2-4-پیشینه پژوهش…. 40
2-4-1 تحقیقات انجام شده در داخل كشور. 40
فصل سوم: روش اجرای پژوهش…. 49
مقدمه. 51
3-1- روش پژوهش…. 51
3-2- جامعه آماری.. 51
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 52
3-4- ابزارهای پژوهش… 52
3-6- شیوه ی اجرا و گردآوری داده ها: 57
3-7- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 58
مقدمه. 59
4-1- اطلاعات توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 59
4-2- شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی.. 63
4-3- فرضیههای پژوهش… 65
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 73
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 75
5-2- محدودیت های پژوهش… 77
5-3- پیشنهادها 77
منابع و مآخذ. 79
پیوست ها 85
چکیده انگلیسی.. 91
فهرست جداول
جدول2-1: تعیین کننده های خودگردانی (خودتنظیمی) در یادگیری (زیمرمن، 1990 به نقل از طلایی، 79) 36
جدول (1-4 ) توزیع فروانی طبقهای و نمودار میلهای و دایرهایِ متغیر جنسیت در نمونه مورد پژوهش…. 60
جدول (2-4 ) توزیع فروانی طبقهای و نمودار میلهای و دایرهایِ متغیر سن در نمونه مورد پژوهش…. 61
جدول (3-4 ) توزیع فروانی طبقهای، نمودار میلهای و دایرهایِ متغیر سطح تحصیلات در نمونه مورد پژوهش…. 62
جدول (4-4 ) شاخصه های آمار توصیفی و برآوردِ فاصلهای متغیرخود تنظیمی.. 64
جدول (5-4 ) شاخصههای آمار توصیفی و نمودار پراکنش رابطه بین دو متغیر. 65
جدول (6-4 ) شاخصههای آمار استنباطی برای محاسبه خی دوبین دو متغیر. 66
جدول (7-4 ) شاخصههای آمار توصیفی و نمودار میله ای خود تنظیمی در بین راست دستها و چپ دستها 67
جدول (8-4 ) شاخصههای آمار استنباطی مورد استفاده برای محاسبهی آزمون t مستقل.. 68
جدول (9-4 ) شاخصههای آمار توصیفی و نمودار میله ای خود تنظیمی با توجه به سبک شناختی.. 68
جدول (10-4 ) شاخصههای آمار استنباطی مورد استفاده برای محاسبهی تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه. 69
جدول (11-4 ) شاخصههای آمار توصیفی و نمودار میله ای دست برتری با توجه به سبک شناختی.. 70
جدول (12-4 ) شاخصههای آمار استنباطی مورد استفاده برای محاسبهی تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه. 70
جدول(13 -4) بررسی مقایسه میانگین متغیر دست برتری در دانشجویان با سبکهای شناختی مختلف به صورت جفتی از طریق آزمون تعقیبی شفه 71
فهرست اشکال و نمودارها
شكل 2-1 الگوی یادگیری تجربی (اقتباس از كلب و فرای،1975)به نقل از سیف… 22
شكل2- 2: سبک های یادگیری کلب… 24
شكل2-2: تعیین كننده های خودتنظیمی در یادگیری.. 35
نمودار3-1- شیوه و دستورالعمل محاسبه سبك یادگیری . 55
چكیده
پژوهش حاضر با هدف « بررسی رابطه بین سبكهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست برتری در دانشجویان» انجام شده است.جامعه آماری عبارت بود از كلیه دانشجویانی كه در سال تحصیلی 93-92 در دانشگاه خوارزمی مشغول تحصیل بودند. نمونه شامل 90 نفر از دانشجویانی بودند كه از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای از طبقه زنان و طبقه مردان انتخاب شدند.برای سنجش سبك های شناختی از پرسشنامه سبك شناختی كلب (1975)،و برای اندازه گیری یادگیری خودتنظیمی از مقیاس بوفارد و همكاران (1995) و برای سنجش دست برتری از مقیاس چاپمن و چاپمن(1987) استفاده شد.
برای بررسی رابطه ی بین سبك شناختی و دست برتری، ازآزمون خی دو استفاده شد، و نتایج نشان داد بین دو متغیر تفاوت معنادار وجود دارد، و ضریب توافقی محاسبه شده نشان داد كه همبستگی بین دست برتری و سبك شناختی برابر 37% بود و این رابطه معنی داراست.و همچنین برای بررسی رابطه بین انواع سبك
این مطلب را هم بخوانید :
ابزار مدیریت تگ گوگل چیست؟ قسمت دوم
شناختی و دست برتری از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شدو نتایج نشان كه دانشجویانی كه راست دست بودند از بین سبك های شناختی كلب به نوع سبك شناختی همگرا و دانشجویان چپ دست به سبك شناختی واگرا گرایش دارند.برای بررسی رابطه یادگیری خودتنظیمی با دست برتری از آزمون t مستقل استفاده شد. ونتایج نشان داد كه یادگیری بین خودتنظیمی و دست برتری تفاوت معنی دار وجود ندارد. همچنین برای بررسی رابطه بین سبك های شناختی و خودتنظیمی از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد و یافته ها نشان داد كه بین این دو متغیر نیز رابطه معنی دار وجود ندارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت كه افراد با داشتن سبك های شناختی یكسان از میزان یادگیری خودتنظیمی متفاوتی برخوردارند، وتنها داشتـن نوع خاصی از سبك شناختی در میزان یادگیری خودتنظیمی نقشی ندارد.
مقدمه
یکی ازپدیده های طبیعی قابل مشاهده در تمام ساختارهای جوامع انسانی وجود تفاوت هاست. در واقع، زیبائی جهان هستی در وجود این تفاوت هاست. یک نظام آموزشی سالم، انسانی، پویا و کارآمد این تفاوت ها را به شکل طبیعی از توانایی ها و قابلیت ها دریافت و ادراک می کند. یکی از مهمترین مسائلی که معلمان در کلاس خود با آن مواجهند، وجود تفاوت های فردی در میان دانشجویان از نظر هوشی، استعداد، انگیزش، پیشرفت تحصیلی، سبک یادگیری و نظایراین هاست. درک این تفاوت ها می تواند به پویایی کار معلمان کمک کند.
تفاوت های فردی در یادگیری از دیر باز مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. این عقیده که تفاوت های افراد در یادگیری صرفاً ناشی از تفاوت های آنها در هوش و توانایی هاست تا مدت ها در دنیای تعلیم و تربیت پذیرفته شده بود، اما بعدها تغییر یافت. پژوهشگران نشان داده اند که دانشجویان سبک های شناختی متفاوتی دارند؛ یعنی اطلاعات را از راه های مختـــلف تجزیه و تحلــیل می کنند و یاد می گیرند. امروزه مشخص شده است که تفاوت های افراد در یادگیری فقط تا حدی به هوش و توانایی های آنها بستگی دارد. بنابراین، عوامل دیگری نظیر ویژگی های شخصیتی، دشواری تکلیف و تفاوت سبک ها نیز در این