طرح آزمایش فرضیه نهم: بررسی رابطه میان احساس امنیت و مقدار مهریه. 239
10-2-4: طرح آزمایش فرضیه دهم: بررسی رابطه میان نقش ترس از آینده و مقدار مهریه. 242
11-2-4: طرح آزمایش فرضیه یازدهم: بررسی رابطه میان اجبار اجتماعی و مقدار مهریه. 245
12-2-4: طرح آزمایش فرضیه دوازده: بررسی رابطه میان چشم و همچشمی و مقدار مهریه. 248
13-2-4: طرح آزمایش فرضیه سیزده: بررسی رابطه میان همرنگی با جماعت و مقدار مهریه. 251
14-2-4: طرح آزمایش فرضیه چهاردهم: بررسی رابطه میان نقش آگاهی حقوقی و مقدار مهریه. 254
15-2-4: طرح آزمایش فرضیه پانزدهم: بررسی رابطه میان نقش کیفیت دینی و مقدار مهریه. 257
16-2-4: طرح آزمایش فرضیه شانزدهم: بررسی رابطه میان نسبت خویشاوندی و مقدار مهریه. 260
17-2-4: طرح آزمایش فرضیه هفدهم: بررسی رابطه میان مناطق شهری و مقدار مهریه. 261
18-2-4: تحلیل رگرسیونی از متغیرها 263
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات… 268
1-5: خلاصه. 269
2-5: نتیجه گیری.. 273
3-5: پیشنهادها 280
1-3-5: پیشنهادهای اجرایی.. 281
2-3-5: پیشنهادهای علمی و جامعهشناختی.. 288
منابع. 290
ضمائم: 297
مقدمه
شناختِ خانواده، درگیر شدن به امور مربوط به خانواده و بررسی ابعاد، شاخهها و مسائل حولُوحُوش خانواده، با وجود اینکه بهعنوانِ اولین واحد اجتماعی شناخته میشود، ولی دارای پیچیدگیهای فراوانی است. بهطوریکه شناختِ اهمیت، تأثیرها و کارکردهای آن، بسیار مورد توجه صاحبنظران مسائل اجتماعی، حقوقی، روانی و حتی اقتصادی است. بر این اساس، همچنانکه تعاریف متعددی از آن ارائه شده و به اهمیت آن در زمینههای مختلف فردی، اجتماعی و غیره تأکید شده، کارکردهای متفاوتی نیز برای آن لحاظ شده است، بهطوریکه بسیار سادهانگارانه خواهد بود که تنها یک یا دو کارکرد برای آن معرفی شود. «آفرینش انسان، راز بقای آن را نیز با خود دارد. تمایل زن و مرد به آمیزش با هم، کشش طبیعی و غریزی است. آن همه قول و غزل که در وصف و ستایش عشق سرودهاند و آن همه تلاش برای رسیدن به معشوق و فتنهها و ستیزها که از این کانون برخاسته است، در واقع هیاهوی کاروان هستی برای این است که تولّد صورت پذیرد و نسل شاهکار آفرینش باقی بماند (کاتوزیان، 1387: 11)».
به نوعی به فلسفة تشکیلِ خانواده، نیاز است؛ چون انسان موجودی اجتماعی است و برای آنكه بتواند، نیازهای خود را در قبالِ تداوم حیات، استمرار بخشد، به زندگی گروهی و ارتباط با سایر همنوعانِ خود نیازمند است. از جملة نیازمندیها، نیازهای روحی و جسمانی است كه با ازدواج و تشكیل خانواده، برآورده میشود.
برای ازدواج تعاریف همسو و متفاوتی شده است؛ بار حقوقی و بار مذهبی دو شاخه اصلی تعریف ازدواج در بین متخصصان است. ازدواج عبارت است از «پیوند بستنِ دینی و رسمی یک زن و مرد برای شروع زندگی مشترک(انوری و همکاران، 1381: 145)»؛ و همچنین «رابطه حقوقی است كه براى همیشه یا مدت معین به وسیله عقد مخصوص بین زن و مرد حاصل شده و به آنها حق میدهد كه از یكدیگر تمتّع جنسی ببرند(معین، 1377: 216)»؛ و دیگر اینکه «ازدواج عملی است كه پیوند دو جنس مخالف را بر پایه روابط پایای جنسی موجب میشود، و آن مستلزمِ انعقادِ قراردادهای اجتماعی است كه مشروعیت روابط جسمانی را موجب میگردد؛ به بیان دیگر: در راه تحقق ازدواج باید شاهدِ تصویبِ جامعه نیز باشیم(ساروخانی، 1375: 23) ». «ازدواج از نظر اسلام، پیمانی مقدس است؛ پیمانی كه برقراری آن براساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات و سُنن و قوانین خاصی است. در سایة آن برای طرفین تعهدات و حقوقی پدید میآید كه تخلف آن موجبِ عقوبت و كیفر است(قائمی، 1375: 8)».
خانواده نیز به تناسب ازدواج تعریف شده است؛ «خانواده[1] گروهی از اشخاص هستند که با پیوندهایِ خویشیِ مستقیم، به هم متصل میشوند، و اعضایِ
این مطلب را هم بخوانید :
دانلود پایان نامه های ارشد همه رشته ها
بزرگسال آن، مسئوولیتِ نگهداری کودکان را برعهده دارند(گیدنز، 1387: 252)».
در قانون مدنی، خانواده به دو معنیِ گسترده و خاص بهکار رفته است:
1- خانواده به مفهوم گستردة خود «گروهی از اشخاص هستند که بهدلیل ازدواج یا نسبت، با هم پیوند دارند. این گروه با نامِ خانوادگیِ خاص از خانوادههای دیگر جدا میشوند[2] و هر کدام از آنان با نام کوچک خود از سایر اعضای خاندان ممتاز میگردند. بدین ترتیب، خانواده به مجموعهای از اشخاص گفته میشود که بر اثر نکاح یا قرابت با هم بستگی دارند. این مفهوم گسترده، یادگار دورانهای گذشته است که پارهای از آثار آن، هنوز هم در حقوق ما دیده میشود. چنانکه «تقسیمِ ترکه» میان تمام اعضای خانواده (با رعایت تقدم)، داشتنِ نام خانوادگی مشترک و الزام به انفاق خویشان نسبی در خط مستقیم، از نشانههای بارز اثر تاریخی است.
2- خانواده به معنی خاص و محدودِ خود، شاملِ زن و شوهر و فرزندان آنها است؛ گروهی که هدایت و حمایت آنان با پدر است و همبستگیِ میان اعضای آن، حقوق و تکالیفی بهبار میآورد که در میان سایر خویشان، وجود ندارد. در ماده 1105 قانون مدنی، که ریاست خانواده را به شوهر اختصاص داده است، خانواده به همین معنیِ محدود بهکار رفته است(کاتوزیان، 1387: 14).
با توجه به تعریفِ خانواده، میتوان به اهمیّت و نقش آن در جامعه پی برد؛ «در بین نهادهای مختلف اجتماع، کانون مقدسِ خانواده، بهعنوان بهترین تجلیگاه فرهنگ حاکم بر سایر نهادها، محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی، عقلانی و عاطفی شناخته شده است؛ به این دلیل که حفظ و سلامت روابط و روندِ اهداف آن، تأمین کنندة بهداشت روانی جامعه است. همه مذاهب به گونههای متفاوت، اهمیتِ خانواده و چگونگیِ تشکیل این کانون و رفتار و وظایفِ هر یک از اعضا را مشخص کردهاند. متخصصانِ علوم اجتماعی، مخصوصاً جامعهشناسان و روانشناسان نیز با اهداف مشخص در مطالعات خود با بکارگیری فنون علمی، به بررسی پدیدههای مختلف مرتبط با این نهاد مقدس، اعم از مراحلِ متفاوت آن، مانند انتخاب همسر، مراسم ازدواج، کنشها و واکنشهای فردی اعضا، تأثیر فرهنگ اجتماعی و سنتها بر ایفای نقش، وظایف و ارتباط متقابل فرد با سایر افراد، در نهایت خانواده و سایر نهادهای اجتماعی پرداختهاند(گزارش ملی جوانان، 1382: 1)».
2-1: بیان مساله و تعریف موضوع
آسیبهای اجتماعی، ناهنجاریها، پروندههای مرتبط با جرائم حقوقی و کیفری، امروز بیش از سالهای گذشته در معرض این پرسش قرار گرفتهاند که به راستی و برای چه، با این همه ازدحام و افزونی پروندههای قضایی در کشورمان روبرو هستیم. موضوعی که در حال حاضر، بسیاری از جامعهشناسان، جرمشناسان و روانشناسان، درصددِ پاسخ به چرایی، دلایل اجتماعی، حقوقی و روانی بسیاری از این پدیدههایی است که هر کدام به نوعی به بدنه اجتماعی لطمه میزند. ورود سالانه 7 الی 8 میلیون پرونده کیفری و حقوقی به دستگاه قضایی کشور است که در مقایسه با جمعیت 70 میلیون نفری ایران، از میزان رایج در سایر کشورهای جهان، بیشتر به نظر میرسد[3].
در کنار تمامی آسیبها و ناهنجاریها قابل وقوع در سطحِ جامعه، آسیبهای مرتبط با مسایل خانواده(طلاق، مهریه، حضانت فرزندان…)، از حساسیتِ بیشتری برخوردار است، چرا که، تهدیدِ نهاد خانواده، ضربه به