سیستم تصمیمهمیار هوشمندی که در این پژوهش ارائه شده، به منظور یاریرساندن به یک بازیکن در یک بازی استراتژیک بلادرنگ پیادهسازی شده است. ایجاد برنامه های کامپیوتری در رابطه با بازیهای استراتژیک بلادرنگ، یک زمینه جدید در حیطهی بازی در هوش مصنوعی به حساب میآید. این برنامهها محدود به ایجاد حریفان هوشمند به منظور سرگرم نمودن بازیکنهای انسانی نمیباشد و امرزوه شبیهسازهایی با کارایی بالا جهت تمرین افراد نظامی، از خواسته های مطرح بوده و تحقیقات هوش مصنوعی در زمینه این نوع از بازی ها، علاوه بر تولیدکنندگان تجاری بازیها، از حمایتهای وسیع برخی از موسسات دفاعی نیز برخوردار میباشد.
نتایج بدست آمده از ارزیابی سیستم ارائه شده در این پژوهش، حاکی از آن است که بازیکن به کمک این دستیار هوشمند می تواند عملکرد بهتری نسبت به سایر بازیکنان داشته باشد.
فصل اول: مقدمه
1-1- مقدمه
مسائل بسیاری وجود دارند که محدود به یک راهحل منحصر به فرد نمیباشند. علاوه براین، برخی از مسائل ممکن است تعداد نامحدودی مسیرهای پاسخ مشابه، داشته باشند. یک ناسازگاری[1] هنگامی روی میدهد که تصمیمهای گوناگونی، متناظر با مسیرهای پاسخ متمایز، فراهم باشد.
به طور کلی در سیستمی که دارای مجموعههای نسبتاً بزرگی از قوانین و حقایق باشد، درج یک حقیقت می تواند منجر به صحیح شدن ارزش چندین قانون و در نتیجه فعال شدن آنها گردد. هر ترتیبی از اجرای این قوانین، می تواند نتایج متفاوتی را به دنبال داشته باشد که در این صورت این مجموعه از قوانین، مجموعهی قوانین ناسازگار نامیده میشوند. یک استراتژی رفع ناسازگاری ترتیبی را برای اجرای این مجموعه از قوانین تعیین مینماید.
سیستمهای هوشمند از قبیل سیستمهای مبتنی بر قانون، ابزارهای برنامه ریزی، و ساختارهای وابسته به دانش، از استراتژیهای متفاوتی برای رفع ناسازگاری استفاده می کنند] 2[.
در این پژوهش در ابتدا در رابطه با این شیوه های متفاوت توضیحاتی ارائه میگردد و پس از آن ایدهایی که به منظور رفع ناسازگاری در سیستم پیشنهادی بکار برده شده، شرح داده میشود. سیستم پیشنهادی یک سیستم تصمیمهمیار هوشمند است که به منظور یاری رساندن به یک بازیکن در یک بازی استراتژیک بلادرنگ طراحی و پیادهسازی شده و شرح ساختار و ویژگیهای آن در فصول آتی آمده است. همچنین در این پایان نامه در ارتباط با سیستمهای تصمیمهمیار هوشمند و ساختارهای مختلفی که محققان برای پیادهسازی این سیستمها در نظر گرفتهاند، نیز مطالبی ارائه شده است.
2-1- رفع ناسازگاری
در بسیاری از سیستمهای مبتنی بر قانون، موتور استنتاج، یک مولفهی نرمافزاری است که در هنگام اجرای برنامهی کاربردی، بر روی مجموعه ایی از قوانین، استنتاج می کند. از جمله مهمترین وظایفی که توسط موتور استنتاج صورت میگیرد، رفع ناسازگاری است] 47[. به طور کلی، رفع ناسازگاری، یک استراتژی، برای انتخاب ترتیب اجرای قوانین است هنگامی که بیش از یک قانون بتواند اجرا شود.
این مطلب را هم بخوانید :
برای رفع ناسازگاری روشهای مختلفی وجود دارد. سادهترین راهحل، انتخاب تصادفی قوانین است. در برخی از استراتژیها، از جمله مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب قوانین موثر است مقدار اولویتی است که توسط سازندهی سیستم به هر قانون اختصاص داده میشود که در این روش برای قوانین با الویت یکسان باید از روش دیگری استفاده گردد. روشهای خبرهتر از اطلاعات آماری مرتبط با موفقیتها و عدم موفقیتهای پیشین در هنگام بکار بردن قوانین مختلف، به منظور پیبردن به احتمال موفقیت، استفاده می کنند. همچنین برخی از روشها، هزینه های قوانین را که نشاندهندهی تلاشهایی است که حلکننده مسئله برای انجام اعمال بدان نیازمند است (مانند زمان) بحساب میآورند] 2[.
روشی که در این پژوهش به منظور رفع ناسازگاری بکار برده شده، با در نظر گرفتن یک خط استنتاج جداگانه برای هر یک از قوانین ناسازگار در طی روند استنتاج، تمامی حالات ممکن برای اولویتبندی در اجرای