2-44-ابعاد وسایل نقلیه، استانداردها و سرانه های طراحی پارکینگ… 66
2-45-فضای مورد نیاز پارکینگ برای کاربری های مختلف و نقش رعایت سرانه ها 68
2-46-گشتن به دنبال جای پارک، معضل امروز شهرها 70
2-47- مكانیابی.. 71
2-48-مکان یابی پارکینگ… 71
2-49- اهمیت مكانیابی صحیح در استقرار پاركینگهای عمومی.. 72
2-50- معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ… 73
2-51- سیستم اطلاعات جغرافیایی.. 74
2-52- استفاده از GIS در شهرسازی و برنامه ریزی شهری.. 75
2-53- استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی در حوزه حمل و نقل.. 75
2-54-روش های مکان یابی پارکینگ… 76
2-55-نتیجه گیری.. 80
فصل سوم
3-1- مقدمه. 82
3-2- موقعیت جغرافیایی شهرستان لاهیجان. 82
3-3- موقعیت جغرافیایی شهر لاهیجان. 86
3-4- موقعیت ارتباطی شهر لاهیجان. 86
3-5- خصوصیات كلی آب و هوایی لاهیجان. 87
3-6- درجه حرارت (دما) 89
3-7- بارندگی.. 90
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3-8- رطوبت… 95
3-9- باد. 96
3-10- زمین شناسی،توپو گرافی شهر لاهیجان. 97
3-11-شیب وجهت توسعه ی شهر لاهیجان. 99
3-12- منابع آب درلاهیجان. 102
3-13- سوانح طبیعی : 104
3-14- پوشش گیاهی شهرلاهیجان. 104
3-15-ویژگیهای جغرافیایی انسانی.. 105
3-16- پیشینه تاریخی لاهیجان. 112
3-17 – وجه تسمیه لاهیجان. 113
3-18- مراكز مذهبی –تاریخی شهر. 114
3-19- بناهای عمومی شهر. 115
3-20- مراكز دیدنی.. 115
3-21- تأسیسات عمومی شهر لاهیجان. 116
3- 22- محلات لاهیجان. 118
3-23- اوضاع اقتصادی لاهیجان. 118
3-24-نتیجه گیری.. 121
فصل چهارم
4-1-مقدمه. 123
4-2- آمار توصیفی پرسشنامه ها 123
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4-3-نتیجه گیری.. 147
فصل پنجم
5-1-مقدمه. 151
5-2-مراحل مکانیابی پارکینگهای عمومی با بهره گرفتن از GIS و مدل AHP. 152
5-3- مشخصات کلی پارکینگ های موجود شهر لاهیجان. 157
5-4-مکانیابی پارکینگ ها ی عمومی در شهر لاهیجان. 158
5-5- وزن دهی به معیارها 168
5-6-نتیجه گیری.. 175
فصل ششم
6-1-بحث و نتیجه گیری.. 177
6-2- آزمون فرضیات پژوهش… 178
6-3-پاسخ به سوالات پژوهش… 182
6-4- ارائه راهکار و پیشنهادات… 184
منابع و ماخذ. 188
پیوست الف… 195
پیوست ب… 199
چكیده:
مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از
این مطلب را هم بخوانید :
مهمترین زیر ساختهای سیستم حمل و نقل، پارکینگهای عمومی هستند که نقش بسزایی در کاهش ترافیک شهری دارند.مکان یابی پارکینگ یکی از مهمترین ابزار در مدیریت شهرها می باشد.پارکینگ می تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تاثیر بگذارد. بعد از گذشت چندین دهه و افزایش اتومبیل و نبود فضای کافی برای پارک و در نهایت هزینه های ساخت پارکینگ،لزوم مکان یابی مناسب برای پارکینگ نمایان گشت.
این پژوهش در بهار 1393 در شهر لاهیجان برای رفع معضل ترافیک انجام شده است و سعی دارد تا با توجه به شرایط و عوامل موثر بر مکان پارکینگ در شهر لاهیجان به مکان یابی مناسب این عنصر بپردازد.این پژوهش چند هدف را دنبال می نماید: 1-دستیابی به الگوی مناسب جهت مکان یابی بهینه پارکینگهای عمومی با بهره گرفتن از سیستم GIS ؛2-تجزیه و تحلیل عوامل موثردر مکان یابی پارکینگ؛3-شناسایی نواحی نیازمند پارکینگ عمومی و طبقاتی؛4-شناساندن اهمیت و کارایی GIS در انتخاب بهترین مکانها برای احداث پارکینگ.
در این تحقیق علاوه بر ارائه الگویی مناسب جهت مکان یابی بهینه پارکینگ به وسیله GIS به مقایسه روش های مختلف وزندهی لایه های مکان یابی پارکینگ مانند AHP و منطق فازی بولین و …پرداخته می شود.
كلید واژه: پارکینگ عمومی وطبقاتی، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مکان یابی ،سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، شهر لاهیجان.
مقدمه:
با رشد سریع شهرنشینی در دهه های اخیر و افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری ترافیک در سطح معابر شهری به یکی از معضلات شهرهای بزرگ تبدیل شده است. بنابراین یکی از دغدغه های فکری مدیران شهری حل معضل ترافیک می باشد.جهت روان شدن حرکت وسایل نقلیه و حل مشکل ترافیک اقدامات زیادی از جمله احداث زیرساختهای حمل و نقل شهری مانند راه های ارتباطی ،زیرگذرها و روگذرها و گسترش حمل و نقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوسهای شهری توسط مدیران شهری صورت گرفته است. در این راستا احداث پارکینگهای عمومی متعدد در مجاورت معابر شهری به منظور جلوگیری از پارکهای طولانی و بی مورد در کنار خیابانها یکی از اقدامات موثر در کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هواست.
مکان یابی صحیح پارکینگ موجب کاهش سفرهای درون شهری می شود که اگر با کاهش یا عدم پارک حاشیه ای همراه باشد باعث افزایش عرض خیابان ها و روان شدن تردد وسایل نقلیه می گردد. بدین منظور بایستی معیارهای موثر طوری در نظر گرفته شود که باعث کاهش پارک حاشیه ای و روان تر شدن ترافیک معابر شود.
با توجه به مسائل مذكور پژوهش حاضر در 6 فصل تنظیم گردیده است:
فصل اول: كلیات تحقیق كه شامل بیان مسئله،سابقه و پیشینه ی تحقیق،اهمیت و ضرورت موضوع