3-1- ضرورت انجام تحقیق
در یک سازمان، فرهنگ نقش های متفاوتی ایفا می كند و وظایف گوناگونی دارد. این وظایف عبارتند از:
فرهنگ سازمانی به كاركنان سازمانی هویتی سازمانی می بخشد: آنچه كه سازمان های موفق را برجسته می سازد و آنها را از دیگران متمایز می كند، توانایی آنها در جذب، پرورش و نگهداری كاركنان بااستعداد و خلاق است و كاركنان نیز به نوبۀ خود وابستگی عمیقی نسبت به سازمان پیدا خواهند كرد.
فرهنگ سازمانی تعهد گروهی را آسان می سازد: سازمان هایی كه دارای فرهنگ قوی و توانمند هستند، كاركنان نسبت به ارزش ها و اهداف سازمانی احساس تعهد و مسئولیت می كنند. منظور از تعهد سازمانی، پیوند و وابستگی روانی به سازمان است. كه در آن احساس درگیر بودن شغلی، وفاداری و باور به ارزش های سازمانی جای دارد (عطایی، 1376). فرهنگ قوی مشخصكنندۀ توافق در میان اعضای یک سازمان در اهمیت به باورها و ارزش های فرهنگ است. اگر رضایت و توافق در مورد اهمیت ارزش ها و باورها وجود داشته باشد، آن فرهنگ یک فرهنگِ قوی و اگر توافق اندك باشد، فرهنگ ضعیف است.
بنابراین سازمان هایی كه در آنها ارزش های كلیدی سازمان بیشتر مورد قبول واقع گردد و باعث شود كاركنان تعهدشان به آن ارزش ها بیشتر شود، آن فرهنگ قوی تر است. تمامی این موارد خود را بایستی در عملکرد سازمان نشان دهند؛ به خصوص این موضوع بایستی در عملکرد مالی شرکت نمود داشته باشد (طوسی،
1377).
4-1- اهداف اساسی تحقیق
1. سنجش تأثیر فرهنگ طایفه ای بر عملکرد مالی شرکت
2. سنجش تأثیر فرهنگ سلسله مراتبی بر عملکرد مالی شرکت
3. سنجش تأثیر فرهنگ ویژه سالاری بر عملکرد مالی شرکت
4. سنجش تأثیر فرهنگ بازاری بر عملکرد مالی شرکت
5-1- فرضیه های تحقیق
1. میان فرهنگ طایفه ای و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.
2. میان فرهنگ سلسله مراتبی و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.
این مطلب را هم بخوانید :
3. میان فرهنگ ویژه سالاری و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.
4. میان فرهنگ بازاری و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.
6-1- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق